Litteraturtips – Böcker om friluftsliv och äventyr

Det skulle vara jättekul och intressant om man i denna tråd ville dela med sig av litteraturtips gällande fjällvandring, vildmark osv. Både fakta och mer skönlitterärt. Särskilt intressant skulle det vara med tips på lite äldre, klassiska böcker.

Titel, författare och kanske några ord om bokens innehåll och möjligen vad du själv tyckte om boken.
 
Trevligt tema! Tänker direkt på boken ”Vild” av Sheryl Strayed från 2015, bygger på hennes egna erfarenheter. Undertiteln är talande: Hur jag gick vilse och hittade mig själv. En ung kvinnas långvandring på Pacific Crest Trail i USA, blir också en inre resa. Jag tyckte den var gripande och fascinerande. Ett extra plus för min del att den är skriven av en kvinna - men alla kan ha utbyte av boken. Blev också en rätt bra film med Reese Witherspoon.
 
Vildmarken kallar, av Guy Grieve. Den gillar jag.
Fredrika Eks och Ann Da Silvia Johanssons böcker om sina cykeläventyr i världen, är så inspirerande!! 🚵‍♀️även om man som jag cyklar 4 mil, tältar och cyklar ungefär lika långt nästa dag och tycker det är äventyrligt..
 

lipfip

Forumvärd
Bra tips från @tango:

Vill man köpa böcker så brukar jag använda denna sida för att hitta bra priser, kan även kombinera en korg med flera böcker för bästa totalpris
Jag finner den hyfsat neutral och priser stämmer oftast, lite klurigare med att vissa bokhandlar ibland listar böcker med pris fast de inte är beställningsbara (inte släppta, slutsålda på förlaget etc).

/Patrik, ingen koppling till sidan bokfynd förrutom nöjd användare
 
Gamla UTE-böckerna av Torvald Wermelin m.fl. Gamla Guideböcker av Claes Grundsten och Tore Abrahamsson. Och en ny, Vildmark av Lars Fält & Ray Mears.

Sen finns en stor skatt av gamla historier från upptäcktsresanden, från gamla tider då geografin fortfarande var okänd. Både till lands och till sjöss. Amundsen, Sven Hedin & Shackleton och många fler.
 
Thor Heyerdahl Expedition Ra

Tenzing memoarer. Son av Mount Everest.

Böcker om Scott & Amundsen när dom skulle vara först till Sydpolen

Svenska Turistföreningens (STF) årsböcker före 1920

Nyare böcker som av Göran Kropp och Ola Skinnarmo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.