Light My Fire Firesteel Survival Knife

Jag tänker köpa ett komplement till min "stora" vandrarkniv
Lite för otymplig på vandring tycker jag.

Har tittat lite på Light My Fire Firesteel Survival Knife en fällkniv med eldstål.

Någon som har några synpunkter på denna kniv.
 
Jag tänker köpa ett komplement till min "stora" vandrarkniv
Lite för otymplig på vandring tycker jag.

Har tittat lite på Light My Fire Firesteel Survival Knife en fällkniv med eldstål.

Någon som har några synpunkter på denna kniv.
Om jag inte missminner mig så är dessa "knivar" tillverkade i ett kinesiskt 420J2-stål. Personligen skulle jag inte ens ge en tia för en sådan "kniv".

~Paul~
 
dePaul
.
Om jag inte missminner mig så är dessa "knivar" tillverkade i ett kinesiskt 420J2-stål. Personligen skulle jag inte ens ge en tia för en sådan "kniv".

~Paul~

Stålet är 420j stål från Japanska Seki och det verkar vara bra kvalitet.

http://www.japaneseknifedirect.com/AboutSeki.html

mBengtson

http://www.fallkniven.com/sv/shop/de...ng-knives/wm1z

Den har jag som komplement till en stor kniv. Oerhört bra kniv med riktigt bra stål. Bättre att investera i någonting varaktigt enligt min mening


Jag har tittat på Fällkniven tidigare och de har ju dokumenterat bra knivar.

Vad jag är ute efter är en fällkniv med helst medföljande eldstål (men ej ett krav) och Light My Fire Firesteel Survival Knife verkade vara ett fullgott alternativ.

Går man upp på ca 500:- så kan man lika gärna gå upp till nästan 1000:- i pris i regel är det en livsinvestering.

Men återigen, ingen som vågat testa denna kniv
Thomas
 
Varför skall man egentligen ha en kniv + eldstål i samma. I den prisklassen känns det som att något viktigt ät kompromissat - knivstålet...

Bättre att köra ett eldstål för sig själv

Precis.

Det är praktiskt när det tillsammans då hänger det alltid med, men det verkar bli en kompromiss så jag köper delarna för sig.
 
Stålet är 420j stål från Japanska Seki och det verkar vara bra kvalitet.
Stålet är 420J2 och därmed blir jag misstänksam gällande uppgiften att det är tillverkat i Japan. Japanerna har nämligen alltid egna benämningar på stålsorter tillverkade inrikes. 420J2 är en amerikansk AISI designation som har släppts till kineserna på licens. Jag har aldrig hört att man skulle göra det samma på den japanska inrikesmarknaden (och vice versa).

Jag är därför tämligen säker på att kniven som sådan skruvas ihop i Seki men stålet kommer från Kina.

http://www.toollogic.com/faq.htm

~Paul~

PS Stålet är rena skräpet. Observera den låga RC graden på ynka 50!! Förmodligen är min diskbänk hårdare ;)
 
Gå och köp dig ett riktigt eldstål som det står "Fireflash" på. De brukar finnas på surplus.se och andra överskottsaffärer. LMF är ungefär lika bra men deras stansade skrapgrej är katastrof.

Köp dig en Fällkniven U2 eller en WM1. Båda löser uppgiften "tälja lite småsaker och skrapa på eldstälet" galant. Kom ihåg att det är baksidan du skall skrapa med.

Om man vill så kan man skära bort plastpluppen från eldstålet och borra hål i själva stålet. Borra sakta. När detta är klart trär du upp det på samma snöre som du trär upp din U2 och en visselpipa.
Häng alltihop runt halsen. Klart.

Är du riktigt filurig kan du sy en liten påse att ha allting i. När du skall använda prylarna öppnar du locket och drar påsen neråt så har du alla prylar framme på en gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.