Laga fångade fisk med liten stormkök i fjället?

Ta med en stor stekpanna, och googla steka fisk recept....

JaJa, den väger väl 75g... Om man vill testa matlagning och göra något annat än koka vatten är det värt det.

Endast 75g!? det där vill jag ha. :)
Var hittar jag den?

HeHe, finns här. Men den är lite liten så ta med en större... https://www.outnorth.se/trangia/stekpanna-mini-non-stick

Nu blir jag genuint nyfiken på hur ditt sista inlägg faktiskt hänger ihop med ditt första.
För i min värld är inte ens en Trangia stekpanna i 25-serien ens i närheten av att kunna betraktas som "stor".

Förlåt om jag kanske låter dryg nu men som sagt, jag är genuint nyfiken.
 
Yep, #3 handlar om en ganska stor stekpanna, #13 handlar om en ganska liten stekpanna, det finns alltså en massa olika stekpannor och man får själv lista ut vilken stekpanna man vill ha --- :D
 
Senast ändrad:
Jag tycker foliemetoden som utemats nämner är svårslagen i sin enkelhet. Det blir också väldigt gott och man minskar risken för att den blir sönderstekt och tråkig. Fisk, och i synnerhet fjällfisk, tycker jag inte ska tillagas för hårt, då blir det torrt. Om det finns brukar jag elda med färskt vide som ger en fin och långvarig glöd. Man kan sen försiktigt öppna folien och kolla hur fisken är, skär längs med ryggfenan. Om benen släpper är det klart.
Om man har stekpanna (jag brukar ha en liten picknickmurrikka på fisketurer), så filéar jag, saltar med flingsalt och steker med skinnsidan nedåt.
 
Jag tycker foliemetoden som utemats nämner är svårslagen i sin enkelhet. Det blir också väldigt gott och man minskar risken för att den blir sönderstekt och tråkig.
Ett annat plus är att man slipper disken. Att diska en stekpanna med inbränd fisk och smör i en kall bäck tillhör inte det roligaste man kan hitta på... Foliebitarna kan man bara trycka ihop och stoppa ned i en liten plastpåse och ta hem.
 
Bra det där med att tända en brasa men är det tillåten i fjällen?
Ja, så länge det inte råder eldningsförbud så är det inga problem. Sen finns det ju undantag - tex i Abisko nationalpark får man inte elda var man vill. Men annars hör det ju till höjdpunkterna på en fjälltur. Jag eldar nästan alltid morgon och kväll när jag är ute på tur. Är jag ute på fisketur blir det ännu oftare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.