Jo det är sant, det var ju det du skrev. Jag har en snarlik av annat fabrikat faktiskt. Men jag vet inte var den kommer ifrån och ärligt talat har jag inte fattat vad det är ens förrän idag. Så jag vet inte hur bra de funkar.
Undrar om @Polar300 har några tankar om val av kök?

Överväger om man ändå ska sätta upp FM116t på alternativlistan.. Just nu 350kr på xxl.
Det är ju Försvarets klassiska brännare. Har funnits i familjen utan att jag hört om något krångel, men jag har inte använt den själv.

Finns det ekonomist utrymme för en FM 116T så skulle jag plocka in den direkt. Det är ju en helt kompromisslös investering som kommer att stå sig vad Alexandra än hittar på i framtiden.
Då gärna ihop med enlitersgrytan som väger mindre än den lilla. Till vindskydd räcker den nedre delen av mitt heltäckande - den bankar man ut ur en enda folietallrik, med grytan som form ;)

Mitt kökskit 2016-08-23 001 062.jpg
 
Senast ändrad:
Det är ju Försvarets klassiska brännare. Har funnits i familjen utan att jag hört om något krångel, men jag har inte använt den själv.

Finns det ekonomist utrymme för en FM 116T så skulle jag plocka in den direkt. Det är ju en helt kompromisslös investering som kommer att stå sig vad Alexandra än hittar på i framtiden.
Då gärna ihop med enlitersgrytan som väger mindre än den lilla. Till vindskydd räcker den nedre delen av mitt heltäckande - den bankar man ut ur en enda folietallrik, med grytan som form ;)

Visa bilaga 43511

En FM116t för 350kr + trangiagryta med tamoj blir 470kr. Så 140kr mer än Trangia Mini. Det blir ca 100g lättare också, även om det mesta av den vikten äts upp av gasbehållaren på en kort tur. Men på det stora hela är det nog en bättre lösning för de flesta.

Just nu ligger listan på ganska exakt 4000kr. Inga problem, jag tar bort vattenfiltret :) Filter är ju ett effektivt sätt att spara i några kilon i packningen. Men det går ju bra att bära med sig vatten hemifrån om det inte finns där man ska gå. Det påverkar ju inte vikten för framtida turer, till skillnad från tunga inköp.

Jag har nog mest en romantisk idé om att man ska börja med spritkök så att man verkligen kan uppskatta bristen på sot och enkel dosering senare :)
 
(...) Jag har nog mest en romantisk idé om att man ska börja med spritkök så att man verkligen kan uppskatta bristen på sot och enkel dosering senare :)
Med eldnojja och livliga småbarn kring benen hade jag svårt för romantiken. Drog en lättnadens suck när Trangiaköket gick att komplettera med en gasbrännare i slutet på 80-talet.(man fick såga slanghålet).

Det är kanske först ny jag kan tycka det är lite mysigt, men mest tack vare den idiotsära och stabila x-boil.

I Alexandras position skulle jag tacksamt slippa spriten.
 
Tarp

Själva boendet, skyddet, i detta fall tarpen, gör mycket för trivseln.
Tarp är det uppenbara valet om det ska vara både lätt och billigt. Om man jämför de bästa och lättaste tälten med tarp så ser man att tälten ofta blir minst lika lätta, totalt sett. Men de kostar ju enormt mycket mer om de ska vara så lätta.

Några hundarlappar räcker till en fin tarp som du kan använda länge. Eller ett uselt tält som du kan använda i perfekt väder om ens det. Så tarp är givet.

Frågan är VILKA DIMENSIONER SKA TARPEN HA?

Man kan argumentera för att 3x3m är lagom. Det är ett klassiskt tarp-mått och många videos och intruktioner på olika tarp-uppsättningar baseras på 3x3m. En sådan tarp kan göras till ett tält med väggar och golv för 1 person. Den kan också rymma 3 personer om man sätter upp den mer som ett tak, kanske med en bakvägg. Så Alexandra kan ta med sig kompisar i framtiden utan att byta tarp.

