Ljus i lägret?

Vi går ju mot mörkare tider.

Hur får ni ljus i lägret?

Praktiska och mysiga ideer efterlyses.

Har en ledpannlampa. Praktiskt, men inte mysigt.

Nästa gång tar jag med mig ett par värmeljus.

Men som sagt, hur gör ni för en mysig kväll i höstmörkret?
 
Gasollampor. Reglerbara och ger lagom ljus och värme. Använder 3 olika beroende på vad jag behöver. Primus har ett bra sortiment tex, kolla där


..sent using tapatalk
 
Fotogenlyktan åker oftast med när den enda vandringen är från bilen till lägerplatsen/vindskyddet. Annars får det räcka med brasan och pannlampan.
 
Bär med mig en sk diffuser till min ficklampa, alltså en liten vit kon man sätter över reflektorn och som sprider ljuset likt en lykta.

Praktiskt att hänga på åslinan i hängmattan :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Kör med Primus gaslampa, UCO lykta med stearin eller lampolja tillsatsen och även gravljus gjorde med platsbehållare (billiga, lätta och lyser länge!) Ger ljus och värme :)

OBS Kör inte gravljus inne i ett tält! Kolmonoxid!!!

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 20150403_200808.jpg
    20150403_200808.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,031
  • 885786_809918169101852_1154690447858449071_o.jpg
    885786_809918169101852_1154690447858449071_o.jpg
    60 KB · Visningar: 1,076
  • wpid-p1050669.jpg
    wpid-p1050669.jpg
    21.3 KB · Visningar: 1,096
Använder en liten lätt LED-lykta med dimmerfunktion och är "ihopfällbar", av märket Black Diamond Orbit. Kanske inte lika mysigt som en levande låga, men säkrare i tältet och ger mjukt jämnt ljus.
 
Jag har en sån här trangialykta för värmeljus som syns nedan. Lyser inte tillräckligt för handarbete eller läsning men väl som nattlampa eller för att hitta till sin lägerplats efter kisspausen.

Fyller man den med värmeljus så har man så det räcker för några nätter.
På sommaren lägger jag en myggtablett ovanpå om det är vindstilla.

Behöver man mer ljus är gasollampa att föredra. Finns flera modeller förutom primus.

Fotogenlykta av typen stallykta är ju kul på sitt sätt, men ganska jobbig att frakta utan spill.

(EDIT och med det menar jag att man kan absolut klara sig med bara belysningen från värmeljus. En modern motsvarighet är väl UCOs mindre modell)
 

Bilagor

  • DSC00573.jpg
    DSC00573.jpg
    14.1 KB · Visningar: 940
Vad roligt med så många svar, bilder och länkar och allt.
Jag kommer nog hitta nått fint till hösten.

Ni som kör på gas, har ni lampan tänd även i tältet?

Och Lars, kan man ladda än sån där luminaid under svenska höstförhållanden?
 
Använder min Micron Lantern i tältet ganska ofta, under kontrollerade former dvs. lämnar den inte utan uppsikt och förankrar den väl på samtliga platser där den kan tänkas sättas. Ibland stående i absiden tex.


..sent using tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
Staffan Andersson Varde ljus!! Bo och sova 31
Email ljus Bo och sova 2
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7
fotografiskt Skapa det optimala lägret Bo och sova 44

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.