List mellen över och underskrov?!

Jag har en kajak modell äldre som mellan över och underskrov har en väldigt tunn list. Mer som ngn gummitejp som är ditlimmad. Poblemet är att den har låssnat på vissa ställen och vissa delar har blivit hårda och ömtåliga. Vet ngn vad jag kan göra istället eller var jag kan hitta ngn sådan gummilist någonstans?
 
ta bort tejpen och köp vävtejp från någon båttillbehörsfirma, eller dra på ett lager topcoat
(gelcoat med parafin) själv har jag skaffat tejp
men ej fått tummen ur än.
 
Det som ser ut som en gummilist är förmodligen topcoat (gelcoat med färg och parafin precis som Jonas sa). Du kan köpa topcoat på större affärer för båttillbehör. Jag har köpt ett par gånger på Erlandssons Brygga. Du kan få den infärgad till den färg du vill ha. Blanda den med flytande härdare. När den är nyblandad är den ganska lös och rinnig men härdar ganska plötsligt och blir geleartad. Maskera på båda sidor och pensla på ett par gånger minst- tag bort maskeringen när du är klar och innan det härdat färdigt (annars kan det bli fula uppfläkta kanter - vet jag - tyvärr). Det ser ut och känns som om det vore en pålimmad gummilist när den har stelnat/härdat.
 
Om du penslar på topcoaten medan den fortfarande är rinnig och innan den har börjat härda så flyter den ut och det blir slätt som en gummilist. Du kan lägga på flera lager innan den blir för tjock. Om du blandar till för mycket så att den hinner börja härda och bli geleaktig, eller om du försöker pensla på igen ett område som har börjat härda så kan det lätt bli ränder och ojämt.
 
yelcoat

Vi som reparerar kajaker lite titt som tätt.blandar
den färdigblandade yelcoaten med mickroballonger.
De gör blandningen trögare och med till räcklig
inblandning så har du fått yelcoatspackel.
Mickroballonger köps på samma ställe som yelcoaten.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.