Letar efter de perfekta byxorna, finns de?

Varför förutsätter så många att TS ska vandra i sina byxor? Det finns ju rätt många andra friluftsområden där jag själv föredrar en kraftigare skalbyxa. Jag har ett par Taiga i hängselmodell som överenstämmer ganska väl med TS kravspec; kraftigare gtx, hängselmodell, hellånga dragkedjor och förstärkta i knän och rumpa. Stora bälgfickor framtill. Jag använder mina främst för toppturande och glaciärturer men även fiske eller bara vanligt skogslufsande när man vill sitta och titta in i elden och grilla en korv. Dock så har de inte myggnät, men för den händige så vore det ju ganska lätt att sy dit om man nu vill ha det. Den modellen jag har finns inte längre men något sånt här kanske skulle vara något?
http://www.taiga.se/sea-nature/patrol-byxa-5157
 
Mammut

har byxor som delvis liknar dina önskemål.

Finns både med mera och mindre ventilerande tyg.

Kanske enklast att sy om en existerande modell med t ex myggnätförsedda gälar.

Thure.
 

avslutad210712

Gäst
Jag skiter blankt i hur någon annan upplever gore-tex. Eller om någon svettas floder pga fettdepåer, dålig kondis eller genetisk betingelse. Eller anträngning för den delen.

Är det därför hockeyspelare svettas floder dvs fettdepåer, dålig kondis, genetisk betingelse?

Vet du varför inte dina drömbyxor finns - därför att de är drömbyxor. Vi feta med dålig kondis och felaktiga gener får leva med det som kallas verklighetsbyxor.
 
Suck...att man ska behöva "försvara" sig för att få ställa en fråga...

Jodå.
Jag har fjällvandrat sommartid med ca 30 kg på ryggen. Både i kraftig stigning och långt iväg...
I gore-texbyxor utan vädringsdragkedjor.
Utan besvär.

Grattulerar, tur att vi är av olika modell, uppenbart krävs lite DIY på 4kkr byxorna så är du där, grattis!
 
Jag hade utan tvekan köpt ett par Klättermusen Megin 2.0 om jag var du. Riktiga fetingbyxor:

1530_megin2_black_1.png


Eller ett par Norröna Recon:

21369_9537d869dd3226ad830ce8d23ea9b80c.jpg
 
Senast ändrad:
Glöm inte bort.....

... att det finns många klädtillverkare som inte direkt vänder sig till fjällvandrare. Det finns många som tillverkar kläder tex för jägare och ett bra märke anser jag vara Härkilas. De har en del vaianter på temat "goretexbyxor" , tunna smidiga och lite kraftigare tyger. Tyvärr är priserna ganska höga.

Många av de stora tillverkarna av "fjällvandringsbyxor" gör ju sina kläder för slimmade, långa och säkerligen vältränade atleter. Är man som jag lite kortare och har några kg kring midjan så försvinner kanske 75 % av sortimentet.....
 
Nej dom byxorna finns nog inte:)

fjällräven hade ju förr sin Fält byxa. Den svarar mot några av dina krav men inte ventilation. Annars var det en bra tanke. Dvs G1000 tyg med ett Hydratic membran.

utifrån dina krav skulle jag köra på en vanlig Gore-tex byxa ( typ tierra roc noir). Ventilation sköter du genom dragkedjorna på sidorna. Jag kör ofta fjällturer med en sådan byxa som enda långbyxa. Sedan kompletterar jag med ett par shorts. Dagens Gore-tex byxor tål mycket slit och jag har ofta mina på mig när jag eldar. Visst kan en olycka hända men då får det bli så. En Gore-tex byxa med bra dragkedjor på sidorna upplever jag mycket luftigare än många klassiska friluftsbyxor eller softshell.

Om du vill ha en renodlad softshellbyxa så är min nuvarande favorit Norröna Falketind.

Lycka till i jakten.
 
Letar efter samma sak, någon som hittat nått mer? Megin ser ju bra ut men fy fn för prislappen... Hade varit intressant att prova dock. Personligen är jag lite nyfiken på Neoshell som ju skall ventilera mer än goretex men viktigast är förstås bra ventilationsöppningar eller helst hellånga dragkedjor. Men det som alla skalbyxor faller på tycker jag antingen är det hårda styva tyget eller den gummiaktiga insidan som många har, inte skönt direkt mot huden. Bäst hittils är nog lundhags salpe men Rocketeer såg ju intressant ut, skall försöka klämma på dom. Men då är man uppe i Klättermusenpriser igen...
Rabs stretch neo pants har fått bra recensioner men verkar tyvärr vara mer en skalbyxa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Kanii Letar hållbart ylleunderställ Kläder 13
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
Iggle Letar kängor Kläder 7
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
Gore Letar! Kläder 3
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Mattias1981 Kängor vitnar och mjuknar efter vaxning Kläder 10
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
Nils-Åke Perfekta frilufts byxan Kläder 29
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.