Lätt högoktan?

En kollega och jag skall försöka oss på FEM 60 i sommar... Men vad skall vi käka? Lätt men med högt oktanvärde :). Vad tusan har man med sig? Knappast en pizza i ryggan... Pastakross? Smakfaktorn får nog stå tillbaka.

Mycket tacksam för tips!

Mvh
Nikals
 
couscous eller bulgur är snabblagat och har gott om kolhydrater. Ris är nog det bästa vikmässigt, men det kräver lång tillagning.
 
Grundregeln är torr mat utan en massa krafs, men som ändå tolereras av magen. Man behöver inte bära vatten, fibrer etc i maten för just de där ynka tävlingsdagarna.

Couscous är bra eftersom det knappt behöver koka och därmed sparar bränsle.

En påse chips ryms alltid på kortare turer, gott och högoktanigt. Problemet blir ofta annars att man inte kan klämma ned tillräckligt med mat i magen, men chips kan man alltid äta!

Müsli av typen Start eller Crunchy är också väl sammansatt av snabba och långsamma kolhydrater samt fett. Kring 450 kcal/100 g om jag minns rätt.

Digestivekex/motsvarande har ca samma innehåll som Startmüslin, tar dessutom liten plats.

Choklad är ruggigt energieffektivt, eller varför inte göra egna "powerbars", den sk Runekakan (sök i Utsidan.se's forum). Torkad frukt och liknande håller en del vatten varför de går bort.

Själv anser jag att proteintillskott knappast hör hemma under tävling (om man inte är ultra-elit), eftersom proteinrika livsmedel ofta har hög vikt per gram protein, samt tar stor plats. Om kroppen mot förmodan saknar protein, och bryter ned några gram muskelmassa på första kvällen så är det inget du märker att du saknar dagen därpå.
 
lgniklas; sa:
...Lätt men med högt oktanvärde :)...
Hmmm...Hur ofta brukar maten självantända i magen ? ;-) (oktantal anger bensinens motståndskraft mot självantändning under kompression). Skämt åsido, Runes kaka som nån föreslog tycker jag är effektiv. Jag brukar även göra en blandning av krossade chokladbitar, nötter och russin och ta med i påsar. Detta är ju dock inte själva käket, utan mer en sorts nödproviant när humöret är i botten...
 
Strykarräven; sa:
Man behöver inte bära vatten,

Nu kan jag ju inget om multisport, men kan man alltså fylla vatten på vägen? För kroppen måste ju ha i sig vätska och måste man ändå bära den med sig spelar det ju ingen roll om den är bunden i maten?

(Fylla vatten från naturen går kanske på vissa ställen, men knappast alla väl?)
 
nermander; sa:
Strykarräven; sa:
Man behöver inte bära vatten,

Nu kan jag ju inget om multisport, men kan man alltså fylla vatten på vägen? För kroppen måste ju ha i sig vätska och måste man ändå bära den med sig spelar det ju ingen roll om den är bunden i maten?

(Fylla vatten från naturen går kanske på vissa ställen, men knappast alla väl?)

Är det FEM så behöver du inte bära vatten
 
nermander; sa:
Nu kan jag ju inget om multisport, men kan man alltså fylla vatten på vägen? För kroppen måste ju ha i sig vätska och måste man ändå bära den med sig spelar det ju ingen roll om den är bunden i maten?

(Fylla vatten från naturen går kanske på vissa ställen, men knappast alla väl?)

Nä, jag kan heller inget om multisport, men som sagt så kan man fylla på vatten i FEM. Dessutom är poängen att du slipper bära vatten bundet i maten, på samma sätt som du slipper bära allt vatten i en enda jätteflaska från början av tävlingen: jag inbillar mig iaf att man har vattendepåer åtminstone vid nattlägret på de tävlingar där man inte kan ta vatten från naturen.
 
Couscous med chips!

Kanske inte i blandning (rubriken) men det börjar forma en "matplan"...

Vatten "bäres det som avses drickas"... typ 0,5l eller en "camelback" som kontinuerligt fylls på...

Couscous låter som en bra bas för matlagningen, perfekt med kort tillagningstid! Fyller ut med Start och har lite chips med som "belöningsmat"...
Digestivekex/hemgjorda powerbars för att kontinuerligt fylla på energi. Vad tror ni?

Behövs mycket annat än kolhydrater och vatten under två dagar? Det blir kanske inte en kulinarisk höjdare, men lite avkall får man väl göra... :)

Och frågan är om det faktiskt inte bildas en högoktanig blandning av detta i magen ;)

Många tack för tips!

Mvh
Niklas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.