Lantmäteriet 52 milj i vinst

Saxat ur pressreleasen:

"Ett uthålligt arbete för att öka intäkterna och hålla nere kostnader har burit frukt!"

Jodå, att sälja en plastbit för 4000 kr BORDE väl kvala in under detta :)

Undra bara HUR uthålliga de är i sitt arbete...
 
Politiskt

Problemet är politiskt. För att staten skall få pengar ställer de krav på sina affärsdrivande verk att de inte bara skall gå +/- noll utan får målsättningar med rejäla vinstkrav. Samma problem finns för Posten (gigantiska vinstkrav) och några fler. Så det är snarare Björn Rosengren och Göran Persson som vi skall vara arga på.
 
Behöver kurs i matematik

Läser man lite pressmeddelandet
-Detta är särskilt glädjande med tanke på att flera av våra tjänster har prissänkts och att 2001 präglades av en ekonomisk avmattning, säger generaldirektör Joakim Ollén. Ett uthålligt arbete för att öka intäkterna och hålla nere kostnader har burit frukt!

Någon som sett till en prissänkning, jag känner bara till prisökningar. Priset på en CD höjes över en natt från 2495 SEK till 3995 SEK (drygt 66 % med mina matematikkunskaper), samtidigt som våra beslutsfattare vill hålla prisökningarna runt 2%/år, så våra makthavare får nog gå en elementär matematikkurs. Jag kan ställa upp som lärare :cool:.

Per Brune
 
Re: Behöver kurs i matematik

Brune; sa:
Någon som sett till en prissänkning, jag känner bara till prisökningar. Priset på en CD höjes över en natt från 2495 SEK till 3995 SEK (drygt 66 % med mina matematikkunskaper
Per Brune

Det är ju iofs att lantmäteriverket gör mer än producerar kartor på CD. Och att ta fram kartan kostar ju en del.

Sen är det ju också så att alla företag som producerar något behöver vinster för att kunna ta fram nästa produkt. Dvs om de hade gjort nollresultat i år hade det inte funnits något i kassan att uppdatera kartorna för (att upopdatera en karta kostar ju en del)
 
Skitsnack!

Skitsnack! Kartorna uppgraderas med pengar från det anslag staten lämnar varje år för att Lantmäteriet skall hålla de svenska kartorna aktuella.

Att producera en CD av detta material går att göra för en bråkdel av vad Lantmäteriet tar ut. Se bara på Det levande Danmarkskort som säljs för 4-500 kr eller Sjöfartsverkets Det levande sjökortet som säljs för mindre än 1000 kr och innehåller en hel del redaktionellt material förutom de sjökort som ingår.

Lantmäteriet tar nästan ut samma pris för en CD som vad motsvarande antal papperskartor kostar. Tror man att man missar en försäljning av 40-50 papperskartor bara för att någon köper en CD?

Nej, förklaringen är troligen en helt annan. Om man satte ett vettigt pris på CD så skulle man få minskade intäkter från myndigheter och företag som har råd att betala dessa svindyra produkter.
 
Re: Skitsnack!

olhe; sa:
Skitsnack! Kartorna uppgraderas med pengar från det anslag staten lämnar varje år för att Lantmäteriet skall hålla de svenska kartorna aktuella.

Enligt den länk som startade denna diskussion så fick de 428,2 i anslag och nästan 1 miljard kommer ifrån intäkter.

Dvs Anslaget är 29% av deras totala intäkter.

Så det anslag de får räcker inte till att driva lantmäteriverket.
 
Re: Re: Skitsnack!

chralm; sa:
Enligt den länk som startade denna diskussion så fick de 428,2 i anslag och nästan 1 miljard kommer ifrån intäkter.

Dvs Anslaget är 29% av deras totala intäkter.

Så det anslag de får räcker inte till att driva lantmäteriverket.

Nej men anslaget räcker för att ajourhålla kartorna!

De stora intäkterna (och naturligtvis även kostnader) kommer från Lantmäteriförättningar m m. Jag vet för jag har avstyckat en tomt och det kostade skjortan!

Det låter nästan som du är anställd på Lantmäteriet, dom brukar köra med fullständigt nojiga argument när man försöker diskutera priser på CD sortimentet.
 
Priskänslighet

Priskänslighet verkar vara ett okänt begrepp för vissa myndigheter/ företag, trots att det länge använts i den svenska alkoholpolitiken. Ett högt pris minskar efterfrågan, medan ett lågt pris ökar efterfrågan.

Ställ 2 jordgubbsodlare bredvid varandra på torget och låt dom sälja sina jordgubbar. En tar 20 SEK/liter och den andre tar 200 SEK/liter. Vem tjänar mest pengar ? Jag tror att den som säljer för 20 SEK/liter säljer mer än 10 gånger så mycket jordgubbar än den som tar 200 SEK/liter. Någon som tror motsatsen ?

Per Brune
 
Kvalitet

Dock finns det ju en risk att alltid fokusera på priset. Kvaliten har ju också ett pris.
Därmed inte sagt att jag tycker att LMs priser är bra.

Självklart har LM investerat en och annan krona i framställandet av kartorna, men givetvis önskar man ett bättre pris på CD-produkterna.

Vilket pris anser vi är rimligt?
 
Re: Kvalitet

svlcm; sa:
Dock finns det ju en risk att alltid fokusera på priset. Kvaliten har ju också ett pris.
Därmed inte sagt att jag tycker att LMs priser är bra.

Självklart har LM investerat en och annan krona i framställandet av kartorna, men givetvis önskar man ett bättre pris på CD-produkterna.

Vilket pris anser vi är rimligt?

Tja, ungefär 10% av dagens pris på CD tycker jag vore skäligt för oss som privatperson, d.v.s. ca 400 kr/län för den senaste versionen av gröna kartan, utminstone om Kartex uppdateras enligt framförda önskningar från http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10762 Då kan man ju unna sig ett län extra ibland, ungefär som man kan unna sig en extra kartblad.

Sedan är det ju en annan femma att 3995 kr är en struntsumma för större företag, kommuner och landsting m.m. men det ska vi som kartintresserade friluftsmänniskor behöva lida för, eller? Merkostnaden för att tillverka ytterligare en kartCD måste väl vara försumbar i sammanhanget eller? Den stora kostnaden fört KartCD måste väl ändå ligga i inscanning + programmering av Kartex eller?

Lantmäteriet borde göra en offentlig redovisning av tillverkningskostnaderna för gröna kartan på CD! Då kan vi i lugn och ro granska dem och komma med vettiga prisförslag.

/Niklas
[Ändrat av niking 2002-03-01 kl 09:51]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
mThureson Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen Navigering 3
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
efred Lantmäteriet (suck...) Navigering 12
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
clindh Hur tänker Lantmäteriet? Navigering 5
olhe BINGO för Lantmäteriet Navigering 3
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.