LK70 ryggsäck

Okej jag är jäkligt intresserad utav en Bergen ryggsäck, Frågan är om Berghaus vulcan är en kopia av den brittiska Bergen eller hur det egentligen är?.Behöver inte vara en bergen snugpak , finns annan version också.

Men jag säger såhär då, jag ska INTE köpa en ryggsäck utan NAMN, alltså universal ryggsäck, och då alla kopior som den BW mountain är en universal så kan den nog inte vara bra.

Just nu står det mellan en LK 70 och Bergen. Bergen är det absolut högsta jag kan tänka mig ge.

Om ni nu undrar, så ja jag har faktiskt stridsbälte på mig när jag är ute och vandra, låter nog as knasigt men ett stridsbälte 304K kan vara fantastisk om man har en Lk35 ryggsäck med bara en stor ficka, ett stridsbälte tillåter mig att ha min fältflaska i samt massvis med andra saker som jag kan behöva snabbt. Ser nog lite konstigt ut men jag har haft bälte sedan länge och har blivit vanesak, när jag vandrade sist så använde jag stridsbältet som en dagsväska, hade rep, karbinhakar,kniv,kikare,kompass,ficklampor,batterier,förstahjälpen,vattenflaska,reningstabletter och tre vattenpåsar tomma fäst på ryggen för att fyllas, helt underbart system och kan tänka mig att man skulle kunna ha den som "ryggsäck" , bara till att fästa allting på selen eller bältet :D

Så nu har jag gjort mig knäppförklarad hahaha,

Hittade ytterligare en kopia av vulcanen... denna i i mellanklassen

Ryggsäck LRRP olivgrön
-
Miltec

heter den. Det är också den som säljs på blocket an en person som hävdar något helt annat om den.

BW mountain = Lågklass - sämst

Ryggsäck LRRP = Mellanklass - dålig

Berghaus vulcan = högklass - bra

detta är bara löjligt :p
 
Senast ändrad:
Okej jag är jäkligt intresserad utav en Bergen ryggsäck, Frågan är om Berghaus vulcan är en kopia av den brittiska Bergen eller hur det egentligen är?.Behöver inte vara en bergen snugpak , finns annan version också.

Bergen är en förvanskning av namnet på norska Bergans som tillverkade de ramryggsäckar som användes av brittiska armen innan de började med softpacks. Sedan dess benämner britterna alla stora militära ryggsäckar Bergens rätt och slätt. Den första softpack bergen var Berghaus Crusader som ser ut som en enklare variant av Vulcan.

Den brittiska PLCE bergen är gjord för att användas av personer som har stridsväst eller vätskesystem på sig eftersom nästan all stoppning mot ryggen är borttagen, inte skönt att bära med bara en t-shirt på sig.
 
Bergen är en förvanskning av namnet på norska Bergans som tillverkade de ramryggsäckar som användes av brittiska armen innan de började med softpacks. Sedan dess benämner britterna alla stora militära ryggsäckar Bergens rätt och slätt. Den första softpack bergen var Berghaus Crusader som ser ut som en enklare variant av Vulcan.

Den brittiska PLCE bergen är gjord för att användas av personer som har stridsväst eller vätskesystem på sig eftersom nästan all stoppning mot ryggen är borttagen, inte skönt att bära med bara en t-shirt på sig.

Okej ja jag läste lite om den och den är för kort för ryggen helt och hållet.

Då jag inte vill slänga ut pengar på en kopia av Berghaus vulcan ryggsäck för 600 - 1800kr utan ska det vara så ska det vara det riktiga då, så väljer jag förmodligen en LK70... fortfarande lite skeptiskt men jag sparar hellre de pengarna för att i framtiden köpa en Vulcan

En fråga bara, Ligger vulcan ryggsäcken på bara 1800kr? eller är det något fel på sidan. Då miltec kopian kostar 1800kr också. 180 £ på valuta.se blir 1 851,30sek. Jag trodde den låg på 3400kr nyss ? eller kollar jag fel bara. Annars förstår jag inte varför kopian kostar lika
 
En fråga bara, Ligger vulcan ryggsäcken på bara 1800kr? eller är det något fel på sidan. Då miltec kopian kostar 1800kr också. 180 £ på valuta.se blir 1 851,30sek. Jag trodde den låg på 3400kr nyss ? eller kollar jag fel bara. Annars förstår jag inte varför kopian kostar lika

Vulcan är mycket billigare om du köper från UK. Du kan hitta nya från 1500kr och uppåt, transport kan gå på 200-300kr beroende på varifrån du köper. Några prisexempel.
RVops har satt extra dragkedjor på sin Vulcan, den går på 1700kr.
 
