Långsammare Vikingaränn i år än 2003

Jag kollade resultaten från de olika Vikingarännena (endast motionsklass herrar). Mediantid per år:
1999 5:42
2001 6:13 (vem minns inte motvinden till Sigtuna)
2003 5:39
2004 5:47
När det funnits två klasser för åkare med resp utan pik har jag räknat ihop dessa i en grupp.

[Mediantiden är tiden för den åkare som kom mitt i resultatlistan, med lika många före som efter sig].

Antal fullföljande per år:
1999 2821
2001 2241
2003 3081
2004 2271

Deppa inte ihop om det gick långsammare i år, motvind, sämre is och långa promenader snarare än bristande form är orsaken!

Till alla deltagare i damklasserna: Jag gjorde analysen för att belysa skillnaderna mellan åren och det statistiska underlaget i damklasserna är helt enkelt mindre. Resultaten är dock sannolikt desamma för damklasserna.

Mvh Raymond
 
Är verkligen medianvärdet det som ger bäst jämförelse mellan åren? Det är ju förvisso enkelt att räkna ut, men ett medelvärde av alla åktider torde väl ge en mer relevant siffra.

Om nu någon orkar räkna ut medelvärdet för alla åkarna vill säga. ;)
 
Jag gillar medianvärden

En fördel med medianvärden är att de rensar för ytterlighetsobservationer. En grupp med 10 väldigt långsamma åkare, med en tid på säg 8:00 bidrar med 4800 minuter som skall fördelas på alla åkare. Om de inte åker så sjunker medeltiden med runt två minuter, medan mediantiden knappt påverkas alls (det är massor av observationer kring mediantiden, runt 10-20 per minut).

Mediantiden ger ett typiskt värde och representerar därmed tämligen väl respektive lopp.

Beträffande att beräkna medeltiden så har jag en fil hemma med alla resultat för 2003, medelvärdet låter sig enkelt beräknas, men att göra det för andra år...

Mvh Raymond
[Ändrat av Rajjan 2004-02-09 kl 14:18]
 
Statistiska funderingar...

Hur har du räknat medianvärdet?
Bland de fullföljande eller bland de startande?

Statistiken blir ju påverkad av förfarandet med "rep".
Riktigt långsamma åkare plockas ju av banan.
(Ytterligare ett skäl för att välja median och inte medelvärde)
 
Mer statistik

Jag räknade bara dem som fullföljde. I de fall det fanns två klasser (med och utan pik/stavar) letade jag efter den tid där summan av placering i resp klass blev hälften av summan. Ex 5:47 gav placering 743 i klassen med pik och placering 377 i klassen utan pik. 743+377=1120, hälften av de 2281 som fullföljde 2004. Nu verkar det som om de som köpte nummerlapp vid starten inte lagts in i herr- resp damklassen ordentligt, men jag tror inte att medianvärdet påverkas med mer än någon minut. Antal fullföljande kan dock komma att behöva justeras uppåt.

/Raymond
 
Snabbare utan pik/stav

Tidigare idag var mediantiden för herrar utan pik 5:09 och för herrar med pik 5:54.

Naturligtvis signifikant, men kanske överdrivet pga att starka åkare i större utsträckning väljer att åka utan pik. Repen (senaste passerid vid stationerna) drabbade även åkare med pik i större utsträckning, de fick ju inte börja starta förrän efter 30 minuter.

Mvh Raymond

PS Nu fyller de på resultatlistorna under dagen, så det finns en risk att tiderna måste justeras något. DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.