Per Crona; sa:marmotta skrev:
Pja, om detta var en organiserad skolutflykt så menar jag att ledarna har ett stort ansvar eftersom farliga dumheter vara lika farliga, eller farligare för *helt andra personer*. Det stora felet var kanske att skolan överhuvudtaget arrangerade något sådant.
Nej, så kan man inte säga.
Alla som är med på utflykten har ett eget ansvar. På samma sätt kan du inte hålla en ledare ansvarig för att en elev springer ut på en motorväg. Killarna visste att det var farligt. Ledarna hade hållt genomgång och felet låg enbart hos killarna och deras föräldrar som uppenbart missat något i uppfostran. Att precis som mamman klandra skolan gör bara att man framstår som, tja inte så klipsk. Samhället har inget ansvar för hur individen handlar i varje situation. Det skulle vara befängt.
Kan inte? Jag gör det! Poängen som alla tycks missa är att de enskilda individerna inte är öar. En individs handlande kan få konsekvenser för *andra* individer.
"Skyll dig själv att du skållade din kamrat" -????? sv Vi ska nog vara tacksamma att ett par ungars
klantighet *bara* gick ut över dem själva.
När jag vickade som fysiklärare 1965 var det MIN sak att kolla brännarna före och efter laborationen.
Det räckte inte att instruera labgrupperna från katedern vad som skulle göras och hur.
Det hade säkert varit bra för ungarna att öva sig i ansvar, MEN INTE JUST DÄR.
En sak som många också glömmer är att människor, inte bara ungdomar, ofta förlorar mycket av inbördes
och utvärtes hänsyn, ansvar
inför sig sjölva och andra, genom att fösas samman i grupper av viss kritisk storlek.
Varför finns det mobbing i skolan? En del av svaret är att det finns klasser.