Liggunderlag bår

Hittade några liggunderlag från försvaret som gick att använda som bår.
Gick att vika två ggr, och en hård och en mjuk sida.
Gillar kvalitén som liggunderlag och skulle vilja köpa fler. Någon som sett dessa
på någon grönsaks marknad?
 
Det fanns ett bårunderlag av skumplast ca 6-7mm tjockt, väldigt knöligt att försöka sova på om man inte hade bår. Bubbelplast med stora bubblor är både lättare och bekvämare.
 
Hittade några liggunderlag från försvaret som gick att använda som bår.
Gick att vika två ggr, och en hård och en mjuk sida.
Gillar kvalitén som liggunderlag och skulle vilja köpa fler. Någon som sett dessa
på någon grönsaks marknad?
Om det är sån pryl som jag tänker på så tror jag att benämningen är bårmatta och att den funnits till försäljning hos Armyshopen i Umeå.
 
Smaken är som baken

Det fanns ett bårunderlag av skumplast ca 6-7mm tjockt, väldigt knöligt att försöka sova på om man inte hade bår. Bubbelplast med stora bubblor är både lättare och bekvämare.

Lustigt hur många olika åsikter det finns om samma sak. Mattan är perfekt att skära ut bitar till sittunderlag. Visst är den lite stor som hopvikt men den är skön pga sin styvhet.

Köpte två för 20kr / st och en är i småbitar och en har massa målarfärg på sig efter att målat husgrunden.
 
Japp den är det skillnaden är priset. Jag köpte för 20 kr och här kostar den 100:- + frakt
Tvekar till köp
OK, själv har jag bara vaga minnen av att ha sett hemvärnssjukvårdare ligga och slöa på de där mattorna. Du skulle inte kunna tänka dig att delge oss andra lite mer uppgifter om bårmattans beskaffenhet, såsom tjocklek, storlek och vikt till exempel?
 
Detta är den info jag kunnat hitta och jag tror den stämmer väldigt väl.

Bårmatta M7810-205010-3, tillv Nordic Arms Equipm AB, 1992, 1,5 kg, ihopvikt B60H40D4cm, uppvikt L192B60D0,6cm, utr med 10 hål för bårstänger/rep mm, kan anv för att dra skadan soldat på , som underlag på bår , värmeisolerande, typ liggunderlag

/Björn
 
Detta är den info jag kunnat hitta och jag tror den stämmer väldigt väl.

Bårmatta M7810-205010-3, tillv Nordic Arms Equipm AB, 1992, 1,5 kg, ihopvikt B60H40D4cm, uppvikt L192B60D0,6cm, utr med 10 hål för bårstänger/rep mm, kan anv för att dra skadan soldat på , som underlag på bår , värmeisolerande, typ liggunderlag

/Björn
Det låter riktigt, tack så mycket.
 
Detta är den info jag kunnat hitta och jag tror den stämmer väldigt väl.

Bårmatta M7810-205010-3, tillv Nordic Arms Equipm AB, 1992, 1,5 kg, ihopvikt B60H40D4cm, uppvikt L192B60D0,6cm, utr med 10 hål för bårstänger/rep mm, kan anv för att dra skadan soldat på , som underlag på bår , värmeisolerande, typ liggunderlag

/Björn

Underbart! Men är hela ditt liv på, detta sättet?
Men 1,5 kg då måste det vara med alla remmar osv.
 
Underbart! Men är hela ditt liv på, detta sättet?
Men 1,5 kg då måste det vara med alla remmar osv.

Nej Hela mitt liv är inte på detta sättet... men jag har garanterat uppgifterna i någon bok/fil någonstans.
Aktiv i HV och då har man en tendens att samla på sig litteratur, speciellt om man har planerat att instruera soldater.
Ja 1,5kg är garanterat komplett dvs med remmarna (metallspännen).

Hittade infon i en text i en annons och tyckte den verkade stämma och därmed delade jag med mig av den.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.