Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kan inte låta bli att undra -- varför sjunker deras trovärdighet på grund av att de äger mark?


I viss utsträckning förstår jag att frågan om markägande i fjällen inte är viktig i den här diskussionen. Det är staten som äger marken där.

Däremot förstår jag koppling till försöken att hindra utnyttjandet av allemansrätten. Målsättningen är uttalat att få mindre vandrare i Jämtlandsfjällen. Därmed är det en del som idag kommer ut som inte kommer att utnyttja allemansrätten när begränsningarna genomförts.
...
Jag ser inte heller varför vet skulle sänka deras trovärdighet. Poängen var väl att de som markägare inte tycker att deras ekonomiska intressen var överordnat allemansrätten i hänseende av störningar på djuren på deras mark.
 
Nu blir det desto viktigare att ha med sig riktigt god mat, så man kan njuta ännu mer vid sitt eget kök när man sitter i tältet, eller kanske utanför och tittar på den fina omgivningen. Fler kommer att upptäcka hur fint det är att klara sig själv, med egen mat. Det är inte så svårt heller...
 
Ett nytt debattinlägg i frågan:

Ja, det var ju inte den bästa texten man läst precis. Fördomsfullt om cyklister och myter görs till fakta.
STFs personal ska ut och hänga skyddsband på snövallar?! 😆 varför skulle de göra det? Inte ens deras privata väg. Det får väl samerna själva göra om det är viktigt för dem, men renarna är ju tamboskap och borde va i lador istället.

Nej, Affärsvärldens text om skiten där uppe är den bästa hittills.
 
Renskötande samer saknas här bland inläggen i forumet? Vore intressant t ex att höra hur debatten går där. Gissar att det finns många uppfattningar.

Att föda upp köttdjur/ tamrenar i hägn, för och nackdelar?

Jaktförbundet har diskuterat återinförande av vild skogsren i taigamiljö. Vad tycker samebyar om det?

Thure
 
Nu har det startats en hatstorm mot samerna i Jämtland. Väldigt tråkigt att detta händer.

Haha klassiskt svenskt medvetet ”missförstånd”. Det är samebyarna folk är förbannade på, inte enskilda samer. Så där regerar alltid svensk media, man sliter upp ”förtryckskortet” och släpper fram Maxida Märak som kan prata om rasism. Då lugnar sig genast kritiken för ingen vill bli betraktad som rasist och voilà - samebyarna har vunnit ännu en seger.
 
Kanske trådkapning men är det någon som förstår vad renägare lever på?

Pappa köpte ett renskinn på slutet av 50-talet.

Jag har några gånger, kanske var 10 år köpt fryst renskav (Polarica) och om jag minns rätt så kunde den renskaven komma från Sverige, Finland eller Ryssland.

Och en gång har jag köpt en renklämma på restaurangvagnen på tåget. Var inte många gram renkött.

Och en gång har jag köpt färdig matlåda renskav med potatismos (Guldfisken?) på min närmaste ICA butik.

Så om alla har samma matvanor som jag kan inte en enda renägare överleva ekonomiskt.

Finns renkött på exklusiva restauranger?

Säljs nermalda renhorn någonstans som potensmedel till ett pris som är jämförbart med vad knark kostar. Det är tydligen lönsamt att sälja knark fast det är förbjudet.
 
Tydligen ska rennäringen omsätta runt 230 millioner. Enligt tal från samerna som jag såg så säljer de kött för runt 70 millioner (50 000 renar med 25 kg kött) enligt tal de själva kommer med. Vad som räknas i skillnaden vet jag inte men det kommer in pengar för rovdjur som tar renar eller renar som blir överkörda osv.

Verkar inte vara så lätt att få tag i rennkött men finns mer i Norrland än i söder i alla fall.

Det är inte så många som livnär sig på renskötseln, lite över 4000 äger renare men de flesta har bara ett fåtal renar. Det är kanske en tiondel av dem som lever på renskötsel.
 
Kanske trådkapning men är det någon som förstår vad renägare lever på?

