Liten anorak?

Har länge för min flickväns räkning varit på jakt efter en klassisk fjällanorak á la Fjällrävens, men hittar ingen i hennes storlek (157 cm lång, 45 kg). Kanske har någon tillverkare barnvarianter, men de plaggen verkar sällan vara lika genomtänkta som vuxnas kläder. Så vad göra? Några tips?
 
Norge

Affärerna i Oslo och för den delen Lillehammer med brukar ha vida bättre annorakutbud än Stockholm. Undrar varför?
Att sy en annorack är ingen stor affär, hitta rätt mtrl kan däremot ge en del knivigheter. Tillbehören är en annan sida. Men att sy är inte speciellt svårt.

Lycka till

Johan K
 
Färdiggjord?

Tack för tipsen, men jag är ingen hejare på att sy, så jag vet ignet om tygtillgång, men är det så svårt att få tag på 70/30 (bomull/polyester)? Och även om det är enkelt att sy och finns tyg skulle det naturligtvis vara ännu enklare om det fanns en färdigsydd anorak. Och lite närmare än i Norge... :)
 
Ænnu en fra klattermusen

De har en anorak som kan muligen passa den størrelsen du ær ute etter.(XS) Den heter Njal og ær lgd i Eta-proof stoff( Likn. Ventile, Bomull) I vart fall ær det ingen skicklig vinter anorak før hårdare vinterturer, men den duger veldig bra i dåligt væer med vindar upp mot 15 M/S. gidder ikke førklara mer ...det finns gott om info på deres hjemmeside....

Mikael SH- Hemsedal
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.