Leder läggas ned

Från NSD, 1 mars:


En översyn av det statliga fjälledssystemet ska inledas i år. Vissa leder ska få höjd standard, andra kan komma att läggas ned.
– Vi ska förbättra förutsättningarna för fjällturismen så man känner sig trygg när man går eller åker skidor och snöskoter efter lederna, säger Per-Olov Wikberg, Fjällsäkerhetsrådet.

Vad tror ni? Vilka kommer att läggas ned? Det blir nog främst de leder som inte går till eller från STF's fjällstugar. Några leder som jag har gått som nog kan kommer att läggas ned, tror jag:

Hösten 2010 gick jag leden från Järämä till Vuoskojaure. I gästboken i vindskyddet i Cuolmmajohka fanns det hela 2 inlägg från sommaren, samt 2 från hösten (vår inlägg inräknat). Och så kom jag förbi en mycket förvånad same som satt på en steg i Rágesváraš medan han pratade med walky-talky med sin kompis som körde rund på fyrhjuling och jagade älg. Vandrare hade han aldrig sett. Den där leden verkar nog främst användas av fyrhjulingar, synd. Förresten hade samtliga bro rasat, vi hade tur att det inte fanns större jokkar, dock jag skulle nog tveka om den där leden går att vandra tidigt på högsommaren. Dessutom låg spång ibland någon decimeter under vatten. Den fungerade enda genom att bekräfta at vi var på rätt ställe :)

I somras gick jag från Sjisjka till Čoavrrik/Tjåurek. På min gamla fjällkarta var det intecknat som markerad led, på min nya som omarkerad led, och den är omarkerad och ibland nästan obefintlig. Den har redan läggats ned, om den någonsin har funnits. I Čoavvrik kom vi på den markerade leden från Kaitum till Nikkaluokta, men där går nog knappast några vandrare heller.

Leden från Kaisepakte genom Bessesvággi har jag aldrig mött andra vandrare heller.

Leden från Rensjön till Rautasjaure är markerad enligt fjällkartan BD3 Rensjön–Pulsujärvi, men var inte det hösten 2009.

Men vad innehåller det egentligen att det finns en led? Jo, att ha broar över större jokkar, att inte fastna i tät, svårframkomlig vegetation (som jag gjorde vid Hárrejávrraś några kilometer öster om Čoavvrik), och att hitta vägen, främst i skogen.
 
Led eller stig?

Det finns ju en hel del markerade "leder" eller "stigar" på kartan, Många av de små stigarna som går lite kors och tvärs i fjällområdet eller i det fjällnära området är ju oftast inte att betrakta som leder för vandrare. De flesta går ju mellan olika stugor eller anläggningar som har med renskötseln att göra, tex till renhagar. Men många av stigarna och anläggningarna används inte idag av samerna utan de har fått växa igen och enklare broar fått förfalla. Renskötseln har förändrats och moderniserats så man förflyttar sig inte längre på samma sätt tex till fots, i vart fall inte lika ofta.... Numera finns nya stigar eller leder " upptrampade" av 4-hjulingar och cross mc..
Tyvärr har inte alltid uppstädningen fungerat då anläggningarna "läggs ned" och fått förfalla. Det ligger en hel del järnskrot i fjällen som ingen tycks ha ansvar för...

Det skulle nog inte skada om det blev en riktig inventering och en klassning vad som är vad, led, statlig led, stig osv...

Det behövs ett nytt kungabesök efter Kungsleden så att den rustas upp och snyggas till...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.