Vulcan är mycket billigare om du köper från UK. Du kan hitta nya från 1500kr och uppåt, transport kan gå på 200-300kr beroende på varifrån du köper. Några prisexempel.
RVops har satt extra dragkedjor på sin Vulcan, den går på 1700kr.

Tackar så mycket!. Konstigt att den kostar så mycket i Sverige?, beror nog på dyr import eller vad det heter. Blir definitivt en Berghaus vulcan från rvops fast regnskydd i camo :p. Ska bara vänta tills månadens slut så får vi se :)=, ska ut på ett s.k "överlevnadstest" nu i dagarna så stor ryggsäck behöver jag inte på ett tag. Men vad för material är Vulcanen gjord utav? samma som lk35, conudra eller vad det heter?.

PS. vilken längd ska jag ha på Vulcanen sen när jag beställer den?. Jag är drygt 1,73cm kort
 
PS. vilken längd ska jag ha på Vulcanen sen när jag beställer den?. Jag är drygt 1,73cm kort

åk o prova en i en butik så löser det sig.. det fina är att man utan större ingrepp kan rippa ner en vulcan under 2 kg, det finns ingen annan säck på marknaden som erbjuder 80l med ett så kompetent bärsystem under 2 kg
 
åk o prova en i en butik så löser det sig.. det fina är att man utan större ingrepp kan rippa ner en vulcan under 2 kg, det finns ingen annan säck på marknaden som erbjuder 80l med ett så kompetent bärsystem under 2 kg

Men oj jag ska beställa den från UK så är det lite svårt xD. är det värt att ta den med extra sydda zippers på?
 
PS. vilken längd ska jag ha på Vulcanen sen när jag beställer den?. Jag är drygt 1,73cm kort

Då ligger du precis vid gränsen mellan stl 2 och 3.
2: 160-173 cm
3: 170-183 cm

Mät rygglängden så får du lite mer att gå på. Du mäter från den nacken ner till höftbenen.
Size 2 = Back length 38-43 cm, Typical Height 5'3" - 5'8"
Size 3 = Back length 43-48 cm, Typical Height 5'8" - 5'11",
 

Bilagor

  • torso_measurement.jpg
    torso_measurement.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,627
Då ligger du precis vid gränsen mellan stl 2 och 3.
2: 160-173 cm
3: 170-183 cm

Mät rygglängden så får du lite mer att gå på. Du mäter från den nacken ner till höftbenen.
Size 2 = Back length 38-43 cm, Typical Height 5'3" - 5'8"
Size 3 = Back length 43-48 cm, Typical Height 5'8" - 5'11",

Okej då blir det size 3 :) tack
 
Skippa 70 liters jägarsäck har haft den på ryggen i ett år under värnplikten, den har ingenting att erbjuda dagens friluftsliv, jag har burit den med 50-70 kg i Norrlandsfjällen och det är inte någon njutning . Att hitta en ny fullgod säck för 1000 kr är omöjligt, försök istället att få tag på en begagnad Norröna Svalbard Synkron Pack 65 eller 80 L sen kan du bygga på med extra fickor ( Rail guide system), packa rätt - packa lätt

http://www.norrona.com/Products/0870-07/svalbard-synkron-pack-65l-m
 
Ramsäck?!

Det har ju blivit så modernt att använda sig av anatomiska säckar. Man vad är det egentligen?
Jo det påstås att de sitter bättre på ryggen, men på vilket sätt då? För det första så har de nästan alltid någon form av integrerad ram, för det krävs för att den skall bli stabil. Sedan har man liksom sytt in ramen så att man inte skall se om den är dåligt gjord. Ock för att det inte skall bli för svettigt så har olika märken och modeller fina avancerare system i något tjusigt namn som skall säkerställa bra ventilation.
I praktiken innebär det bara att vikten och lasten kommer ytterligare längre ut från kroppen, vilket inte är att rekomendera.
Vad saknar då en ramsäck som en anatomisk säck har?
Med tanke på den integrerade ramen i anatomiska säckar så är ju inte ramen på något sätt ivägen eller utgör mer extra vikt på ramsäcken. Ramsäcken har kvar fritt luftflöde mellan säck och rygg och det finns inte ett tjockt lager stoppning, dämpning och mesh, som tar plats ger vikt och är ivägen.
En liten reflektion, bara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Mått Ryggsäck LK70 (a.k.a. 70L, K) Transportera 3
MarkusF Lk70 - de extra facken Transportera 5
abcdefghijk LK70 Transportera 11
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Kuriosa LK70!? Transportera 1
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.