Lättvikts(r)evolution

Uppenbarligen hade mindre blod spillts om Jörgen länkat direkt till Howells blog - och själv studerat dess stil och pedagogik mer ingående.

Förmodligen, men dâ kanske inte resultatet (bara här 7 sidor gratis snack om Fjäderlätt pà en av Sveriges största mötesplatser för hans mâlgrupp) blivit lika intressant? Säga vad man vill, men J. Fjäderlätt är duktig pà att skapa mycket publicitet och brand-building med likaledes mycket ringa medel.

Baksidan av denna strategi - att han missar en och annan möjlig bokköpare som inte gillar att bli kallad "stone-age" - tycks tydligen tagas med i beräkningen (fâr man förmoda), särkilt som mânga av dessa missade kunder istállet hjälper till genom att starkt bidra till bibehàllandet av uppmärksamheten kring hans varumärke genom att i tràd efter tràd, inlägg efter inlágg, försöka reda ut vad som egentligen händer och varför karln fortsatt väljer att kasta ut brandfacklor och bidra till att folk blir sura pà varandra istf. att konstruktivt debattera packningen och dess vikt vs. andra egenskaper.
 
Beträffande det sista frågan så skulle det bli långrandigt att förklara orsaken till varför en del människor känner sig hotade, eller åtminstone störda och provocerade, av lättpackning eller annat avvikande,
det må gälla svarta, muslimer, frimärkssamling eller "entartete Musik".
.

camoscio:
Jag är faktiskt väldigt nyfiken på varför någon öht skulle känna sig hotad, störd eller provocerad av lättpackning. Du får väldigt gärna upplysa mig.

Jag tror de flesta av oss håller på med lättpackning men inom olika viktintervall beroende på olika prioriteringar.
 
Vad jag hoppades illustrera med exempel (vilket alla andra förstod) var
de närmast mekaniskt förutsägbara invändningarna mot lätta produkter från dem som inte ens prövat dem. "Logiken" (dvs. fördomen) var bl a att det krävs en "viss" (aldrig angiven, således oviss ...) vikt för god bärkomfort, vilket alltså var mer vägande än min (och, vid det här laget, rätt mångas) erfarenhet.

Det ingår i ett mönster, som jag konstaterat genom flera andra inlägg från samma person, som också myntat uttrycket "lättviktsclown (vars enda syfte är att skryta med den låga vikten)". Tror någon enda intelligent människa att denna typ av cirkusartist existerar?

Beträffande det sista frågan så skulle det bli långrandigt att förklara orsaken till varför en del människor känner sig hotade, eller åtminstone störda och provocerade, av lättpackning eller annat avvikande,
det må gälla svarta, muslimer, frimärkssamling eller "entartete Musik".

Håller med om att det inte är moget att kalla nån för clown men det kan kanske bero på tongångarna i tidigare inlägg? Länka gärna

Vad är följande citat (från fjellforum) exempel på:

"Jeg har ikke tenkt å begynne å kverulere, men det er en god del innlegg som går på å pakke lett i sekken. Har full forståelse for det, men har det tatt overhånd og blitt hovedpoenget med turen? Når man sager av skaftet på tannbørsten, og kun tar med 1 fyrstikk pr dag, synes jeg det kan bli vel mye av det gode. Hvorfor betale flere tusen kroner for å sitte på et treningsstudio og ta knebøyninger, - for så å gå i fistel over en kjele som veier 30 gram mindre enn en standardkjele? Klatring og diverse – greit! For en ”standard” fjelltur – er da vekten på sekken overordnet? Jeg får stort sett samme vekten uansett hvor lenge jeg skal være borte (kun mat som variabel), og det gjennom en god del år nå – så min interesse for å kjøpe ultralette produkter har ikke vært stor..... Er det jeg som er håpløst gammeldags, eller er det flere som ikke gidder å regne på vekten med 4 desimaler?"

Vilket syfte tjänar godtyckliga, eller rentav lögnaktiga, antaganden och överdrifter? Rimligen att hålla sanningen ifrån sig, ty en stunds eftertanke säger att man inte går flera kilo under "normalvikten" genom att jaga tiondels milligram? Redan ordet "gramjakt" säger ju rätt mycket om dem som använder det i förklenande syfte.

Det han vänder sig mot är ju framförallt gramjakten (tex såga tandborsten). Förstår inte varför du känner dig hotad av det?

Den anonyme bloggaren Rungka hyser en närmast manisk fixering vid fjäderlättarna och skriver bl a:

"Fjäderlätt fokuserar på utrustning - som är lätt. Prylspaningar avlöser varandra och tips på nya lätta produkter finns det gott om på fjaderlatt.se men upplevelser verkar vara något som de glömt bort."

