Lättpackning med hund - problem och lösningar

Är det några lättpackare där ute som vandrar med hund och som vill delge sina erfarenheter?
Jag har med stigande intresse läst in mig på lättpackning och vill försöka anpassa dess idéer till mina behov. Jag har två hundar som alltid skall vara med och jag ser "möjligheter" med lättpackning.

Dun eller syntet?
Jag har mina hundar i innertältet för att de är bortskämda och på kalfjället finns det ju inte många andra ställen att ha dom...
Fördelen är att när renflocken snubblar på tältlinorna vid fyratiden så har man kontroll på hundarna.
Nackdelen är att när det regnar och man skall lägga sig så är det sista jag gör att kissa hundarna, in i absiden, in med hundarna, av med stövlarna och då har de blöta hundarna lagt beslag på sovsäcken i ett försök att få dela den med mig.
Frågan är om detta är kompatibelt med en dunsäck med icke vattentätt sovsäcksöverdrag eller om jag skall satsa på en tyngre, sämre syntetsäck som tål vätan bättre?

Fästpunkter?
I tarptältet så har ju jyckarna fri väg till nämnda renflock och att binda dom i vandringsstaven som tjänstgör som tältstång gör kanske att tarpen fungerar som ett slags bromsfallskärm men jag ser inte det som en lösning. Hur göra? Binda hundarna runt midjan utanpå sovsäcken? Något slags markankare i kolfiber?

Lätt ryggsäck?
När packningen är nedbantad så behöver man inte ett stabilt bärsystem men jag använder även ryggsäckens midjerem till att fästa hundarnas koppel, dels som draghjälp och dels som stopp när man går ifatt de där förb... renarna igen.
Håller "lättsäckarna" för detta eller skall jag strippa min gamla karrimor så gott det går?

Är det någon som har provat eller blir det jag som måste testa och sedan skriva resultatet i den här tråden själv?
 
Jag är också intresserad. Tror i vart fall att ett vanligt jordankare är ett måste om man sover nästan helt öppet och inte vill riskera att hunden drar iväg. Billigt och hyfsat lätt men otympligt (40 cm långt). Skönt att hunden kan ha lite frihet med lång lina till det också.

jordankare_m.jpg
 
Du har grubblet skjønner jeg! Eller erfart en del ting.
Selv har jeg bare en hund, en AH, og den er også med inn i teltet, sommer som vinter.
Bruker telt og har vel da brutt barrieren fra lettpakking til ? tungt? Kjennes tryggere med telt da jeg har hund.Han har aldrig prøvd å bryte seg ut ved å bite i stykker teltet men har en gang kommet seg ut ved å klare å åpne glidelåsen! Har ved noen tilfeller hatt med meg en stor "korkskruv" av metall ( som jeg ikke har veid...) som er laget for å feste hunden ved. Da har vi sovet under åpen himmel eller i et pyramide telt uten bunn. Har gått greit med det.

Hva gjelder sovepose så bruker jeg dun, tross våt hund. Sover den tørr stort sett. Har ihvertfall ikke vært noen større problemer med den og fukt.

Du har jo to hunder å feste i hoftebelte reima. Om det holder tørr jeg ikke si men jeg har brukt Golite ryggsekker der det holder med en vill hund som har sett noe å spise og jeg bruker en Crux AK57 der det også fungerer fint.
På vinteren bruker jeg en Camp XLH 95 klatresele til hunden, ja ikke på hunden altså....... men på meg og den fungerer fint om sommeren også. Da er du ihvertfall sikker på at hundene ikke stikker av eller ødelegger sekken din. Selen er jo så lett, 95 gram, at den klarer jeg å bære på.

Interessant tråd dette!

Anders

Nå ser jeg at "korkskruven" har dukket opp på bilde her....
 

Dun, om det nu är vad du föredrar. Platsa hunden i absiden när du gör iordning. Sen platsar du den vid fotänden. Visst, den kommer förmodligen krypa runt lite, men den lär sig snart att det är gött att ligga och mysa längst ner eller mellan Husse och kanske matte... Jag har iofs bara en hund, men det har aldrig blivit såååå blött att det stört.


Tror inte på det. Vill hunden ut så lär du märka det och då är det ju bara att öppna ( om den behöver pissa) eller platsa ( om det är en bjärv) och hålla stängt.


Är det bara mesh så kanske du behöver förstärka. Annars bör det funka, har det iaf gjort för mig.
 
Jag har tältat med hund och dunsäck utan problem. Så länge man torkar hunden innan man låter den lägga sig ner är det inga problem.

Jag har använt en sån där korkskruv, och måste säga att jag tyckte det var värt vikten alla gånger, speciellt när jag vandrar själv med hunden. Väldigt praktiskt att på ett säkert sätt förankra hunden i marken när man har fullt upp med annat; diska, fota, tvätta sig mm. Har testat lite andra varianter också, men ingen har kännts så säker som korkskruven.

