Landsvägscyckel

Jag är på väg att införskaffa en landsvägscyckel men vet absolut ingenting om sådana. Därför har jag några frågor. Hur mycket går en hyfsad cyckel loss på? Finns det några speciella modeller ni kan rekomendera? Vad bör man titta på om man köper begangnat?

Tack på förhand.

/Petter
 
Framförallt...

till träning, ofta på ganska dålig asfalt men dock på asfalt. Blir nog många långa turer med den och varför inte en klassiker inom ett par år.
 
Cykelcity!

Om du ska ha en ny cykel så tycker jag att du ska kolla in Cykelcitys Columbuscyklar. Det finns få racerhojar i Sverige som ger lika mycket för pengarna.
Om du vill köpa begagnat så tycker jag att du ska vända dig till någon cykelklubb i närheten av där du bor. Där kan du hitta fina cyklar till OK pris.

Andra alternativ till Cykelcity är t.ex. Visom Cyklar, http://www.visomcyklar.nu/

Utomlands så kan man t.ex. titta på Decathlon m.fl. i Frankrike och Orbea i Spanien. Jag har själv funderat på att åka ner till Spanien och köpa en Orbeahoj... :)
 
Landvägscykel

Hej

Tänk efter vad du skall ha den till, vill du ett exlusivt träningsredskap, eller ska den kunna användas till mera saker. Vill du bara kunna åka på fina asfaltsväger eller kunna dra en repa på en grusväg utan att vara ororilg över om däcken skall hålla eller ej. Lämplig utväxling. Se över längre tidsperiod, för du skall ha den i 20 - 30 år ?

Min senaste landvägs hoj är byggd som cykel att åka långt och länge på. Ramen klarar upp till 622 x 32 mm med skärmar upp till 35 mm utan skärmar, fästen för skärmar.

Om den är snabb eller ej det beror nog mera på motorn.


mvh

J-O
 
Tack för alla tips.

Vad skall man tänka på om man skall ha en cyckel som klarar grusvägar också? ganska fina dock. Hur länge klarar sig en cyckel?
 
Grusvägar och racer.

Med 28 eller 32mm däck klarar du fina grusvägar men moderna racerramar (egentligen är det gafflar och bromsar som stoppar) tar inte så breda däck. Du kan då välja en lätt audax/touringcykel eller en crosscykel. Lycka till Thure
 
Re: Grusvägar och racer.

thureb; sa:
Med 28 eller 32mm däck klarar du fina grusvägar men moderna racerramar tar inte så breda däck.
Däck med 28 mm profil går i alla fall in i min racer (tre år gammal). För att det ska bli trevligt att cykla på grusväg vill jag ha snäppet större än 32-däck, men visst går det även med 28-däck.
 
Grusväg och däck

Tjena

Oftast är brukar daäcks bredden inte överenstämma med det verkliga mått, när däcket är monterat på fälg.

T ex.
Pariba HI Pressure 700 x 28 (622 x 28) 16 år gammalt
26 mm på Amb. 19 Elite
27 mm på Mavic Mod 4

Conti. TT 2000 700 x 32 (622 x 32)
27 mm på Amb. 19 Elite
27 mm på Mavic Mod 4
27 mm på Mavic MA3
27 mm på Mavic T217

Panaracer Pasela 700 x 32 (622 x 32)

28 mm på Amb. 19 Elite
29 mm på Mavic Mod 4
28 mm på Mavic MA3
27 mm på Mavic T217

Panaracer Pasela 700 x 35 (622 x 35)

28 mm på Amb. 19 Elite
32 mm på Mavic Mod 4
31 mm på Mavic MA3
31 mm på Mavic T217

Rivendell Roly-Poly 700 x 28 (622 x 27)

29 mm på Mavic Mod 4
28 mm på Mavic MA3

För att sådana breda däck skall få plats med monterade skärmar så bör man använda sig av bromas av std mod dvs inte dom standard monterade racer bromsar utan man har 47-59 mm mellan bromsbult-bromskloss placering. Shimano tillverkar sådana bromsar BRR600 har sådana monterat på min Riv.

Men det är ett fåtal rambyggare som använder sig av detta. Men man får söka sig till England, Frankrike eller USA.

Det var ett skäl för jag beställde en Rvindell ram en gång tiden, min Heron klarar upp 40 mm skärmar men den har cantilever bromsar.
En ytterliggare skilland mellan Riv ramar och andra ramar är att avståndet mellan vevlagrets centrum - centrum nav är 80 mm dvs vevlagret är lägre placerat för att få bättre balans.

en länk på min Heron så som den såg ut för 2.5 år sedan.

http://www.rivendellbicycles.com/html/membership_rivendell2.html

http://www.rivendellbicycles.com/html/bikes_brakereach.html

http://www.rivendellbicycles.com/html/bikes_clearance.html



j-O
 
Re: Grusväg och däck

Jolop; sa:
Oftast är brukar däcksbredden inte överenstämma med det verkliga mått, när däcket är monterat på fälg.
Fast det är väl därför som siffrorna 28, 32, osv inte anger däckets bredd utan profilen... men den borde väl i och för sig också bero på hur bred fälgen är?
[Ändrat av kaw 2003-04-12 kl 18:48]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.