Läser man på fjäderlättshemsida så handlar det ju till 90% om prylar. Det är väl bara ett konstaterande som inte utgör ett angrepp på lättpackningen? Att det blir mer prylsnack än upplevelse snack ser man ju på alla forum på utsidan. Åsikter om prylar är ju betydligt lättare att förmedla än upplevelser och står sällan i motsatts till upplevelser.

Med tanke på att mottot är "vandra fjäderlätt och njut mer av färden" så kan man undra om njutningar inte är upplevelser, men då utgår jag möjligen från att den blyge bloggaren tänkt och inte bara reagerat känslomässigt på något avvikande. Uppenbarligen är han störd.

En ödmjuk slutsats från nån som inte gillar den hårda tonen i debatten. ;)

Vi har också dem som med jämna mellanrum återkommer med förklenande kommentarer av typen, man kunde ju träna upp kroppen istället.
Jag som redan har kondition och benstyrka i toppklass för åldersgruppen 60+ (men är rädd om rygg, leder och senfästen) ser ingen annan utväg än att utnyttja intellektet bättre!

Själv hade jag läst det som ironi, men sånt framgår ju dåligt i skrift.

Som sagt, jag gitter inte analysera motiven till alla dessa dumheter och det behövs inte för att bevisa deras existens - citat räcker. Om inlägg som de senast nämnda är ett problem för detta forum så är det också lättlöst - man skapar en särskild dårtråd och flyttar inläggen dit.

Åter en ödmjuk åsikt från nån som inte gillar den stundtals hårda tonen i debatten. ;)

Vad sen gäller den fiktiva indelningen i "lättpackare" och "tungpackare" så har ju Anders262 också
tidigare tillvitat mig den sortens infantilism, och - efter att jag tillbakavisat påståendet två gånger - upprepat samma lögn tre gånger. Så sannolikt är det slöseri med tid att överhuvdtaget bemöta hans inlägg.
Jag bör i fortsättningen låta bli.

Lite osäker på vad du åsyftar, men förlåt. Jag ska hädanefter vara lika ödmjuk som dig. :)

Även om jag inte ser nyhetsvärdet i lättviktstänket så håller jag med om grundidén. Det enda jag vänder mig emot är vi mot dem mentaliteten då jag själv som inbiten lättpackare i aldrig har fått utstå negativ kritik pga min packning. Kanske beror det på hur man själv uttrycker sig?
 
Även om jag inte ser nyhetsvärdet i lättviktstänket så håller jag med om grundidén. Det enda jag vänder mig emot är vi mot dem mentaliteten då jag själv som inbiten lättpackare i aldrig har fått utstå negativ kritik pga min packning. Kanske beror det på hur man själv uttrycker sig?

"inbiten lättpackare" Oj, de inställningen har verkligen dolts mycket väl under ett otal inlägg.
 
"inbiten lättpackare" Oj, de inställningen har verkligen dolts mycket väl under ett otal inlägg.

Att jag inte gillar den aggressiva retoriken (där man ser fiender i alla som har en avvikande åsikt) hos en del lättpackare innebär inte att jag inte föredrar att packa lätt. Hur kan man vända sig emot idén med att sträva efter en lättare packning?
 
Vem menar du medvetet väljer en tyngre packning om allt annat är lika?

OK, är vi inne på semantik igen.
Var kom "allt annat är lika" ifrån i så fall?

Men iaf, att låsa sig vid en viss typ av boende/klädsel/skor etc som ett grundkrav gör att man riskerar att fastna i tyngre utrustning och inte vill välja lättare alternativ.
 
Hela diskussionen om lättpackandets vara eller icke vara tycker jag bara är tröttsam (och jag tvekar inför att lägga mig i här). Jag uppskattar att det finns ett lättpackningsforum här på Utsidan och tycker det kunde vara bra om det kunde få handla om själva lättpackandet, inte om att kategorisera, polarisera, stereotypifiera och (ibland) demonisera. Själv är jag högeligen ointresserad av vad andra till syvende og sidst bär och hur mycket det väger och vilken komfortnivå de väljer, men jag tycker det är bra att kunna få tips om tekniker och erfarenheter på olika områden och är glad att hjälpa till om andra behöver motsvarande.

