Livet som sportfåne vs "övriga"

nermander; sa:
Men så började jag av en slump läsa lite om styrketräning och insåg att det räcker med ungefär 2-3 timmar i veckan fördelat på 2-3 dagar. Att träna mer ger vad jag förstått ingen muskeluppbyggnad alls så tränar man för styrka är det meningslöst att träna 3 timmar 4 dar i veckan som en del verkar göra.

Hej!
Tror du missförstod mig lite och jag var lite otydlig.
2-3 timmar i veckan fördelat på 2-3 dgr är mkt riktigt en riktlinje för en nybörjare och ett alldeles ypperligt upplägg för den som inte har tid att träna mera. Ger en mycket bra totalträning av kroppen och muskeltillväxt. Tränar inget mera själv då jag tränar en massa konditionsträning. Passuppläggen du hittat på nätet är nog mkt bra och och användbara. Det jag försökte förklara var att ditt påstående

"att träna mer ger vad jag förstått ingen muskeluppbyggnad alls"

inte stämmer överhuvudtaget. Delar man upp sina pass i tex benträning en dag, överkropp nästa dag så är det möjligt att träna i princip varenda dag och det med ett mycket större resultat än med 2-3 dgr veckan förutsatt att det är ett bra upplägg på träningen. Flera andra skrev mkt bra inlägg som förklarade detta.

Harebra/fredde
 
Teddie; sa:
Är det bara jag som känner att man hela tiden måste försvara sin egen träning?

Ständigt hör man ju "varför tränar du så mycket, du om någon borde ju istället lägga på dig lite", "vad ska all denna träning vara bra för?", "varför tränar du så mycket? Du tävlar ju inte i något?"... osv...

Visst förstår jag ju att det i många fall handlar om de "icke-tränandes" sätt att bortförklara sin egen uteblivna träning, men ändå...

Och, det är ju så, jag är ingen elitidrottare. Jag kör inte klassikern. Har inte ens deltagit i något sk motionslopp, men löptränar, cyklar, åker inlines, tränar aerobics och styrketränar. Får därför ofta höra att det säkerligen beror på min fåfänga och personliga kroppsfixering...

Hur tacklar ni detta?

Hej,

Du får gärna skriva hur ofta du tränar. T.ex. försöker jag träna fem gånger i veckan. Helst skulle jag träna oftare, men problemet är att jag känner att kroppen måste vila då och då utan att man känner sig trött.

Visst får jag också glirningar, men jag tror aldrig någon kallat det fåfänga. Snarare att man är adrenalin-junkie och träningsnarkoman.

Jag försöker förklara för dem att det huvudsakligen är tre anledningar. Det är kul och jag mår bra av det. Sen så brukar mina semestrar inte vara att sitta och dricka parasolldrinkar direkt. Jag gillar aktivera mig med t.ex. fotvandring och långfärdscykling. Att vara vältränad underlättar sådana semestrar.

Sen gäller det att ge glirningar tillbaka. Jag skall försöka skriva ner några saker jag brukar påpeka.

Ett bra sätt är att när de klagar över att de känner sig trötta och kanske på väg att bli sjuka, eller när de klagar över att de blir förkylda alldeles för ofta. Faktum är att regelbunden träning kommer att ge dig bättre motstånd mot förkylningar och andra sjukdomar. Du kommer att sova bättre och vara mer utsövd. Tryck på regelbunden träning eftersom om man sporadiskt tränar hårt då och då kommer det snarare att göra dig mer mottaglig för sjukdomar. Fast samtidigt om du tränar riktigt hårt (nästan elitträning) blir du känsligare igen.

Undvika belastningsskador i jobbet är också en bra anledning. Vill de gå omkring med ont i ryggen och musarm så får de väl göra det...

Om jag antar att du inte är allt för viktfixerad så är träningen också ett sätt att kunna äta som man vill utan att behöva ha dåligt samvete. Jag har aldrig bantat i hela mitt liv och kan inte tänka mig göra det heller. Klassikern "nuförtiden så märks ju allt man äter direkt på kroppen", är det bara kommentera att det har jag då inte märkt...