Nackdelen, jämfört med mindre tarpar är just att den är större och därför (oftast)
- Tyngre
- Dyrare
- Töjer sig mer
- Fladdrar mer i vinden
- Större volym
- Svårare att spänna upp

Bäst för listan är kanske en tarp som är rejäl för en person och rimlig att använda för 2 personer.

Jag har också en diamantformad tarp. Jag köpte den innan jag förstod att såna tarpar är för hängmatta. Den är mycket lättare att spänna upp än den kvadratiska 3x3-tarpen. Sätter man ena änden av sömmen högt i ett träd och andra tre hörnen i marken får man ett väldigt säkert skydd mot ruskväder. Men även om denna är väldigt enkel så tycker jag inte man ska rekommendera en diamanttarp då de är lite speciella.

Jag har i princip inte testat andra tarpar än den lilla diamanten och min stora 3x3 så jag vet inget om hur andra dimensioner fungerar i praktiken.

På listan just nu står NFH Lättviktstarp 2x3m från Röda Stjärnan. Sist jag sov under min 3x3m så låg jag och tittade på månljuset genom alla de små hålen i tarpen och tänkte 1) Hoppas det inte börjar regna och 2) Jag ska unna mig en ny tarp snart!

Min gamla tarp har varit med på många turer och ofta använts som golv i kåtan och tak över elden. Så det är inte konstigt att den är utsliten. Så jag beställde en 2x3 från röda stjärnan så jag får testa. Jag tror den är onödigt lång och lite väl smal, får se.

Någon här som tarpar mycket och har tankar om lämpliga dimensioner?
 
Tarp - golv

Jag tycker golvet under tarpen är väldigt viktigt för trivseln. Ofta fungerar det lika bra att vara direkt på marken. Men det beror på hur terrängen ser ut. Och om det regnar är det lite jobbigt att marken är blöt. Men man väljer ju mark som är väldränerad så det är egentligen inte hela världen med lite fukt.

Men även om det går att vara utan golv så vill jag ändå rekommendera en tarplösning med golv. Många har nog egentligen föreställt sig ett tält på sin första tur. Och känner sig kanske lite osäkra på att kunna utvärdera hur marken kommer att fungera på mer eller mindre goda grunder.

Så golv it is.

För att golvet ska skydda hela sovsäcken även när man rör på sig så bör det vara minst 70cm brett och minst 20cm längre än liggunderlaget/sovsäcken.

En tarp som golv är rätt sladdrigt, får ofta kondens på sig, känns kall att ta på.. jag är inte övertygad. Om man accepterar det så kan man nog lika väl nöja sig med en uppklippt sopsäck som golv till att börja med det är i stort sett gratis.

Bubbelplast är lite bättre, det är styvare och lägger sig gärna slätt på marken. Och är isolerat så inte lika mkt kondens och inte lika kallt att ta på. Men ändå plastigt och långt ifrån optimalt.

Jag har nästan alltid ett golv med mig till tarpen bestående av tunn evafoam 2-3mm. 1x2m. Jag hade väl kunnat minska bredden till 80cm men ibland vill jag ha hela bredden så jag låter det vara.
Man kan hitta dem och annat liknande billigt eller gratis om man har ögonen öppna. För en nybörjare som ska fixa allt lite snabbt vet jag inte riktigt vad man ska rekommendera.
Det jag vet i butik är Gramlite 3 Doublewide på 255g men det kostar 430kr och det känns orimligt att golvet ska vara bland det absolut dyraste på hela listan..

Men väldigt mysigt, torrt, varmt, stort, platt, slätt, skön yta att ta på, inget prassel.

Kom gärna med tips här! Vad tycker ni, är sopsäck ok komfort till att börja med? Har någon tips på någon specifik matta från byggvaruhus eller liknande?
 
Tarp
Försöker gräva fram i mitt guldfiskminne hur stor(a) tarpar jag haft. Röda stjärnans har ju funnits i familjen, men det var mest ungdomarna som använt den. Men den går ju att sätta upp på ett väl skyddande sätt.

En 3x3 går enkelt att sätta upp som ett nästan lyxigt stort pyramidtält, och då behöver man dessutom inte hålla sig till områden med trädstammar (däremot behöver man hitta/tälja till en vadar/vandringsstav på vägen, alt. köpa beg. stavar på loppis för några tior om man ändå vill gå med stavar.