Ett problem som jag fick i sommras när jag använde mitt TT double rainbow var att min hund uppskattade den utsikt som all mesh innebar lite väl mycket. Var en hel del ren i området, och hunden blev lite distraherad av att ligga och kolla på dem. Blev lite orolig att hon skulle försöka sig på ett utbrytarförsök, så jag stängde ner tältet lite mer, med kondens som resultat. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det här. Annars rymdes vi gott och väl i tältet, och golvet stod pall för hundklor.

Ett annat problem med att vandra med hund är när man vill använda stavar. Även jag brukar fästa kopplet i höftbältet, men jag märkte att när det var lite mer krävande terräng och man inte följde en led blev det lätt en del trassel med hund och stavar. Vet inte riktigt vad som är bästa lösningen här. Kanske en sån där sele som nämndes?

Bra tråd!
 
Mitt 1300-kronors Exped Downmat liggunderlag var tomt efter min första natt med tjejen och hennes Gordon Setter :) Han fick sova på liggunderlag och med filt i absiden då men ville såklart smyga in då och då. Framöver ska jag nog kapa av min gamla sovsäck och låta honom sova inne när det är läggdags. När det är jakt så förtjänar de kunglig behandling och mycket sömn och värme.

Kanske man får återgå till cellplastunderlag igen nu när man har hund. Jag har iofs saknat att bara kunna rulla ut underlaget på raster sen jag började med Exped. Däremot är det väldigt skönt att sova på.

Kan ni hjälpa till med måste-saker:
- Hundfoder
- Vatten och matskål
- Koppel
- Långlina
- Jordankare (träd går ju bra om såna finns)
- Hundtäcke
- Reflexväst
- Sovsäck eller filt
- Sele (kanske inget måste)
 
Kan ni hjälpa till med måste-saker:
- Hundfoder
- Vatten och matskål
- Koppel
- Långlina
- Jordankare (träd går ju bra om såna finns)
- Hundtäcke
- Reflexväst
- Sovsäck eller filt
- Sele (kanske inget måste)

Hundfoder - samma som alltid?
Vatten och matskål - använder en sån där hopvikbar historia i "tyg"
Koppel - jag tycker att ett lite längre koppel funkar bäst, ibland vill jag ha lite avstånd mellan mig och hund, ffa uppför och nerför
Jordankare - se korkskruven!
Hundtäcke - inte använt, beror väl lite på ras
Sovsäck/filt - jag använder ett trimmat cellplastliggunderlag
Sele - skitbra, hunden kan omöjligt ta sig loss. Ruffwear har en klövjeväska där du kan ta loss väskorna och bara använda selen. Mycket smidigt!
 
Kul med all respons, tack!

Idén med klättersele att fästa kopplet i tycker jag låter jättebra.
Jag var tveksam till markskruven men med flera nöjda användare så blir det till att prova. Tips på inköpsställe och varianter?
Huskys, renar och kadaverdiciplin kan inte existera tillsammans, välj bort ett! ;)
Dun verkar inte vara några problem, förutom i "exped"! När jag såg den första gången tänkte jag JA!, sedan sneglade jag på hunden och tänkte nähe...
Att torka hunden innan läggning kräver handduk som sedan måste torkas. Tips på lätta alternativ?

Kan ni hjälpa till med måste-saker:
Som mat/vattenskål har jag ett par plastburkar som innehållit pepparkakor. De väger inte mycket men ännu lättare är ju "Fjäderlätts" felix sopptallrik!
Mat är samma torrfoder som hemma men man kan fundera på att gå upp i energiinnehåll, då hunden bränner mer på tur, istället för att öka mängden.
Jag planerar att tillverka ett kombinerat koppel, långlina, förankringslina av plastad vajer så att jag bara har en lina/hund.
Reflexväst? Är det vandring så kör utan men är det jakt så skaffa en lätt!
Hundtäcke. Vissa raser klarar sig utan om de är vana men vissa behöver täcke. Ett utmärkt tillfälle att sy själv av lätta material! Utan täcke så går det betydligt mer foder så viktbesparingen finns där.
Sovsäck eller filt? Samma sak där, en del hundar behöver något att ligga på och även då spar man foder. Jag planerar, i alla fall på vintern, att ha ett jysk-underlag till hundarna. Det spar dessutom tältgolvet och kan funka som min reserv om thermarestet får punka. Annars så gäller ju samma materialprinciper som för mig. En gammal utsliten ullfrotté tröja kanske kan bli ett par liggfiltar...?
Har man ingen klövjeväska så tycker jag att någon form av sele är det bästa att ha hunden i.
Den tillför ju ingen packvikt eftersom hunden har den på sig. Min avsikt är dock att hundarna bär all sin "mervikt" själva men lättpackningens "principer" tillämpas även på dom så:
Vilken klövjeväska är lättast av de som är bra?
 
Ett tips till: Sjukvårdsutrustning.
Om man har grejor så att man kan lägga ett tassbandage på hunden så har man allt man behöver till sig själv också!
 
Förlåt, men kan inte hundarna släpa eller bära en del packning? Då kan du ju gå toklätt själv och ändå få med dig ett tält. Eller en egen sovsäck till hundarna eller både och.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.