LK70 ryggsäck

Bra svar :).

Du har helt rätt.
senast jag var ute hade jag ett tält på 2,3kg - sovsäck ca 2kg - jägarkök 800gram - 2 1,5l vattenflaskor fyllda, motsvarar totalt 4,8kg . extra skor 300gram - extra strumpor - Kikare 400g -
extra jacka 800g - och sen hade jag ca 6kg saker som jag inte ens behövde ha med mig.

Allt detta hade jag i en Lk35 ryggsäck samt en väska och hela gick på 30kg. Det var BESVÄRLIGT.

Jag är mycket för - mer Överlevnad , mindre saker. Så vid nästa tur då jag förhoppningsvis har en större ryggsäck och bättre än lk35an, så kan jag gå lite snabbare och längre samt lärt mig att inte ta med onödiga saker, som man förmodligen kommer göra med en 100 liter ryggsäck.

Den BW mountain ryggsäcken finns både i 100Liter , 65 liter och 55 liter utförande och stålramen kan man ta bort och den väger ca 2,6kg. Jag pratade men en kompis i usa som har den ryggsäcken, han sa att han utan problem lastade den med +40kg saker och hoppade utan att den lät något i sömmarna. Tidigare köpte han en ryggsäck commando på 75liter, han fyllde den med 20kg saker och hoppade, så brast högra bärremmen, den ryggsäcken var t.o.m dyrare än bw mountain. Bw mountain är en exakt kopia av berghaus valucan och sidofickorna från en Bergen ryggsäck passar på denna.

jag kan tänka mig att beställa en Bw mountain ryggsäck och sedan utsätta den för tester för att sedan lägga upp här. Jag har även ett väldigt kraftigt svensk militär tyg hemma som jag skulle kunna sy på väskan vid utsatta ställen för att få den ultimata livslängden.

Men som sagt tidigare, jag ska invänta till månadens slut, ska kolla på flera olika ryggsäckar och även gå i butiker och se om jag hittar någon ryggsäck.
 
Köp lk 70

Har du lite pengar tycker jag helt klart att du ska satsa på en LK 70. Hade denna i lumpen och har en privat nu. Väldigt bra säck, går att bära väldigt tungt i. LK 70 är väl prövad, jag tror du kommer att vara missnöjd med alla "lågprisryggsäckar" p.g.a. att de oftast har ett dåligt bärsystem.

När du ska köpa säck så satsa på en riktig säck. LK 70 är en riktig säck, att sedan konstruktionen är från 70-talet är en annan sak.

Alt. satsa på en begagnad Haglöfsramsäck på Blocket, dessa är bra och till rätt kurs. För min del tar jag dock lika gärna LK 70.

Viktigast är att vänja axlarna med påfrestningen, tar några dagar :)
 
Okej, om LK70 har samma ram som Lk30 eller heter den lk35 :)? så tar jag nog en Lk70?. Då den ramen är något utav de skönaste jag har haft mot min rygg. De flesta klagar på att de får ont i ryggen av ramen men jag har inga problem då den ligger perfekt för min höjd (174cm).
Finns det någon recension av LK70?. Ska grubbla på det
 
Varför inte bygga en ryggsäck själv, kostnaden blir minimal, vikten är låg, kunskapen ökar och när du väl får råd kan du köpa en ordentlig ryggsäck.

Har själv en LK70 som har slitits mycket på under turerna i skogen, men numera sitter säcken på en träram.
 
Varför inte bygga en ryggsäck själv, kostnaden blir minimal, vikten är låg, kunskapen ökar och när du väl får råd kan du köpa en ordentlig ryggsäck.

Har själv en LK70 som har slitits mycket på under turerna i skogen, men numera sitter säcken på en träram.

Ja det har jag funderat på. Då jag har ett gammalt militär pesenning hemma som är av slitstarkt tyg, men då symaskinen inte funkar så vill jag inte ens ge mig in på den delen.