Pappa köpte ett renskinn på slutet av 50-talet.

Jag har några gånger, kanske var 10 år köpt fryst renskav (Polarica) och om jag minns rätt så kunde den renskaven komma från Sverige, Finland eller Ryssland.

Och en gång har jag köpt en renklämma på restaurangvagnen på tåget. Var inte många gram renkött.

Och en gång har jag köpt färdig matlåda renskav med potatismos (Guldfisken?) på min närmaste ICA butik.

Så om alla har samma matvanor som jag kan inte en enda renägare överleva ekonomiskt.

Finns renkött på exklusiva restauranger?

Säljs nermalda renhorn någonstans som potensmedel till ett pris som är jämförbart med vad knark kostar. Det är tydligen lönsamt att sälja knark fast det är förbjudet.
En stillsam reflektion. I butiker kan jag köpa renskav och kronhjortsskav. Den förra produkten kommer från fribetande tamboskap, den senare från djur som föds upp i hägn i Nya Zealand. Flygs hit, vilket givetvis inte är så bra. Renköttet är subventionerat och samtidigt dubbelt så dyrt. Slutsats?
 
En stillsam reflektion. I butiker kan jag köpa renskav och kronhjortsskav. Den förra produkten kommer från fribetande tamboskap, den senare från djur som föds upp i hägn i Nya Zealand. Flygs hit, vilket givetvis inte är så bra. Renköttet är subventionerat och samtidigt dubbelt så dyrt. Slutsats?
Hjortskav från Nya Zeeland ”vann” ett pris ett år för mest vilseledande reklam: Jag har för mig att det även stod på förpackningen ”håller våra landskap öppna”

för https://svensktkott.se/aktuellt/kronhjorstskav-blev-arets-matbluff/

Jag röstade på smultron bärdryck dryck från Kivik. https://www.skd.se/2018-01-17/bardryck-kan-bli-arets-matbluff

Hjortskav från Nya Zeeland ”vann” förstapris ett år för mest vilseledande reklam: Jag har för mig att det även stod på förpackningen ”Håller våra landskap öppna” när jag då kollade i den affär (ICA Maxi) som säljer djupfryst renskav och hjortskav.

https://svensktkott.se/aktuellt/kronhjorstskav-blev-arets-matbluff/

Jag röstade det året på smultron bärdryck dryck från Kivik. https://www.skd.se/2018-01-17/bardryck-kan-bli-arets-matbluff
Har knappt varit i närheten av smultron.
 
En stillsam reflektion. I butiker kan jag köpa renskav och kronhjortsskav. Den förra produkten kommer från fribetande tamboskap, den senare från djur som föds upp i hägn i Nya Zealand. Flygs hit, vilket givetvis inte är så bra. Renköttet är subventionerat och samtidigt dubbelt så dyrt. Slutsats?
Slutsatsen måste väl vara att tillgången är mindre än efterfrågan?
 
Så om alla har samma matvanor som jag kan inte en enda renägare överleva ekonomiskt.
Finns renkött på exklusiva restauranger?

Tydligen ska rennäringen omsätta runt 230 millioner. Enligt tal från samerna som jag såg så säljer de kött för runt 70 millioner (50 000 renar med 25 kg kött) enligt tal de själva kommer med. Vad som räknas i skillnaden vet jag inte men det kommer in pengar för rovdjur som tar renar eller renar som blir överkörda osv.

Verkar inte vara så lätt att få tag i renkött men finns mer i Norrland än i söder i alla fall.
Om siffrorna med antal slaktdjur samt slaktvikt stämmer (orkar inte kolla) så innebär det ju att renkött utgör mindre än 2 promille av svenskarnas köttkonsumtion. Och priserna är ju ganska rejäla, se länkad prislista:

https://www.thorneus.com/produkter/renkott-2/

Höga priser antyder ju att det finns efterfrågan. Och med dryga 100 miljoner i bidrag och ersättningar så stämmer nog ekvationen ganska bra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.