Landsort

Tänkte fira nationaldagen med att paddla runt Öja och öarna däromkring. Var är bäst att parkera bilen samt sjösätta? Ankarudden känner jag till, finns det nåt bättre ställe?

Hej Pontus!

Ankarudden är det närmaste alt. till Landsorts arkipelagen annars finns ju sågstens varv, man svänger in till vänster några hundra meter innan affären.

Happy paddling!
/Pelle

Det går att hitta iläggningsplatser på Torö både vid Sågsten stugområde (en strand efter parkeringen) och vid Verkarö (en liten bit att bära). Dessa ställen ligger dock på den östra sidan av Torö och du har en bit att paddla ner till Öja. Enligt kartan bör det gå att ta till höger strax innan Verkarö och åka ner till Trävik för att komma närmare Öja ... men jag har inga egna erfarenheter av att lägga i därifrån ... ser dock ok ut från vattnet.

Den bästa iläggningspltsen om du ska paddla runt Öja är nog utan tvekan just Ankarudden. I småbåtshamnen bakom resturangen finns en liten grusramp som fungerar bra att lägg i vid.

tiddelipom; sa:
Enligt kartan bör det gå att ta till höger strax innan Verkarö och åka ner till Trävik för att komma närmare Öja ... men jag har inga egna erfarenheter av att lägga i därifrån ... ser dock ok ut från vattnet.

De är ganska sura om man använder den platsen, vägen och parkeringen utan att ha lokal förankring bland de boende.

Thure

thureb; sa:
tiddelipom; sa:
Enligt kartan bör det gå att ta till höger strax innan Verkarö och åka ner till Trävik för att komma närmare Öja ... men jag har inga egna erfarenheter av att lägga i därifrån ... ser dock ok ut från vattnet.

De är ganska sura om man använder den platsen, vägen och parkeringen utan att ha lokal förankring bland de boende.

Thure

Tack för informationen. Då får det bli de andra ställena även fortsättningsvis. Jag kan kanske också lägga till att man givetvis även bör ta hänsyn till stugägarna vid Sågsten och Verkarö.

Vid Sågsten är parkeringen vid stranden och båtbryggorna endast för boende ... men det finns en gästparkering ett par hundra meter innan man kommer fram dit.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Räfsnäs - Landsort - Stavsnäs Paddling allmänt 12
fredrik.gustavsson.10 Ankarudden, Landsort? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg