Lösa bultar Greggered

Var ute och klättrade denna fredagskväll i Greggered. Bra klätterdag med uppvärmning på Greta följt av Ispo (klarade jag inte), Nummer 3... och såklart avslutning med Buss 765.. Måste bara tycka det var synd att i princip varannan bult satt löst och jag fick dra åt dem med min nyckel..

Dock så gick det inte att skruva fast första bulten på Ispo!!! Den bara snurrade och snurrade. Någon som har borrmaskin som har lust att flytta den? Vill bara meddela om detta. Alla bultar jag gick förbi är bra nu förutom första bulten på Ispo.
 
Förutsatt att hålet är djupt nog och att det är en vettig expander så går det ofta att hindra en expander från att snurra genom att dra ut bulten med exempelvis kofot för att expanderhylsan ska greppa klippan och således få bulten att sluta snurra.

Sen kanske gängan går lite tungt, exempelvis pga för mycket galvanisering eller att bulten har bankats krokig..

Bara ett tips, jag har monterat tusentals expander i betong och sten i mitt arbete..
Så det kan gå att fixa utan hjälp från elektriska verktyg..
 
Tipset kan nog fungera, och att gängan är skadad kan vara en del av problemet.
Hoppas dock att det är en syrafast och inte en galvad bult.

Om man lyckas få den att greppa är det väl ganska bra, problemet kan dock vara om den då sticker ut onödigt långt (för karbinens skull), och om det också innebär att den är i kortaste laget inne i hålet.
Troligen fastnar den dock nästan direkt den dras utåt. Om gängan inte är skadad borde det nästa gå att dra i hängaren (utåt) så att bulten kilas fast och kan dras åt med muttern sen.
 
Har råkat ut för samma bekymmer när jag installerat borrbultar. Min erfarenhet är att olika tillverkares expanderhylsor greppar olika bra i olika bergarter.

En funkness-vajer kopplad till hängaren och hammare kan göra jobbet. Det går också att koppla en slinga till selen och sedan slänga sig hårt bakåt med bulten i midjehöjd även om det inte genererar lika mycket kraft på bulten. Råkar man dock ha en kofot med så tror jag att det bästa är att använda den.
 
Det kanske helt enkelt är så att hålet inte blir så exakt varje gång man borrar - och framförallt kan det ju tänkas vara ganska bergartsberoende. Skulle tro att diametern kan variera rätt mycket faktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicklasramon Bultar Kullaberg Sportklättring 5
Mezzner Nya bultar i Södertälje Sportklättring 19
Penetrator Var köper jag billiga bultar? Sportklättring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.