Långscyklingens ABC

Vilket är det viktigaste matriella tinget (förutom pengar, pass, cykel) som man behöver ha med sig på en långfärdstur, enligt dig?
Och vad är mest överskattat?
 
Kompassen har hjälpt mig mer än en gång. Cyklade genom Österrike och Ungern med enbart kompass som hjälp .

Pulvermjölk går fet-bort. Jag trodde att jag skulle ut på en hajk eller nått när jag packade ner 1-2kg av den skiten. Det slängde jag i Tjeckien utan att att egentligen ha använt det. Folk dricker mjölk i andra länder också fick jag reda på =)
 
Satsa på rejäla pakethållare och cykelväskor, typ Tubus (pakethållare) och Ortlieb eller Vaude (cykelväskor). Risken är överhängande att du blir biten av långfärdscykling och då kan du räkna denna "något dyrare" utrustning som en investering för framtida resor.
Samma sak med tält. Har du resurser så rekommenderar jag ett lättviktartält som inte är skrymmande. Spana in Hogan Ultralight på nätet. Väger i stort sett nada och tar ingen plats på pakethållaren.
Satsa även några dollar extra på att köpa "punkteringsfria" däck så är du garanterad en behaglig resa.


Eftersom du tänker trampa genom USA behöver du inte ta med någon kokutrustning. Det finns nudlar, soppor och allt man behöver på i stort sett varenda mack eller affär i landet. Eftersom nästan samtliga även erbjuder hett vatten så fixar du enkelt en lunch/middag för en spottstyver. Kombinera detta med en konservburk som nödproviant så behöver du inte trampa omkring med halva köket i packningen. (Utnyttjar du cykelorganisationen warmshower.org eller couchsurfing.com, så kan du se fram emot lite bjudmat också. All inclusive, typ...)

/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon (foton från New York - Vancouver - San Diego)
 
Eftersom vattentäta bra väskor redan är nämnt så säger jag mössa och halsduk. Åker ingenstans utan min mössa och halsduk. På morgonen, vid höjd över havet eller vid småfebrigt tillstånd är dessa guld värda.

Nåt jag hade klarat mig utan är all mat jag tog med hemifrån, bönor, ravioli och allt möjligt jag trodde skulle bli billig bra cykelföda. Fick kämpa hårt för att äta upp allt och undertiden lasta runt på flera kilo burkmat. Nej tack =)
 
Right. Om man står där helt näck med bara (pengar, pass, cykel), vad behöver man sen då ?? Först Gtex-jacka eller cykelbyxor ? - väldigt svårt val !!! Därefter gympaskor med hårda sulor kanske - sen en Tshirt - Är solglasögon viktigare än regnbrallor eller keps ? Nu börjar vi komma in på tält / liggunderlag /sovsäck.... En varm tröja. En kåsa att dricka whiskey ur är inte fel, en karta kanske, lite mer kläder och reserv-och-reparations-prylar, bra-och-ha grejor som kamera, kök, en bok därefter, sen lyxprylar som dator, GPS. Nu är det dags att boka en följebil med chaufför som kör packningen, eller kanske hyra en BMW Z4 istället och slänga cykeln i diket ! / Hans
 
Ljudbocker for att spara saval plats som vikt.

Cykelbyxor, handskar, mossa, halsduk, hatt/keps och dylika ting som endast fyller en funktion tycker jag ar onodigt. Fleecetroja med hog hals och dragkedja racker for att halla varmen och dubblerar aven som kudde. En sjal skyddar mot bade sol och kyla. Ett par tunna shorts och ett par langbyxor racker och fungerar bade pa och av cykeln. Etc.
 
Ljudbocker for att spara saval plats som vikt.

Cykelbyxor, handskar, mossa, halsduk, hatt/keps och dylika ting som endast fyller en funktion tycker jag ar onodigt. Fleecetroja med hog hals och dragkedja racker for att halla varmen och dubblerar aven som kudde. En sjal skyddar mot bade sol och kyla. Ett par tunna shorts och ett par langbyxor racker och fungerar bade pa och av cykeln. Etc.


...mina hemorrojder protesterar å det grövsta! Cykelbyxorna är lika viktiga som luften i slangarna!
/A
 
det VIKTIGASTE vet jag inte, men när jag skulle iväg på min första tur sa en kompis till mig:

"Ta med dig tejp och snöre. Jag kan inte berätta för dig varför just du kommer att behöva dessa två ting, men du kommer att behöva dem".

Och det gjorde jag. Tejpen för att snabbfixa till en mjukare knivspets på en nyinköpt kniv så att dess spets inte skulle skära sönder något i väskan. Snöret (eller rättare sagt remmen) använde jag till att lyfta upp stänkskärmen som förlorat en skruv under en tur med färja och därför låg och skavde mot hjulet.

men som min vän sa. jag vet inte varför just DU skulle behöva dessa två ting - bara att du med stor sannolikhet kommer att behöva dem...

Sen tycker jag nog att mobilen var bra att ha med också.

Det jag INTE hade nån nytta av, men som jag ändå inte kan avråda någon att ta med, var cykelpumpen. 2300 km och inte en enda punka! Däcken var lika hårda när jag kom hem som när jag cyklade iväg...
 
En bra grej som hängde med på min första tur var ett elastiskt resårband, knutet i en ögla. Vid paus spände jag det runt frambromsens reglage och det blev mycket lättare att få cykeln att stå still (stödet var en sån där fjuttig liten pinne vid baknavet). Har sedermera fått reda på att det är bättre att dra en "bläckfisk" genom hjulet, men jag visste inte bättre. Tyckte det här funkade bra...

På senaste turen var jag nog mest glad över ett par spännremmar (Tack för tipsen på din hemsida, Janne Corax!:)). Hade min ryggsäck på pakethållaren och den satt som berget.

Bland det dummaste jag haft med mig var en liten spade på nästan 1 kg. Den kom till användning en endaste gång och då på ett ställe där andra campare hade lämnat små landmärken lite överallt. Efteråt upptäckte jag ett utedass 200 m därifrån. Jag var ute i 3 veckor och det där kilot följde med hela vägen. Fick problem med knäna som kanske kunnat undvikas om jag bara packat lite smartare.

Insexnycklar används rätt ofta också för att tajta till alla skruvar på cykeln. Nu blev det här inlägget alldeles för långt och jag har ändå inte hunnit nämna det allra viktigaste: choklad!!!
 
Skulle hur som helst alltid se till att ta med diverse saker till cykeln: pump, nya slangar (bättre än att reparera), däckborttagare, nyckelsats. som sagt tidigare behöver du också tejp, snöre och liknande för halvbra reparationer som räcker ett tag.
 
Sovsackslakan!

Eftersom mkt redan har namnts har sa slar jag ett slag for sovsackslakan i siden. Det ar en sak som jag aldrig skulle lamna hemma nar jag taltar. Och det forlanger livet pa din sovsack vasentligt och mkt skont att sova med. Ar det for varmt for att ha sovsack racker det bara med lakanet. och det tar knappt nagon plats heller!
For det andra sa skulle jag aldrig lamna mitt kok nar jag cyklar, absolut inte i USA. I sodra USA ar det inte tatt med bensinmackar och jag vill stanna och laga mat precis nar jag vill och inte vara beroende av andra!

Det ar tva saker av manga jag inte skulle valja bort :)

Lycka till!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.