• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Lite i taget, eller allt på en gång?

Jag klättrar ofta och har med mig ca 2 bananer och 1 el. 2 energidrycker(33 cl). Passen brukar vara ca 3 h långa.

Det jag inte riktigt vet är om man ska trycka i sig allt någon gång mitt i passet eller sprida ut de över hela passat. Jag har prövat båda, men känner ingen större skillnad. Men vad borde vara smartast i praktiken?
 
Vad är du ute efter?

Det du får nu är ett tillfälligt energitillskott (blodsockerhöjning) och lite vätska. Blodsocker nivån höjs snabbt (energidrycken) men reduceras ganska snart, förutsatt att du inte är diabetiker. Tillskott av lätt nedbrytbart socker kan t o m ge en lägre blodsockernivå efter ett tag eftersom kroppen pumpar ut insulin för att sänka blodsockret.

En variant är att iförväg äta socker som det tar lite tid för kroppen att bryta ned och absorbera. Sk. långsamma kolhydrater - fullkornspasta, fiberrika grönsaker etc. GI mat. Då får du en jämnare blodsockernivå genom att du får ett konternueligt energi tillskott.
 
Re: Vad är du ute efter?

Fresso; sa:
En variant är att iförväg äta socker som det tar lite tid för kroppen att bryta ned och absorbera. Sk. långsamma kolhydrater - fullkornspasta, fiberrika grönsaker etc. GI mat. Då får du en jämnare blodsockernivå genom att du får ett konternueligt energi tillskott.

Det är där problemet ligger. Hade jag haft tid hade jag ätit innan men jag kommer direkt från stan. Oftast så har jag ätit lunch 2 h innan. Därför denna fråga om hur jag ska sprida ett mindre kosttillskott, under träning.
 
Gasten; sa:
Men vad borde vara smartast i praktiken?
Det borde vara smartast att sprida ut intaget litet mer och börja tidigare. Kroppen klarar maximalt av att ta upp ca 1g kolhydrat/minut.

Edit: Nu såg jag att du käkat ett par timmar innan så då är ovanstående resonemang ganska ointressant. Då tycker jag att du ska ta max hälften halvvägs in i passet och ta resten (minst hälften) direkt efteråt fast om du klarar dig så kan det vara mest optimalt att ta allt efteråt.

Generellt sett så är det egentligen ganska meningslöst att resonera över såpass korta tidsperioder om du inte tränar hårt och måste tillföra energi under själva passet men du bör alltid se till att få i dig kolhydrater och protein direkt efteråt.
Kroppen är annars väldigt bra på att jämna till eventuella svängningar. Inlagringen av glykogen är dock bäst mellan ca en halvtimme efter påbörjat träningspass och framtill ca 1,5 timme eftr avslutat träningspass men man ska vara medveten om att nämnda tidintervall varierar en del mellan olika individer.
[Ändrat av haskell 2006-01-14 kl 02:36]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.