Lappkniv

Jag skaffade mig för ca:10 år sedan en lappkniv genom ett befäl i det militära, det var hans bror som gjorde knivar av högsta klass.. Jag har de senaste 10åren användt kniven till jakt, fiske och allt annat man kan tänka sig.. Jag har dock nu lagt märke till att själva infästningen mellan renhornet och skinnet i slidan sakta har börjat släppa. Jag pratar om ett litet glapp på mindre än en milimeter, dock vill jag veta hur jag kan åtgärda detta i tid så att jag kan glädjas åt denna fantastiska brukskniv i 10år till.
 
Glepan har nog uppstått pga att lädret har krympt, läder är ju ett "levande" matrial som torkar ut och därför krymper. Motsatsen händer ju om det blir blött, då sväller det. Det är nog tyvärr inte så mycket att göra åt saken, även om man kanske kan förebygga problemet med hjälp av lämplig lädersmorning (men jag är inte säker). Men har du haft kniven i tio år så kommer säkert slidan att hålla i flera år till, även om det inte är snyggt.
 
Gör en ny läderdel

Om milimetern stör dig, gör en ny läderdel. Garavat renskinn brukar inte vara några problem att få tag i norr om Dalälven. Förmodar att överdelen på din knivslida har två sidotappar som håller uppe lädret. Tag av det gamla genom att sprätta upp sömmen. Vatten hjälper för att kunna bre ut det..
Mät noga och lägg till den förargliga milimetern, skär ut, sy med lasksöm och vaxad lintråd eller ryggsena och fiskben...Glöm inte fetta in och vaxa framledes så kommer det att hålla dina dagar ut....
Givetvis kan en som tillverkar knivar och slidor hjälpa dig om du känner dig osäker, men det kan du väl inte göra med din signatur och bakgrund?

Lycka till

Johan K
 
Om du skulle vilja göra en ny läderholk så ta och läs en bok om knivslöjd eller skinnslöjd innan. Det är kanske inte så svårt att göra en funktionell variant, men om du också vill att den ska vara snygg så kan det nog behövas lite studier och träning först.
 
Tackar

Tackar Johan för dina tips.. Kommer genast att kontakta någon knivmakare för råd och tips gällande detta ämne. : )
 
knivlagning

Hej,
Som du beskriver det låter det som man skulle kunna blötlägga lädret just där det möter horndelen. Från början är det nämligen sytt blött och sedan krympt över både slida och kniv. Förhoppningsvis går glipan ihop igen.
Det kanske är bra att inte blöta hela holken eftersom man då måste linda in knivskaftet för att få den rätta passformen.
Holken är säkert gjord i sk rårandsläder som inte är genomgarvat. På så sätt får man ett mycket hårt och styvt läder när det är torrt.

Lycka till
Ingemar
 
Ett glapp på mindre än en millimeter efter tio års bruk, betrakta det som rynkorna vi får i pannan, nämligen som spåren av åren. Börja inte blötlägga det läder som sitter på, följden blir nog att du får skära upp sömmen och skrota lädret sedan. Att ersätta det gamla lädret med nytt är förvisso enkelt om man vet hur man gör, men tappar inte kniven som helhet lite av sin själ då? Om du är orolig att hornet skall lossna från lädret kan man alltid pilla in lite trälim (för utomhusbruk) i hålet. Men det skall inte behövas.
 
Om problemet är att lädret vidgat sig så kanske man kan sy sista stygnet en gång till, med ny tråd och spänna hårt.
/BAX
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.