Lättrullat ?

Hej,

Det har ju varit en del diskussioner om hur lättrullat det är, vilket är bäst på långtur, MTB 26 tum eller touring 700C, och vilket däck eller vilken dimension rullar i så fall bäst ??

Och hur stor är skillnaden ? Omärkbara 1%, eller krävs det en extra öl och chokladkaka per mil om man kör 26*2.0 jämfört med 700C*32 på landsväg ?

Själv så såg jag framför mig samma typ av test som skidvallarna gör inför en tävling, dvs starta i en backe och se vem som rullar längst. Har någon provat ?
 
26 eller 28

I vintras skruvade jag ihop en långfärdshoj med 26 hjul. Nu har jag trampat lite över 100 mil med cykeln och har blivit väldigt förvånad att den rullar så lätt. Jag har cyklat en Dawe innan (28 tums) och märker ingen skillnad. Då hade jag Conti top turing på den gamla och nu rullar jag på Schwalbe landcruiser- ett grovmönstrat däck med en ren mittremsa. Cykeln verkar lättare att svänga och röra sig med när jag drara genom skogen. Jag ska byta till slic i helgen och då fåt vi se...
Fördelen med mtb-hjul är att de blir starkare och samtidigt lättare. So why not...

Jürg
 
Re: 26 eller 28

Klaus; sa:
I vintras skruvade jag ihop en långfärdshoj med 26 hjul.

Snälla... kan du inte skicka in en bild på cykeln med de många hjulen :)

(Hoppas du inte tog illa upp - jag kunde bara inte låta bli att kommentera! Har förresten haft nytta av att läsa om din tur i Provance då jag planerar en snarlik tur.)

/Joakim
 
HasseQ; sa:
Hej,

Det har ju varit en del diskussioner om hur lättrullat det är, vilket är bäst på långtur, MTB 26 tum eller touring 700C, och vilket däck eller vilken dimension rullar i så fall bäst ??

Vilket daeck som aer baest paa laangtur aer det ingen som har lyckats svara paa och antagligen goer ingen det denna gaang.
Har man planerat att cykla landsvaeg paa bra asfalt ý vaestra Europa saa en en viss typ av daeck som aer baest. Har man planerat att cykla sandiga vaegar i Kinas oeknar saa aer det andra daeck som gaeller.
Om jag hade taenkt goera en cykeltur paa bra vaegar saa skulle jag ha valt 28 tums hjul med vaeldigt lite moenster ex touring 700C. Nu naer jag foeredrar att cykla paa saemre vaegar saa har jag 26 tums hjul som aer breda med grovt moenster.

HasseQ; sa:
Och hur stor är skillnaden ? Omärkbara 1%, eller krävs det en extra öl och chokladkaka per mil om man kör 26*2.0 jämfört med 700C*32 på landsväg ?

En extra oel och chokladkaka aer aldrig fel. Skillnaden tycker jag aer vaeldigt liten paa landsvaeg men kommer man ut paa saemre vaegar saa vinner MTB 26 hjulen.

Att faa tag i reservdelar i tredje vaerlden saa aer det betydligt enklare med 26 tums hjul. Har sjaelv haft problem med att faa tag i daeck och ekrar till 28 tum.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.