Den minsta jag använt var nog ändå avlång. 2 m skydd i sovriktning (plus droppkantsmarginal) är ju ett vettigt mått, medan bredden är förhandlingsbar.
 
Senast ändrad:
Vad tänker du vore en bra allmän rekommendation för klädesplagg att värma sig med på kvällen? Alltså inte exakta produkter utan vilka olika typer av plagg behövs?
Jag vet inte men det du tar med i listan är för kallt för mig vid 10 grader. Det är väl det som ett problem med att ta med sig minst möjligt. Man vet inte vad man kommer behöva i form av kläder beroende på väder (utan en hel del erfarenhet i alla fall).

Skulle nog välja regn kläder istället för poncho då de också värmer en del som skalplagg.
 
Tältgolv
Håller med dig. Kanske den lite styvare sortens bubbelplast funkar? Dock sämre packbarhet, man får nog rulla alt. vika ihop den tillsammans med liggunderlaget.

Har lite kul minne av hur jag klippte ner ett kasserat duschförhänge till passande mått - funkade utmärkt som golv och hade som bonus öljetter längs ena kanten, så man kunde pinna ner ena sidan och tynga ner den andra med liggunderlaget. Eller spänna ut det runtom med tarpklämmor.

Kanske ett tips till Alexa, duschförhängen blir ju förr eller senare sunkiga i nederkanten hur man än tvättar dem och detta är schysst återanvändning :)
 
Inte direkt svar på frågan, eftersom det är mkt dyrare. Men föredrar ett tarptent - då får man regnskydd & myggskydd & golv i ett enkelt paket som är snabbt att sätta upp, ca 1kg.
Helt klart värt det om man gillar att campa och spenderar en del tid i tältet. Det får inte vara för billigt & lätt, då blir det jävligt obekvämt istället.
 
Aha, basvikt är alltså bara hälften av det som man nödvändigtvis måste ha med, förutom maten då. Allt för att verka cool - :)

Själv skulle jag räkna in allt utom mat när man startar vandringen.
Definitionen på packningens basvikt är vikten på allting i ryggsäcken förutom förbrukningsvaror (som man avser förbruka, om man ska vara noga).

Denna tråd tycks fokusera på de stora posterna i packningens basvikt. Är ju inget fel i det, men basvikt är det såklart först när allting är packat.
Men om man lyckas dubbla basvikten när man lägger till "bra att ha-påsen" tycker jag att man kanske ska ta en funderare på innehållet i nämnda påse.



Fundering till TS:
Vattentät liner. Är det för att skydda mot regn som tar sig in under tarpen?
Mitt förslag är i så fall att skippa den och istället ta en större tarp. Mer utrymme och mindre fukt i sovsäcken.
 
Jag vet inte men det du tar med i listan är för kallt för mig vid 10 grader. Det är väl det som ett problem med att ta med sig minst möjligt. Man vet inte vad man kommer behöva i form av kläder beroende på väder (utan en hel del erfarenhet i alla fall).

Skulle nog välja regn kläder istället för poncho då de också värmer en del som skalplagg.
Fast vi vet ju inte vad Alexandra har på kroppen? Det är troligen där man reglerar mängden efter årstid och väderprognos. Det hon har i ryggsäcken som rast/sov/förstärkningsplagg motsvarar vad jag har med på en höstvandring i fjällen, eller typ oktober/november i Tatra, där det kan bli snö och flera minusgrader. Och jag är en fryslort :p

På kroppen har jag då som standard ett tunt underställ (även på benen), en loppisfyndad 75 grams vindjacka, lätta 3/4-byxor och två par riktigt tjocka knähöga ullfrottéstrumpor. Samt en måttligt tjock "mellantröja" av en väldigt fluffig ullsort, som åker lite på och av under dagen. På kvällen eller rasten åker ju dunjackan på direkt, och sovsäcken så fort som möjligt, efter byte till natt-understället :)
 
Kimkim skrev ned vad Alexandra skulle ha på sig.

Jag behöver i alla fall ofta ha på mig mer än en vanlig dunjacka och ett underställ extra på kvällen. Det kan också vara väldigt mycket varmare på dagen än på natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.