Och det vore trevligt om man kunde få göra det utan att principdiskussionen alltid ska dyka upp. Till exempel kan man troligen utgå från att den som får tips själv är kapabel att överväga var hennes eller hans komfortnivå ligger, det finns få skäl att dissekera vad vi menar med "komfort" tusen gånger (och Raskesven har ju dessutom på föredömligt analytiskt nationalekonomisk manér formaliserat det hela ovan). Vi kan vidare anta att om man ställer en fråga i just lättpackningsforumet så är viktminskning av avgörande intresse.

Och i linje med det ovan sagda kanske man inte heller behöver kasta in facklor som tänder den brasan. Om man nu, till skillnad från undertecknad, inte gillar diskussionen vill säga.

Så, med reservation för svar på direkt tilltal, lämnar jag dessa diskussioner nu, i denna tråd såväl som andra.
 
Hela diskussionen om lättpackandets vara eller icke vara tycker jag bara är tröttsam (och jag tvekar inför att lägga mig i här). Jag uppskattar att det finns ett lättpackningsforum här på Utsidan och tycker det kunde vara bra om det kunde få handla om själva lättpackandet, inte om att kategorisera, polarisera, stereotypifiera och (ibland) demonisera. Själv är jag högeligen ointresserad av vad andra till syvende og sidst bär och hur mycket det väger och vilken komfortnivå de väljer, men jag tycker det är bra att kunna få tips om tekniker och erfarenheter på olika områden och är glad att hjälpa till om andra behöver motsvarande.

Och det vore trevligt om man kunde få göra det utan att principdiskussionen alltid ska dyka upp. Till exempel kan man troligen utgå från att den som får tips själv är kapabel att överväga var hennes eller hans komfortnivå ligger, det finns få skäl att dissekera vad vi menar med "komfort" tusen gånger (och Raskesven har ju dessutom på föredömligt analytiskt nationalekonomisk manér formaliserat det hela ovan). Vi kan vidare anta att om man ställer en fråga i just lättpackningsforumet så är viktminskning av avgörande intresse.

Och i linje med det ovan sagda kanske man inte heller behöver kasta in facklor som tänder den brasan. Om man nu, till skillnad från undertecknad, inte gillar diskussionen vill säga.

Så, med reservation för svar på direkt tilltal, lämnar jag dessa diskussioner nu, i denna tråd såväl som andra.

Väl talat!

Även jag, som vill kalla mig hängiven lättpackare med inriktning mot MIN bekvämlighet anser att kategoriseringen är ointressant.
Jag försöker att inte kritisera andras val av utrustning utan anser att var och en får göra sina egna val.
Om någon däremot ställer en fråga om mitt val och mitt resonemang så framför jag det, utan förbihåll. Detta kan mycket väl uppfattas som en "fientligt" inställning i en "vi mot dom" diskussion. Detta är dock inte min tanke men det är så jag resonerar och om någon tar illa vid sig av det så är inte det mitt syfte utan en olycklig konsekvens.
Jag måste utgå från mitt resonemang och kan inte ta hänsyn till hur mottagaren uppfattar det. Inte i skrivande form i ett forum i alla fall. Det är en helt annan sak om man träffas IRL men i skrivande form är det mycket svårt om inte omöjligt att få fram tonen. En del uppfattar den som fientlig medan andra inte gör det.

Men precis som Alven skriver så anser även jag att om man skriver i lättpackningsforumet så antar jag att frågeställningen syftar på viktminskning om inte frågeställningen uppenbart syftar på något annat.
Visst är det nyttigt att få kritik på sitt utrustningsval och diskussioner kan mycket väl föra fram sina tankar men det är ointressant att gå till ytterligheter där man börjar diskutera ens sätt att uttrycka sig och val av ord. Det är inte alla som är fantastiska på att uttrycka sig i skrift.

Precis som någon annan uttryckte sig: Läs vad det står utan att göra egna tolkningar.

//Peter
 
Precis som någon annan uttryckte sig: Läs vad det står utan att göra egna tolkningar.

Jag får alltså inte tolka texten ?, så någon annan ska bestämma hur jag ska tycka ?


Hur ska jag tolka det ?, javisst ja, jag fick ju inte tolka texten...;)
 
Hela diskussionen om lättpackandets vara eller icke vara tycker jag bara är tröttsam (och jag tvekar inför att lägga mig i här) ...

Väl talat. Även jag har fattat ett principbeslut att inte längre delta i dessa typer av diskussioner. Dock måste jag här ändå ta tillfället att uttrycka mitt stöd för Alvens resonemang och berätta hur tråkigt jag tycker det är att se hur känslostormarna (hur de än uppkommer och vem än som är ansvarig för att sätta känslorna i svallning) infekterar lättpackningforumet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
camoscio Evolution 2p2D2V Lättpackning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.