Liten klippa N om Bålsta

Ser att någon borstat upp ett par korta men trevliga leder vid Yttergran, 2 km N om Bålsta. Ta gamla E18 från Bålsta till Yttergrans kyrka. 200 m norr om kyrkan finns en avtagsväg till vänster som leder förbi några hus och ner till ett grustag. Lederna är ovanför detta. Ingen info i Sverigeföraren Någon som vet mer?

VARNING dock för att BÅDA ankarna har en lös hängare. På det ena verkar dessutom pinnen svikta. (Eftersom bultarna är placerade horisontellt och med slak kedja kanske det bästa är att de dåliga bultarna borras om så att kedjan blir vertikal och mer sträckt. )

Finns nog utrymme för ytterligare en eller annan kort variant men mycket av klippan ligger tyvärr på en sommarstugetomt. Gick också bra att ta sig upp mellan de befintliga lederna (topprep)
 
Kul med en ny klippa! Tack för info, har inga ytterligare uppgifter tyvärr.

Att en hängare är lös är ganska vanligt och behöver inte vara farligt. Det kan bero på flera saker, t ex att den som bultat har borrat lite snett eller att hängaren dras i sidled vid belastning. Dra åt med nyckel nr 17, skiftnyckel eller fingrarna. Det viktigaste är att muttern inte hänger på de absolut sista gängorna och är på väg att falla av.

Vad menar du med "pinnen"?

Många ankare placeras så att bultarna sätts horisontellt och förbinds med en kedja i syfte att jämvikta belastningen. Att kedjan är slak gör ingenting. Ett bra ankare ska även ha två karbiner, snabblänkar eller ringar som sitter i varsin länk i kedjan. Från dessa firar man. Dessa "firningsöglor" kan också sitta direkt i hängarna, en eventuell kedja fungerar i sådana fall som en backup om en bult skulle fallera.

Ett "halvfärdigt" ankare har bara en kedja. Vid firning, försök att trä repet igenom två av länkarna. Trä INTE repet endast runt kedjan, om en länk brister så blir det ju markfall direkt. Eller offra ett par av dina egna karbiner och låt dem sitta kvar.

Många kedjor är förresten gjorda av galvat stål av sämre kvalitet och har inte alls samma hållbarhet som t ex normala bulthängare. Ett ankare blir aldrig starkare än dess svagaste komponent.

Sorry om du redan visste allt detta, hoppas du inte tar illa upp. Jag ville bara reda ut ev missuppfattningar.
 
Alltid glad för synpunkter, är verkligen ingen expert på borrbultar även om jag satt några stycken.

Vad gäller lösa hängare kan de som du säger oftast dras åt. Hade inte Bultkommittén en bra artikel om det för bara ett par månader sedan? Länk, någon? Däremot är det långt ifrån alla som har med sig en nyckel och tyvärr inte alla heller som ifrågasätter fixa installationer...

Hade själv inte med nyckel denna gång och kunde inte testa. Just här verkade dock flera hängare vara dragna långt ner på gängan. Det är lite av en varningssignal, för om de skulle vara dragna ända ner kan det innebära att själva bulten (det jag kallade "pinnen") inte nyper ordentligt. Sen är min erfarenhet att om man dragit en bult ordentligt och sedan lossar hängaren ska själva bulten ändå sitta rejält fast i berget och inte svikta.

Vad gäller jämviktande beror det förstås på vilken typ av ankare man pratar om. Håller man sig - som i det här fallet - till kedjeankare med en firningsring bör de sättas som tillverkaren visar. Se exempelvis http://www.fixehardware.com/images/products/anchors/ss_anchors_004.gif
Ankarna i Ryssgraven är väl ett skolexempel på hur det ska göras. Sen kan det förstå vara så att klippans kvalitet gör att man ibland måste placera annorlunda.

Om man topprepar eller blir nerfirad på en en-replängds sportled tror jag det räcker bra att bara använda firningsringen på ett välgjort ankare av denna typ. Man belastar ju inte ens med en tiondel av vad det tål och har den andra bulten som backup. På muliti-pitch där man riskerar ett faktor2-fall finns det däremot större skäl att jämvikta, beroende på hur det ser ut. (På borrade stand är det ju dessutom ofta separata punkter som måste förbindas.) Men det finns säkert de som kan mer än jag om det här.
 
Aha, nu förstår jag. Du har helt rätt i ditt svar, Surbjörn. Förlåt om jag lät som en mästrande högstadielärare.

