Tabellen och grafen är snodda härifrån, men jag har nu satt mig ner och räknat på detta, och den stämmer rätt bra.
Man kan i stort sett räkna med luftskiktets värmemotstånd (skikttjockleken dividerad med luftens värmekonduktivitet) plus lite övergångsmotstånd på in- resp. utsidan. Dunets närvaro sänker värmemotståndet försumbart, och tygets värmemotstånd kan vi också bortse från (och de tar ändå ut varandra).
Jag gjorde en sådan överslagsberäkning med antagandet att det ska råda 27 grader på insidan (balanstemp för de flesta människor) som ska hållas konstant med de 100 W värmeenergi som en människokropp i vila producerar i genomsnitt. Den gav värden på skikttjocklekar som ligger väldigt nära tabellens/grafens.
Har man fått ETT värde så är det bara att extrapolera - två gånger högre önskad temp-skillnad mellan inne och ute kommer att generera kravet på två gånger tjockare loft. Det stämmer ju också hyfsat med tabellens och grafens linjära samband.
1713818504899.png

SOVSÄCKSLOFT.jpg
 
Senast ändrad:
Isolationkravet läste jag i en artikel att hudtemperatyren, enligt EAN 34 grader, med en tillförsel av 90W inte skall sänkas. Har du sett den artikeln Joanna?
 
Isolationkravet läste jag i en artikel att hudtemperatyren, enligt EAN 34 grader, med en tillförsel av 90W inte skall sänkas. Har du sett den artikeln Joanna?
Nej, vore intressant om du hade länken. 34 grader är mycket riktigt schablonvärdet för hudtemperaturen, men det blir mer chansartat att räkna u-värdet mellan hud och ryggsäckens utsida - det kan vara olika mycket "lös" inneluft i säcken, olika kläder på kroppen, olika sovställningar som ger olika stor exponerad hudyta, etc.

Det blir lite säkrare att utgå från snittvärdet 27 grader för inneluften och bara räkna u-värdet mellan den luften och "ytterluften"*.

Jag har ju gjort fler antaganden som jag borde ha nämnt. Utfallet påverkas såklart även av den omslutande sovsäcksytans storlek, och där har jag antagit ett genomsnitt på en dryg kvadratmeter mot uteluften, SAMT lagt till 0.9 kvadratmeter mot liggunderlag med samma krav på värmemotstånd. Det behöver ju också tillföras värme för att hålla konstansen.

För den som vill räkna själv blir den enkla formeln (som bara är krånglig att skriva tydligt här):
d = ((A × ∆t / 100 ) – 0.17) × 0,026, där
  • d = önskat loft (OBS! i meter, om man använder de numeriska värdena i formeln)
  • A = omslutningsarean (jag har antagit 2 kvm)
  • ∆t = temperaturskillnad ute - inne (jag har antagit 27 grader)
  • 100 = människans genomsnittliga värmeproduktion i vila
  • 0,17 = övergångsmotstånd på sovsäckens ut- och insida
  • 0,026 = värmeledningsförmåga hos luft.

* Den termoneutrala zonen för en naken fastande människa ligger mellan ca +27–28 °C och +31–32 °C i vindstilla luft och skugga, men jag räknar med att man sover i ett tunt underställ för att få värden som är kompatibla med mätmetoden för EN-standard.
 
Senast ändrad:
...fast kanske är allt detta rätt så OT i denna tråd - om nu inte Alex vill ha et hyfsat vasst verktyg att bedöma eventuella sovsäcksfynd med :)
 
Senast ändrad:
Ryggsäck
Martens "Zlatna" säljs nu av Trekk-inn under namnet "Hi-tec" :p.
Kanske bra att uppdatera listan, om du orkar, Kimkim.
Listan är uppdaterad. Och det kliar lite i fingrarna att prova.

Tarp
Kan passa på att nämna att ju skrev till 2117 och frågade om Kolari-tarpens framtid, om det är en modell de har även på sikt. Det var några månader sedan men nu kom ett svar. Och som jag misstänkte är det en utgående modell. De ska ordna en ny tarp som är billigare, i enklare material. Jag poängterade vikten av rejäla linfästen, men jag misstänker att det inte spelar så stor roll vad jag tycker :) Får se vad de kommer med, och när.
 
...fast kanske är allt detta rätt så OT i denna tråd - om nu inte Alex vill ha et hyfsat vasst verktyg att bedöma eventuella sovsäcksfynd med :)
Alltså, det vore ju guld med ett sådant verktyg.

Och jag misstänker att den här tråden är mer för gamla rävar som vill ge råd till nybörjare än till faktiska nybörjare. Finns säkert mycket matnyttigt här för nybörjare men om man inte redan är väldigt intresserad av utrustning för övernattning så läser man nog inte 420 inlägg.. Men kanske är ämnet värt en egen tråd.. hm..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.