Lättviktspackning år 1959: veckotälttur på 13 kg!

nermander; sa:
Hon hade ingen kniv? Och den där pyjamasen som väger 80 gram? Min tunna skjorta i bomull/polyester väger närmare 150 g om jag inte minns fel... En svart sopsäck väger 85 gram, hur kan man få ihop en pyjamas som väger mindre?

Fast även om jag nu är lite skeptisk till en del av viktangivelserna så är det ju imponerande.

jag vet att du önskar att din fru hade en pyjamas på 80gr, den lämnar inte mykke över till fantasin.
 
+ 1,5 kilo?

Det är nog sant och visst att folk var av hårdare virke förr. Hur många är idag ute på "sju veckors strövtåg i fjällen" och dessutom med de grejorna som Elsie hade till buds? (Säkert var inte många ute så länge förr heller, men de som drog till fjälls var nog i regel borta längre än idag.) Kanske finns en del av svaret till gångna generationers hårdhet i detta cirkelliknande resonemang: Man härdades mer och därför var man hårdare. Vad sägs om den? ;)

Det är förbaskat inspirerande att det GÅR att klara sig så länge med så lite. Men en liten reflektion: nog hade väl kvinnan något på fötterna??? För inte gick hon väl 7 veckor i fjällen iklädd sandaler (vägandes 100 gram)...

/ G
 
Re: + 1,5 kilo?

tigertamjaren; sa:
Men en liten reflektion: nog hade väl kvinnan något på fötterna??? För inte gick hon väl 7 veckor i fjällen iklädd sandaler (vägandes 100 gram)...

Jag tror hon anger vikten enbart på ryggsäcken, vilket ofta brukar anses vara lite missvisande (då kan man ju stoppa 3-4 kg prylar i fickorna så blir packningen lättare?:).

Jänkarna snackar om SOW, Skin Out Weight, d.v.s. man inkluderar även kläderna på kroppen.

Sen blev jag ju lite nyfiken på maten... 5 kg per vecka och 7 veckor....? Eller provianterade hon på vägen? Och vad hade hon för mat? Det måste ju gått åt en del sprit till matlagningen, rymdes all den spriten verkligen i den lilla lätta flaskan hon hade? Eller lagade hon en massa mat över öppen eld?
 
Ärligt talat så tycker jag att hela storyn låter lite saltad. Jag vägde mina plastsandaler som jag köpte på Cypern och anser som ganska lätta, de vägde 343 gram.

Men det verkar ändå som som om damen kunde sin sak.
 
Hon kan inte ha funnits, jag hittar inte henne på google :) Nu blev jag nyfiken, står det mer om damens strövtåg i de svenska fjällen. Vilket område, vad hon gjorde och så vidare. Fan mina skinnbrallor väger mer än hennes utrustning. Jag ger upp, säljer allt och äter ihjäl mig i stället.
Eller varför inte dra på sig sninnbrallor å kängor framåt vårkanten, ta med sig kniv å yxa å vandra upp till Frazze utan packning alls. Då skulle man va bra mager när man var framme...
 
walk_alone; sa:
Eller varför inte dra på sig sninnbrallor å kängor framåt vårkanten, ta med sig kniv å yxa å vandra upp till Frazze utan packning alls. Då skulle man va bra mager när man var framme...

Jag tror att det skulle vara ett projekt helt i Frazzes smak... han bjussar säkert pâ tunnbrödmacka om du dyker upp i Kiruna med bar överkropp, skinnbraller, kängor, kniv och yxa framât sensommaren! Varför inte göra en hemsida om projektet/expeditionen och bli berömd och sponsrad pâ kuppen?

Mvh / Mats
 
Har det hänt så mycket på 50 år?

Förrutom det övereklamerade goretex och bättre fjällkartor och kanske bättre kängor så har nog inte fjällvandringen förändrats så mycket. Less is more.

Visst är jag imponerad. Men det är oneoffgrejor hon använde. Skull någon försöka sälja sådana lätta grejor idag så skulle nog det bli så mycket reklamationer att det inte skulle fungera annat än möjligen till fjällmaratondeltagare och liknande.

Thure
 
Kvinnor kan

Roland skrev att "Nu blev jag nyfiken, står det mer om damens strövtåg i de svenska fjällen. Vilket område, vad hon gjorde och så vidare."

Nej, ty dessa åtta sidor ägnar hon just utrustningsdiskussioner. Och där ingår också en lång utläggning om skorna, som jag inte brydde mig så mycket om eftersom jag blivit perplex av den osannolikt låga packningsvikten och ägnade all uppmärksamhet åt den. För vandringsskor hade hon: hon gick inte "7 veckor i fjällen iklädd sandaler (vägandes 100 gram)..." som Tiger-Gunnar undrade. När hon "väger sin ryggsäck" ingår ju inte skorna, per definition. Och när Michael tycker "att hela storyn låter lite saltad. Jag vägde mina plastsandaler som jag köpte på Cypern och anser som ganska lätta, de vägde 343 gram" så köpte hon inte sina på Cypern utan gjorde dem själv (hon gjorde tydligen det mesta själv); beskrivningen har jag dock glömt.

Och angående hennes "kan själv": året är 1959 och hon (håll i er nu) för ett resonemang om att säckar borde kanske ha integrerad ram.

Så Michaels sammanfattning om att "det verkar ändå som som om damen kunde sin sak" träffar rätt.

Det märkligaste är ändå att hon verkar vara så förnöjsam och flickaktigt pigg, inte någon tuff prestationsasket. Då hade jag lättare kunnat förstå den något påvra utrustningen. Så då måste den väl fungera drägligt också?

Lars
 
Den vite mannen

Som det stod i den sida Jarl hänvisade till: "Her incredible accomplishments should give us pause to reconsider what's really necessary in the backpacking equipment we carry."

För hela UL-frågan kan ju pressas upp till ett annat plan: kanske vi i vår strävan att minska vikten likväl rör oss med vissa omedvetna förutsättningar om hur en vandring ska bedrivas och alltså vilken komfort och vilka upplevelser som hör till? Fundera på vilka kläder och vilken utrustning som s a s rituellt hör till vandringen i naturen. Skulle upplevelsen bli lite
konstig med andra, alldagligare kläder, mer trivial utrustning? Är det just detta som dessa kvinnor förstått? Vilka har här på Utsidan grubblat över UL? Män. Vilket kön är känt för att göra projekt av allting? Fastna i medel istället för mål?

Så det är vad jag undrar över nu: om hela ramen för diskussionen måste justeras?

Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Lättviktspackning Fjällvandring 57
svartöra Lättviktspackning Fjällvandring 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.