Lagoma långlopp

Hejsan,

är det nån som kan tipsa om mountainbikelopp som är lagom för en inte allt för tränad "nybörjare" på mountainbike? Gärna i närheten av Stockholm. Är Finnmarksturen mer för proffs eller?

Tacksam för svar!
 
Det finns alla sorters cyklister på Finnmarksturen. Eftersom jag kunde ta mig runt så kan nog de flesta.

08xc är mindre jobbigt än Finnmarksturen. Det är visserligen längre, men det är mindre nivåskillnader och mindre trängsel på stigarna. (Och det är nära Stockholm.)
 
Kortare lopp.

Varför inte testa något kortare lopp till att börja med, tex KepsCup som har flera deltävlingar till våren med början nån gång i februari/mars?

Dom korta loppen ger bra träning och erfarenhet och är många gåger klart roligare än att sitta och dunka grusväg i regnet på nått långlopp.

Det brukar stå om Kepscup på Täby MTBs och Spårvägens hemsidor.

God tur.
 
De flesta som kör Finnmarksturen är motionärer, men tiden varierar ju från runt 5-6 timmar (Elitmotionärer) till drygt 9 timmar. Kräver ju en del träning, och det är kuperat och en hel del grusbackar, varav en del ganska långa.

Det trevligaste & roligaste långloppet jag kört är Mörksuggejakten i Rättvik, bra arrangemang, fin-fina stigar inte så teknisk, lite rötter och fin natur, det är ca 7 mil. http://www.morksuggejakten.com/
Har kört 3 gånger, ska köra nästa år oxå.

Varför inte Kringellopet i Södertälje det är 4 mil, man kan välja 2 mil oxå. Roligt & bra lopp med inte så mycket deltagare att det blir trångt, det går huvudsakligen på stigar/skogsvägar runt sjön måsnaren.

/Anders
 
Lagom är lagom... Håller med Anders, mörksuggan är ett av de roligaste långloppen jag kört.
Bockstensturen och Snapphaneturen skall tydligen vara bra också.

Kommer MTBTRE tillbaka 2004 (någon som vet?) så är den ganska lagom med. XC DM som Haninge mountainbike arrangerar brukar vara på en rolig bana som är ganska kort.

/Mattias
 
Långloppscupen

Kika på den här sidan: http://www.langloppscupen.com/ där finns flera lopp som är lite kortare runt 70-80 km. I långloppscupen deltar allt från glada amatörer till elitcyklister. Om du vill köra ännu kortare lopp så finns också en antal crosscountrylopp i Sverige som är runt 15 km. Det är samma sak där det är allt från amatörer till elit som kör.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.