Långvandring - bloggar att läsa?

Hej!

Jag är en inbiten cyklist som borjar bli sugen att prova langvandring. Att vandra fran A till B, och planera rutten nagra veckor i taget, alltsa inte folja en viss led slaviskt. Det skulle bli delvis att folja en landsvag och men mest ute i bushen med GPS:en och skapa egna "leder".

Nu skulle jag vilja ha tips pa bloggar att lasa och inspireras av. Svenska som utlandska. Och helst sadana som varit ute lange.

Finns det nagon svensk langvandrare som gatt over en kontinent tex? (Vet att det finns ultralopare etc, men det ar inte det jag soker. Landerna, naturen ar det viktiga - inte prestationen.

Sa tips!

http://www.lostcyclist.com/cv/
 
Francis tapon

Kul kille. Boken Hidden europe var riktigt lärorik och underhållande.
Inte så mycket långvandring i den boken, men väl på hans blogg och i boken Hike your own Hike.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Många norrmän går "Norge på langs" - förvisso på skidor och med pulka, men det kanske du också ska göra?

Just nu är Lina Hallebratt på väg genom den svenska fjällkedjan - hon började i Grövelsjön 3 februari och lämnade Abisko för några dagar sedan. http://lina-hallebratt.blogspot.se/

Elin Engström har också rört sig i fjällen mm under längre perioder: http://www.engerstrom.com/index.php?a=langturer

Själv gick jag genom Jylland 2008. Inte tillräckligt långt kan jag tänka mig och dessutom utan att blogga :)
 
Många norrmän går "Norge på langs" - förvisso på skidor och med pulka, men det kanske du också ska göra?

Nej. Jag har snöat (lämpligt ordval va?) in mig på södra Afrika. Exakt var vet jag inte än. Och ska vi vara ärliga så är jag inte hundra på om heller. Men 90. Så det blir nog av.

Jag googlar och har börjat leta lite info om att vandra från Orangeflodens utflöde i Atlanten till källan i Drakensberg och vidare genom Lesotho, Sydafrika igen, Zimbabwe, och sen vika av mot Afrikas östkust. Samtidigt skulle det vara kul att se Kaokoland i norra Namibia. Angola också - men de har stort problem med minor...

Försöka få med Fish river canyon-trail i Namibia vore också intressant, och ännu hellre: The Grand Traverse i just Drakensberg. Den vandringen verkar vara överjordisk vacker. (Kan inte länka men googla Grand traverse drakensberg + spanafrican adventure)

Jag är nyfiken på hur bra det går att mentalt sadla om från cykling till vandring. Jag har ju cyklat i över ett år non-stop flera gånger, men kommer jag palla att vandra i 6-8-10-12 månader? Jag vet inte. Därför tillbaka till min frågeställning. Jag vill läsa andras bloggar, för att kunna, kanske, sätta mig in i deras vardag, tankar, hinder osv. Förhoppningsvis skulle jag dra slutsatsen att, det där - det kan jag också göra.

Jag drack f.ö öl med Karl Bushby under ett par kvällar i Mexico för några månader sen. Ett verkligt inspirerande möte.
 
Francis tapon

Kul kille. Boken Hidden europe var riktigt lärorik och underhållande.
Inte så mycket långvandring i den boken, men väl på hans blogg och i boken Hike your own Hike.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

På vilket sätt var boken "lärorik"? Och "underhållande"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mybycycle Långvandring Vandringsleder 15
vagabond83 långvandring Vandringsleder 1
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.