(...) Listan är uppdaterad. Och det kliar lite i fingrarna att prova.
Sama här, jag har dessutom sett den på mina polska kompisar.
Får tillgripa "det var ju synd att jag inte behöver den..." - formeln :p
(...) Men kanske är ämnet värt en egen tråd...
Funderat på att starta en sådan, det här "verktyget" och tabellerna är ju tillämpliga inte bara på nybörjare och UL-packare. Men lite tveksamhet för en del randvillkor måste vara uppfyllda om den enkla formeln ska fungera. Återkommer när jag kontrollräknat i lite mer komplexa dataprogram :)
 
Dagligt buren grundutrustning liten ficklampa, liten kompass, vikbar konservbrytare, böjd nål, fickkniv bryn.
Mina vänner insisterar på sked i rf. För någonstans måste man dra streck min ligger i säcken.
 
Senast ändrad:
Kan inte bidra riktigt till listan. Lättvikt i all ära men in min ålder ( snart 60) är jag nöjd att kunna bära tungt. Av två anledningar: det betyder att jag är någorlunda frisk och att min benmassa får belastning och jag skjuter framför mig benskörhet, Hur skulle jag annars hålla mig stark med stillasittande jobb hela livet? Jag förstår att många gillar bära lätt men jag ser inte poängen i att jaga vikten. Jag bär mellan 12 och 20 kg som startvikt beroende på typ av tur. Det är tungt för vissa men fungerar för mig vilket jag tycker är viktigast. Jag ska ha prylar som är lätta att hantera oavsett väder och slippa frysa eller gå hungrig.
Billig är inte min utrustning heller. Jag gillar sova bekvämt och tycker att det är meningslöst gå ut på vandring om jag inte får sova ordentligt.
 
OT om skelettet
Kan inte bidra riktigt till listan. Lättvikt i all ära men in min ålder ( snart 60) är jag nöjd att kunna bära tungt. Av två anledningar: det betyder att jag är någorlunda frisk och att min benmassa får belastning och jag skjuter framför mig benskörhet, Hur skulle jag annars hålla mig stark med stillasittande jobb hela livet? Jag förstår att många gillar bära lätt men jag ser inte poängen i att jaga vikten. Jag bär mellan 12 och 20 kg som startvikt beroende på typ av tur. Det är tungt för vissa men fungerar för mig vilket jag tycker är viktigast. Jag ska ha prylar som är lätta att hantera oavsett väder och slippa frysa eller gå hungrig.
Billig är inte min utrustning heller. Jag gillar sova bekvämt och tycker att det är meningslöst gå ut på vandring om jag inte får sova ordentligt.
Nu är ju detta väldigt mycket OT i denna tråd och även i detta delforum, som ju heter "Lättpackning" och har strävan efter att minimera sin packvikt som själva utgångspunkten.

Men jag fortsätter sidospåret en stund, för visst är det viktigt att vi gamlingar (ursäkta, men jag är betydligt äldre än du ;)) fortsätter belasta skelettet och rent allmänt rör på oss, även om (rätt sorts) fysisk aktivitet är en ännu mer grundläggande investering i uppbyggnaden av benmassan i barn- och ungdomsåren.*

Men det är kanske inte just ett långvarigt enformigt traskande med extra last, som är det mest effektiva sättet (källa):
med. dr Martin Nilsson sa:
"För att initiera ett anpassningssvar i benvävnaden krävs det endast att den mekaniska stimuleringen är kortvarig och periodiskt återkommande. Vid utökning av belastningens varaktighet tenderar benvävnadens gensvar att mättas och medför en avtagande effekt på benvävnadens fortsatta anpassning.
(...)
Med andra ord är det fördelaktigt med fysisk aktivitet som är dynamisk, intensiv och varierande. Maximal effekt uppnås vid aktiviteter som innehåller hopp och löpning med snabba vändningar, till exempel basketboll, handboll, fotboll och innebandy.”
...så vinsten med en extra tung ryggsäck kanske inte är så stor, och får rimligen vägas mot risken för andra sorters skador. Mina knän gillar den t ex inte alls :p

Sen upplever åtminstone jag själv (samt mina knän...) att jag verkligen får belasta skelettet när jag traskar 1000 m upp och ner på samma dag, särskilt om jag får "dansa" på stenblocken i mer knepig terräng. Detta även om varken jag själv eller min ryggsäck väger särskilt mycket. Med tyngre ryggsäck skulle jag inte kunna röra mig så dynamiskt.

Dessutom skulle många äldre, mig i viss mån inkluderad p g a risiga knän, inte kunna vandra alls, om de var tvungna att bära tungt. Troligen är det ändå bättre att vi fortsätter, om än lättpackat, än om vi blir sittande hemma för att tröskeln blivit för hög.

* (någon som kan detta bättre än mitt amatörmässiga förstånd får gärna rätta mig om jag fått något om bakfoten)
 
Senast ändrad:
OT om syftet med lättpackning
Kan inte bidra riktigt till listan. Lättvikt i all ära men in min ålder ( snart 60) är jag nöjd att kunna bära tungt. Av två anledningar: det betyder att jag är någorlunda frisk och att min benmassa får belastning och jag skjuter framför mig benskörhet, Hur skulle jag annars hålla mig stark med stillasittande jobb hela livet? Jag förstår att många gillar bära lätt men jag ser inte poängen i att jaga vikten. Jag bär mellan 12 och 20 kg som startvikt beroende på typ av tur. Det är tungt för vissa men fungerar för mig vilket jag tycker är viktigast. Jag ska ha prylar som är lätta att hantera oavsett väder och slippa frysa eller gå hungrig.
Billig är inte min utrustning heller. Jag gillar sova bekvämt och tycker att det är meningslöst gå ut på vandring om jag inte får sova ordentligt.
Jag orkar absolut bära tungt. Det kan t.o.m. vara kul på sitt sätt. I mitt fall söker jag låg vikt främst för att jag ”vågar” ge mig ut på mer avancerade äventyr själv med lättare packning. Dåligt väder, brant terräng, svåra vad m.m. är riktigt jobbigt med tung packning. Jag har också en hund som behöver ca 1kg utrustning och 300g mat om dagen, på en tiodagars blir det alltså fyra extra kilo.

