Långvandring

Jag hade som mål att gå hela Kungsleden förra sommaren,startade i Hemavan för att sedan ta mig upp till Abisko,lätt match trodde jag,oj vad fel jag hade.Min vandring slutade med ett överansträngt knä,då hade jag kommit till Adolfström.Det var en fredagskväll,och det gick minsann ingen buss förrän på måndag.Tänkte väl att man får tillbringa helgen i Adolfström,men som tur var fick jag skjuts av en trevlig tjej från orten,så jag kom till arjeplog,där jag sedan fortsatte min resa söderut.Men nu är det snart sommar igen och då skall jag bara gå hela sträckan,men börjar nog i Abisko,för att sedan vandra söderut.
 
Hur har du förberett ditt knä för påfrestningen den här gången?

Knäproblem brukar ju ha en tendens att återkomma...

Har du tränat på nåt speciellt sätt... du verkar förutsätta att det inte händer igen?
 
Jag har tränat styrketräning,och har vandrat mer än tidigare år,skall dessutom gå kortare dagsetapper denna gång.Det var säkert det som knäckte mig förra sommaren.Man var för optimistisk,man lär av misstagen,förhoppningsvis.
 
reemil10; sa:
Jag har tränat styrketräning,och har vandrat mer än tidigare år,skall dessutom gå kortare dagsetapper denna gång.Det var säkert det som knäckte mig förra sommaren.Man var för optimistisk,man lär av misstagen,förhoppningsvis.

Packningens vikt?

Jag vet inte om det är mycket upp och ned, men min erfarenhet (som handlar om 1000 meters höjdskillnad dagligen)
är att stavar är en god hjälp, speciellt utför.


Sen är det ju alltid värt att undersöka knäet.
Bara genom att dra och bända lite brukar
läkare eller sjukgymnaster kunna fastställa skadans art
rätt väl.
 
planerar själv göra samma vandring nån gång, vad har du för tips att ge? förutom att inte gå för långa dagsmarscher?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.