Angående "klassikern" så är det bra att dessa motionstävlingar finns för dem som måste ha ett mål att motivera sig. Men så många använder det som ursäkt för sin träning att de som bara tränar utan något klart sportsligt mål blir den udde. En jag känner t.ex. tyckte jag var konstig som gav mig ut och skatade 5 mil på isen i skärgården. Tungt javisst, men samtidigt så åker folk Vasaloppet i 9 mil. Jag tycker inte ens om att ta tid när jag springer eller cyklar. Varför stå och trängas när man kan ta sitt Vasalopp när man vill. Jag kommer aldrig att åka riktiga Vasaloppet, utan möjligen öppet spår.

Jag tycker snarare att de som får livskriser köper sig en cykel och skidor och börjar träna helt plötsligt ligger farligt till för att få skador. Därmed inte sagt att jag har något emot det, eftersom det är bättre än att aldrig börja.

Ett annat sätt är att försöka få med kompisarna och träna. Då får de (förhoppningsvis) se att du inte är någon fanatiker. Vips vad det är har de ramlat i fällan och tränar 3-4 gånger i veckan.

Nåväl, jag hoppas du fick några tips från en annan "sportfåne". Du får gärna skriva mer om hur mycket du tränar och vad för "mål" du har med din träning.

/Jonas U
 
utter; sa:
Undvika belastningsskador i jobbet är också en bra anledning. Vill de gå omkring med ont i ryggen och musarm så får de väl göra det...

Här undrar jag hur du resonerar.... ALL fysisk aktivitet sliter på kroppen, oavsett om det är arbete eller träning. Att då slita på kroppen BÅDE med arbete och träning borde ge mer belastningsskador...

Musarm och liknande råder man inte bot på genom träning eftersom de beror på enformiga rörelser där man håller musklerna spända hela tiden. För att undvika sådana skador är det viktigare att röra sig PÅ JOBBET än efter jobbet.
 
nermander; sa:
Musarm och liknande råder man inte bot på genom träning eftersom de beror på enformiga rörelser där man håller musklerna spända hela tiden. För att undvika sådana skador är det viktigare att röra sig PÅ JOBBET än efter jobbet.

Helt rätt.
Träning består av bryta ned och bygga upp. Bara bryta ned åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan är inte bra...

Men å andra sidan är det lättare att undvika dåliga ställningar på jobbet och i vardagen om man är vältränad.
 
Rättfärdiga träning

Men frågan gällde ju hur man RÄTTFÄRDIGAR sin träning (/träningsmängd) inför andra. Tipset är att att inte göra det. Så länge man kan rättfärdiga sin träning inför sig själv, kan man strunta i andras uppfattning. Är det gott för dig är det gott nog.

/ G
 
Musarm och liknande råder man inte bot på genom träning

Jag vet inte det jag...
Jag råkade ut för någon form av musarm för ett par år sedan. Min första taktik för att bli av med smärtan var att på alla sätt se till att inte belasta armen i onödan, sittställning, placering av musen, använda mer kortkomandon osv. Och efter några månader så var det bättre men inte bra. All form av belastning på armen (eller snarare axeln) gjorde fortfarande ont.

Detta skedde på vinterhalvåret och när kajaksäsongen närmade sig blev jag orolig över att inte kunna paddla överhuvudtaget. Så ny taktik blev att släntra upp på gymmet och ge bröst och axelmusklerna lite träning istället. Smärtan gjorde att vissa övningar knappt kunde göras över huvud taget, men detta ändrades väldigt fort. Vid varje pass kunde jag öka belastningen ordentlig. Och ganska snart var armen i skick som ny.

Hur och varför det fungerade har jag ingen aning om, men bra blev det och förbättringen var otrolig vid varje pass. Efter någon månad kunde jag ta i för kung och fosterland utan att det gjorde det minsta ont.


Leif...
 
nermander; sa:
Här undrar jag hur du resonerar.... ALL fysisk aktivitet sliter på kroppen, oavsett om det är arbete eller träning. Att då slita på kroppen BÅDE med arbete och träning borde ge mer belastningsskador...

Musarm och liknande råder man inte bot på genom träning eftersom de beror på enformiga rörelser där man håller musklerna spända hela tiden. För att undvika sådana skador är det viktigare att röra sig PÅ JOBBET än efter jobbet.

Jag som trodde att träning byggde upp kroppen. Klart att träning också kan slita, t.ex. om man börjar träna mycket på en gång eller tränar för mycket och enformigt på en sak. Variation i träningen är viktigt.

Fast vad gäller om man redan fått musarm så kanske inte träning hjälper (fast det hjälpte tydligen för Leif Andersson), utan man måste titta på hur man använder datorn på jobbet. Men i längden är jag övertygad om att träning motverkar saker som t.ex. musarm.