Jag tror nog inte att tung packning gör vandringen nyttigare för kroppen, man får nog hälsosammare träning av brantare terräng, längre sträckor och annat.

Andra anledningar att hålla nere vikten kan vara att man gillar att springa, fota, jaga, bär utrustning åt barn eller andra, åker på långa resor där vandringspackningen bara är en del.. m.m. M.m.

Just detta projekt handlar inte bara om lätt vikt utan om att närma sig naturen på ett visst sätt, att hitta en minimalistisk men ändå rimligt bekväm grund för att bygga vidare på själv. Så att hålla nere vikten gör ju också att man utifrån det kan prioritera mer vikt där man verkligen uppskattar den istället för att bära på komfort som är onödig för en själv. Precis som att låg budget ger utrymme att lägga mer pengar där man själv vill lägga dem och inte investera i sådant man inte vet om man uppskattar.

Personligen har jag lagt otroligt mycket pengar på utrustning om man jämför med min ekonomi i övrigt. Min dunsovsäck ensam förbrukar hela budgeten för detta projekt. Men jag tänker en del på billig utrustning då jag vill ha med mig kompisar ut. De är sugna på att skaffa utrustning men de tänker ju att de gjort en stor investering om de lägger ett par tusenlappar liksom. De har en del svinryggs grejer redan så då blir det intressant att hålla nere vikten på åtminstone mina råd.
 
Kan inte bidra riktigt till listan. Lättvikt i all ära men in min ålder ( snart 60) är jag nöjd att kunna bära tungt. ...
Det känns som den stora nyttan med ul allmänt sett fås om man har fysiska men eller är sjuklig. Eller om man skall gå jättelångt, i usel terräng eller har bråttom. Trots att inget av det stämmer in på mig har den här tråden gett fina aha-tips.

Tråden inspirerar även till att kolla in ul-scenen lite närmare. Lite OT-kåserande tycker jag mig ana några inriktningar, tex de som kan kallas storkonsumenter, slumturister och uteliggare. Storkonsumenten bara måste ha det nyaste, lättaste, ballaste och det till vilket pris som helst. Slumturisten väljer bort allt som ger vardagsgôtt för att ett tag kittlas av obekvämlighet och kanske snudda vid misär. Uteliggaren är närmast storkonsumentens motsats och återanvänder vilken ölburk som helst för att bygga ett kök. Den stora fördelen med ul för mig är att storkonsumentdelen av ul-gänget är tuffa kravställare mot tillverkare och driver utvecklingen mot lättare grejor, något som även jag kan ha glädje av.
 
Det känns som den stora nyttan med ul allmänt sett fås om man har fysiska men eller är sjuklig.
Eller om man skall gå jättelångt, i usel terräng eller har bråttom. (...)
Den stora nyttan, eller rättare sagt nödvändigheten, för mig personligen uppstår när jag ska vara ute på några veckors ledlös och helt självförsörjande vandring. Jag skulle ju inte fixa att bära all maten, om jag inte ägnat lite tankemöda åt att göra den energieffektiv och bränslesnål. Och trots att jag nog är rätt duktig på det, så väger den ändå kring 6 kg för en två veckors tur.

Då vill jag ju inte att den övriga packningen ska väga så värst mycket heller - just nu ligger den kring 4-4,5 kg. Jag väger själv kring 55 kg, har risiga knän och vill helst inte bära mer än så, för då kan jag inte njuta lika mycket av att röra mig smidigt i den sortens mer tekniska trräng som jag gillar allra mest.

Jag råkar visserligen alltid resa/vandra med minimal packning, men det ligger ingen möda bakom det - jag är bara född sådan ;). För en veckoslutstur i hemmaskogen skulle jag självklart inte bry mig ett dugg om någon medveten "lättpackning".
(...) Lite OT-kåserande tycker jag mig ana några inriktningar, tex de som kan kallas storkonsumenter, slumturister och uteliggare. Storkonsumenten bara måste ha det nyaste, lättaste, ballaste och det till vilket pris som helst. Slumturisten väljer bort allt som ger vardagsgôtt för att ett tag kittlas av obekvämlighet och kanske snudda vid misär. Uteliggaren är närmast storkonsumentens motsats och återanvänder vilken ölburk som helst för att bygga ett kök. Den stora fördelen med ul för mig är att storkonsumentdelen av ul-gänget är tuffa kravställare mot tillverkare och driver utvecklingen mot lättare grejor, något som även jag kan ha glädje av.
Hahaha, dags för självrannsakan. Jag ligger nog närmast slumturisten med tanke på mitt lutherska motstånd mot nyinköp. Och på hur jag luffat runt i hela Europa, stora delar av Nordafrika och Mellanöstern, iklädd skjorta, linnebyxor och jesus-sandaler, samt en sån där shoppnig-ryggsäck av nylon, som går att vika in i sin egen ficka 😇
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.