Fixebultarna kan vara nyckfulla p g a att man får dra åt muttern många varv innan expanderkonen nyper (spansk kvalité, antar jag...). Faran är precis som du skriver, att man drar åt tills gängorna tar slut och felaktigt tror att bulten sitter fast. En lösning är att lossa muttern, banka in bulten på nytt och dra åt igen. Metoden förutsätter att hålet är tillräckligt djupt.

Bulten ska inte kunna röra sig en millimeter. Om den roterar i hålet är någonting väldigt fel. Att den sitter fast för drag rakt ut kan man kontrollera genom att ta en hammare eller kofot och försiktigt bända bulten/hängaren utåt. Eller sätta i en slinga i bulten och dra med handkraft rakt ut. Om bulten inte rör sig utåt kan man känna sig något lugnare.

Sådana där Fixeankare ska inte placeras horisontellt, utan enligt din bifogade skiss. Men om man vill kan man ju sätta en snabblänk eller liknande i den andra, ringlösa bulten så får man ju ett jämviktat och kalasbra ankare. :)

Här är Bultkommitténs artikel om lösa hängare.
 
Apropå jämviktade ankare kan jag inte låta bli en anekdot...

Jag bultade ett ankare en gång och valde, av flera skäl, "pigtail-modellen". I den övre bulten satte jag en kedja med en snabblänk i slutet. I den nedre bulten satte jag en snabblänk. Då hamnade snabblänkarna på samma nivå och skapade perfekt jämvikt.

Nästa gång jag kom till berget hade någon skruvat upp snabblänken i kedjan och klippt in kedjan i den nedre bulthängaren. Jämvikten var borta, den övre bulten och dess kedja hade vips blivit en backup till den nedre bulten.

Vad den okände klåparen inte tänkte på var att snabblänken i den undre bulthängaren nu bar hela belastningen. Och den var bara godkänd för drygt 1000 kg. Genom den här idiotiska manövern hade personen halverat ankarets bärkraft.

En god tumregel: skruva aldrig upp en snabblänk.
 
Kul att nån annan har hittat "ens" klippa.
Jag och ett par bekanta har borstat och bultat lederna som finns. Vi som bultat har inte lagt upp den på sverigeföraren av respekt for dem som bor där.
Misstycker dock starkt att nån har chippat leden längst ut till vänster!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Purre84 Liten låskarbin (snabblåsning) Klättring allmänt 4
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
apfaktor Klippa i närheten av Veddige Klättring allmänt 0
luktafotogen Klippa mellan Svedje och Björna. Klättring allmänt 0
martin_son Klippa Falun Klättring allmänt 1
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
sashaperi Klippa för filminspelning. Klättring allmänt 16
Mike C Drytooling på klippa i närheten av allmänheten hot mot access? Klättring allmänt 12
climbrob Klippa i Sthlm - någon som vet? Klättring allmänt 5
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Petri Niemelä klättring på mallis, vad för klippa? Klättring allmänt 1
helenabrogren klippa några mil nordväst om Sorsele? Klättring allmänt 5
aron w Fortsättningskurs Klippa 16-17/6?? (Och Nordnorgetips..) Klättring allmänt 0
Opter Solig klippa Klättring allmänt 2
Avslzyx Bortskänkes: Klippa i Södertälje Klättring allmänt 1
adventure_transport Kurs i klippa- Slovakien! Klättring allmänt 0
IslandTraveller Grundkurs klippa nära Linköping mitten av april? Klättring allmänt 3
hojman Klippa/Sten Klättring allmänt 5
sladdis Klippa nordost Varberg? Klättring allmänt 0
cam Stängd klippa i Göteborg Klättring allmänt 1
johanpiper Barnvänlig klippa i Stockholm? Klättring allmänt 10
anod lämplig klippa för prova-på Klättring allmänt 1
k4ice Ny klippa på Vindö?? Klättring allmänt 2
aventron Klippa runt arvidsjaur! Klättring allmänt 3
Mezzner Klippa i Ytterjärna (Håknäs/Pilkrog. Grad? Klättring allmänt 1
klippa i sydafrika Klättring allmänt 1
Fredriksvik, en klippa i Nacka. Klättring allmänt 0
Ny klippa i Bålsta Klättring allmänt 0
Ny klippa, Margreteberg (Stockholm). Klättring allmänt 0
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.