Låt oss samla våra fjällvandringstips..!

Tepåsar

tigertamjaren; sa:
Tips: om man vill koka te av teblad i lösvikt (Sitt specialimporterade Darjeeling First Flush etc ;) ) är korta nylondamstrumpor ypperliga att använda som tepåsar. Bör dock vara oanvända.
Vill man inte slaska med nylonstrumpor så kan man göra egna tepåsar hemma och ta med sig, med hjälp av dessa tompåsar http://www.aftek.se/default.asp?VisaSida=plist/hdetalj.aspZQQZAnr=1066, finns säkert på andra ställen också och på välsorterade kaffe-/te-handlar.

MVH //Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Disk

Under avdelningen disk så skippa såpa och kapade borstar.
Använder själv disksvinto, diskkuddar det verkar ha många namn, fungerar bra till diskning samt brända pannor och diskmedlet får man på köpet var dock lite lätt på handen om stekpannan har teflonbeläggning.
 
marmotta; sa:
.....
Själv anser jag att fisk inte är mat för karlar
.....
Jag tror nog de flesta skulle uppskatta röding, öring, harr, abborre och kanske även små gäddor efter att under en vecka levt på pulvermat, pulversoppor, pasta, frystorkat etc. Detta oavsett om det handlar om karlar eller kvinns.

En havrekaka i stan har lågt värde, men efter en tid ute värderas den högre. Röding kanske för dig inte är eftersträvansvärt i civilisationen, men pröva någon gång efter en tid ute.

Tips: 600 gram kan du få en riktigt trevlig haspelutrustning för, mätt i vikt;-)

Raskesven
 
Mums!

Nâgra nypilkade öringar och/eller rödingar... steks i römme (eller vad det heter), samt nedsköljes med nâgra Ringnaes och en Line Akvavit pà topp.. lyxiga minnen frân norska vinterfjell. Tror inte UL-begreppet var uppfunnet pà den tiden (80-talet)?
 
Jag rekomenderar att vid varje rast lägga ut liggunderlaget och ligga och mysa i en skön sluttning samtidigt som man smäller i sig ett par muslibars.

Min erfarenhet är att det blir lite väl långa raster på typ 10-15 minuter men de gö inget.
 
crazy; sa:
Jag rekomenderar att vid varje rast lägga ut liggunderlaget och ligga och mysa i en skön sluttning samtidigt som man smäller i sig ett par muslibars.

Min erfarenhet är att det blir lite väl långa raster på typ 10-15 minuter men de gö inget.

Att ha madrassen lätt tillgänglig är väsentligt för mig som gymnastiserar (McKenzie) sådär varnnan timme.

Här ett litet tips, förresten. Jag lagar all mat i tältet, utom kanske soliga och vindstilla eftermiddagar.
Det finns *inget* bättre vindskydd.
Det betyder att
jag avstår från lagad mat under själva turen.
Det kan bli choklad eller kex eller hemlagad Studentenfutter.
 
Nyfiken i en strut....

marmotta; sa:
... för mig som gymnastiserar (McKenzie).
... eller kex eller hemlagad Studentenfutter.
Blev bara lite nyfiken och surfade runt lite angående nedanstående för mig främmande ord...
- McKenzie: Ryggymnastik http://www.mckenziemdt.org/approach.cfm?pSection=int
- Studentenfutter: Tyskt "jägarsnus" med nötter och torkad frukt http://www.ueltje.de/sites/produkte/studenten/studenten_start.htm


[Ändrat av cnygardh 2004-09-24 kl 15:28]
 
marmotta; sa:
Här ett litet tips, förresten. Jag lagar all mat i tältet, utom kanske soliga och vindstilla eftermiddagar.
Det finns *inget* bättre vindskydd.
Det betyder att
jag avstår från lagad mat under själva turen.
Det kan bli choklad eller kex eller hemlagad Studentenfutter.

Samma här. Jag har inget vinskydd till mitt kök utan brukar laga till maten i tältet med några undantag där jag värmer lite soppa eller dylikt.
 
Det kommer mera!

Här kommer några av mina tips.

Kängor torkar snabbare om dom ligger.
Ett ljus i tältet håller en del av fukten borta.
Ta några disk svampar(dom som är gul/vit eller gul/grön) och dra en sträng med diskmedel och ta saxen och dela varje svamp i tre bitar.Bra att ha och diska med,Repar inte och är bakteriedödande.
Tälta där det blåser mycket så håller man myggen borta.
Har man med sig en kompis så kan man byta ryggsäck med varandra så får man inte lika ont.(skor brukar vara svårare).Tejpa fötterna innan ni fått skavsår eller köp meindl.Mvh Andreas
 
1001 fjällvandringstips?

Hej alla!
Nu är det dax att sätta fart igen, följ Andreas exempel och skriv in era tips, det är bara 831 tips kvar innan målet, 1001 tips, är nått ;)
Jag har gjort ytterligare en revision (ver. 3) av sammanställningen av trådens inlägg. 170 tips hittills (bortsett från kommentarer/tillägg rörande andra tips) Filen omfattar tipsen fram till och med Andreas Olofssons inlägg 2004-10-21 04:19 på sidan 13 i tråden.

Martin Nordesjö undrade om det inte gick att göra sammanställningen som en html-sida istället. Visst det går, men filen är faktiskt bara på 235kb, ungefär samma storlek som många bilder man tittat på på nätet. Tycker man att det laddar långsamt kan man alltid högerklicka på länken och välja spara mål som... så kan filen sparas i bakgrunden.

Jag har stuvat om lite i kategorierna men det mesta är som det har varit.

Filen hittar du här: http://fjallen.nygardh.net/utsidan/fjallvandringstips_thread28719.pdf
OBS! filen är försedd med "bokmärken" så att det ska bli lättare att hitta.

Åter igen... om det kommer många fler tips så kommer jag att komma med en ny utökad verson. Hör gärna av er om ni tycker att ni har bättre ideer om hur tipsen ska kategoriceras.

Ha de' ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 
Problemet med pdf är väl inte direkt storleken utan att det krävs en speciell läsare. Visserligen är den gratis, men på lite långsammare datorer är de nyare versionerna ganska tunga att köra.
 
Re: 1001 fjällvandringstips?

cnygardh; sa:
Martin Nordesjö undrade om det inte gick att göra sammanställningen som en html-sida istället. Visst det går, men filen är faktiskt bara på 235kb,

Det är inte hela världen, men var som sagt inte storleken som var problemet, utan enkelheten och smidigheten i åtkomsten. När man ändå lägger ut grejer på en html-sida, varför inte göra det i html? Så att datorn slipper kicka igång ett nytt program bara för att läsa en sida. Det var så jag tänkte.

Men jag kanske har blivit lite PDF-fientlig av att behöva jobba i en miljö där informationen skickas som tom e-post med bara en länk till en html-sida med en nedladdningsbar PDF på. Tre steg bort, istället för att lägga informationen direkt i e-brevet. :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.