/Jonas U
 
Träning bygger upp din kropp

nermander; sa:
utter; sa:
Undvika belastningsskador i jobbet är också en bra anledning. Vill de gå omkring med ont i ryggen och musarm så får de väl göra det...

Här undrar jag hur du resonerar.... ALL fysisk aktivitet sliter på kroppen, oavsett om det är arbete eller träning. Att då slita på kroppen BÅDE med arbete och träning borde ge mer belastningsskador...

Det var ta mig fan det dummaste jag hört. Om du tränar fysiskt på din fritid _bygger du upp din kropp_ så att den inte slits lika lätt och bättre klarar belastningsskador. Självklart är vila också en viktig ingrediens för att du ska kunna träna dig till en stark kropp.

Förresten, var har du läst att ALL fysisk aktivitet sliter på kroppen?

Med ditt resonemang skulle människan må bäst av att bara sitta och vegetera framför TVn eftersom det inte sliter på kroppen.

Peppe
 
Dags att avsluta?

Verkar som om diskussionen blivit hack-tävling.

Träna, må bra kom ihåg att vila o äta ordentligt.
 
Re: Träning bygger upp din kropp

peppe_malmqvist; sa:
Det var ta mig fan det dummaste jag hört. Om du tränar fysiskt på din fritid _bygger du upp din kropp_ så att den inte slits lika lätt och bättre klarar belastningsskador. Självklart är vila också en viktig ingrediens för att du ska kunna träna dig till en stark kropp.
/QUOTE]

Att all fysisk aktivitet sliter på kroppen beror på att fysisk aktivitet är rörelser. De ger friktion och friktion sliter. Muskler som arbetar "slits sönder" och sen när de byggs upp så blir de lite "större" byggda. Att bygga muskler handlar om att ge musklerna mikroskador som sen vid läkningen gör att muskeln växer.

Mot förslitningsskador är det mycket riktigt bäst att sitta i soffan och glo på TV hela dagarna. Låter man bara bli att äta mer än man förbränner går man heller inte upp i vikt. Däremot så kommer ju kroppen att bli mycket klenare så när man reser sig från soffan kommer man att få problem. Allt är inte svart eller vitt. Det är väl ingen hemlighet att idrottare skadar sig oftare än folk som inte idrottar?
 
Oj vad denna diskussion skenade iväg...

Kanske på sin plats med lite förtydliganden angående mitt inlägg...

Jag tränar verkligen inte för mycket... kanske fem gånger i veckan, i bästa fall... Har jag ingen lust en dag kan jag lika gärna fördriva kvällen en en pizza och en video. Och äter... DET gör jag. Brutalt mer mängder än mina icketränande kompisar. Undrar ibland om de verkligen får i sig någon näring alls med den lilla mängd konst de får i sig.

Man får nog helt enkelt leva med att betraktas sokm sportfåne... och kanske är det lite halvt vansinningt att vara ute och hojja i skogen i ösregn en timme, istället för att som "normala" människor hålla sig inomhus.

Men intressant är ju faktiskt att de som tränar för att verkligen gå ner i vikt, de möts ständigt av hejjarop och ryggdunkningar av omgivningen. Om man däremot tränar för att förbättra sin prestationsförmåga och testa sina gränser, betraktas man lätt som smått fanatisk...
 
Teddie; sa:
Oj vad denna diskussion skenade iväg...

Kanske på sin plats med lite förtydliganden angående mitt inlägg...

Jag tränar verkligen inte för mycket... kanske fem gånger i veckan, i bästa fall... Har jag ingen lust en dag kan jag lika gärna fördriva kvällen en en pizza och en video. Och äter... DET gör jag. Brutalt mer mängder än mina icketränande kompisar. Undrar ibland om de verkligen får i sig någon näring alls med den lilla mängd konst de får i sig.

Man får nog helt enkelt leva med att betraktas sokm sportfåne... och kanske är det lite halvt vansinningt att vara ute och hojja i skogen i ösregn en timme, istället för att som "normala" människor hålla sig inomhus.

Men intressant är ju faktiskt att de som tränar för att verkligen gå ner i vikt, de möts ständigt av hejjarop och ryggdunkningar av omgivningen. Om man däremot tränar för att förbättra sin prestationsförmåga och testa sina gränser, betraktas man lätt som smått fanatisk...

Hehe...
Det verkar som du själv hade det bästa svaret!
Trevlig helg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.