Jag ska göra så att vid nästa övning jag ska på så ska jag kolla på LK70, och kanske kolla på ÖoB om de har något liggande i lagret, för det hade nog inte varit så roligt att ut och vandra och sen släpper ena bärremmen och måste sättas fast med karbinhake :p
 
Ja det har jag funderat på. Då jag har ett gammalt militär pesenning hemma som är av slitstarkt tyg, men då symaskinen inte funkar så vill jag inte ens ge mig in på den delen.

Jag ska göra så att vid nästa övning jag ska på så ska jag kolla på LK70, och kanske kolla på ÖoB om de har något liggande i lagret, för det hade nog inte varit så roligt att ut och vandra och sen släpper ena bärremmen och måste sättas fast med karbinhake :p

Varför inte bara använda/tillverka en packram och sen spänna fast sakerna på den. Tarpen/presenningen är perfekt för att hålla allt torrt och på plats.
 
Varför inte bara använda/tillverka en packram och sen spänna fast sakerna på den. Tarpen/presenningen är perfekt för att hålla allt torrt och på plats.

Haha jo visst men det ser kanske lite ut :p.

en Lk70 hade egentligen varit perfekt för mig men med tanke på vikten så känns det lite hmmm
nedan priset säger jaaa. Köper jag den är jag ju garanterad en robust ryggsäck men omodern och lite fickor samt tyng.

hittar jag en brittisk bergen för 500kr ( tillfälligt slut i lagret hos alla ) så blir det att jag köper en sådan
eller helt enkelt köper jag en BW mountain som är gjord utav MFH vilket jag tycker gör bara bra saker, äger en hel del klädsel utav dem och det är samma som active life quipment kvalitet mässigt men den är en exakt kopia av berghaus samt bergen och sidfickorna passar från alla dem.

åååhhh kan inte bestämma mig (som ni kanske har märkt). jag går inte över 1000kr heller.

Men jag ska göra såhär. Just nu har jag en LK35 hemma, jag ska packa den med allt jag bara behöver samt så mycket mat det går och sen ska jag dra ut och sedan se hur länge maten håller och sådant. Och då ser jag ungefär vad för ryggsäck jag behöver, en med många enkla fickor eller en med lite knepigare.

Jag är nybörjare inom vandring och sådant men har gjort det förr. Är LK70 vattentät ? och eller lätt att fästa ett rep på den och hiva upp / klättra med den?.
 
Rejäl ryggsäck från engelska Snugpak. 70 liters huvudfack med två avtagbara sidofack på 15 liter vardera.

1395 kr



http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SNUGPAK_BERGEN

Snugpaks rocket pack är kort och anpassad för att användas över stridsbälte. Helt kass.

Ryggsäck 70 LK är helt okej, men tung. Den rymmer 70 verkliga liter och sväljer således en haglöfs 100 liters säck. Eller en berghaus vulcan/atlas om man så vill. Johans förslag om packram är bra. Haglöfs alaska är också bra. Tycker bärkomforten med ramsäckar är mkt bra, oavsett tjocklek på remmas och vaddering. Trots tunna remmar har jag använt få ryggsäckar som är så bekväma som ramsäckar om man nu ska bära tungt, vilket är dumt att göra. Däremot är de ett jäkla aber att släpa mellan bilar, tåg och flygplan. Och de väger generellt mkt mer än softpacks. Och den extra dövikten påverkar bärkomforten negativt. Man behöver inte slitstyrka i en ryggsäck egentligen. Oavsett om man ska använda den i skog eller på fjällturer.

Vill du ha en billig ryggsäck så satsa på granite gear eller crux. Vill du ha ännu billigare så gör en själv eller köp på blocket, second hand eller loppis. Kopior på militära säckar är tyvärr ofta undermåliga och förkastliga.

Men om det står mellan en långtur med 70 LK eller ingen tur alls så hade det ju blivit den föregående.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Mått Ryggsäck LK70 (a.k.a. 70L, K) Transportera 3
MarkusF Lk70 - de extra facken Transportera 5
abcdefghijk LK70 Transportera 11
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Kuriosa LK70!? Transportera 1
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.