Länspump

Det går att hitta fotpump (typ pentrypump) med bra kapacitet, c:a 10 l/min. Mkt svårt att göra funktionell installation. Har provat men demonterat. (Min pump är till salu). Har hittat en batteridriven fabrikat Attwood modell WaterBuster c:a 200 gallons per hour. Med alkaline batterier c:a 30 min kont. drift! Finns inte i Sverige nuförtiden. Jag skickade efter från USA (050325) väntar leverans.

MVH Olle Bylund
 
Hur funkar fotpump?

Jag har bara en kass handpump. Tror ett öskar vore bättre än den.

Finns det ingen som har erfarenhet av fotpump? Hur är den att använda, tar den verkligen mycket energi från paddlingen? Eller kan man hålla sig upprätt under tiden om sjön är svår?

Känns lite oortodoxt att ha elpump (lite som att ha elmotor och propeller)... :)

/micke
 
Jag blev nyfiken på elpump och funderar på att borra lite i Pointen, i vaje fall ingen dyr kajak att leka med.
Lite alternativa delar jag hittat på nätet. Jag har undvikit direktlänkar eftersom det blir så långt.


http://www.clasohlson.se
Blyackumulator, Sunrise, helkapslad och underhållsfri. 12V 1,3ah 97x47x50
32-3893 215,00

Länspump med nivåvakt. 23 l/min. Monterad på rostfri platta. Pumpens höjd 90 mm, totallängd 235 mm. Slangdiameter 19 mm.
35-1361 595,00


http://www.biltema.se
Blyackumulator 12 V 1,2ah 97 x 43 x 53 0,6 kg
80-405 59,90 kr

Dränkbar länspump
Av plast. Kapacitet 1.200 l/tim. Max. tryckhöjd 3 m. Mått: 75 x 93 mm (Ø x h). Motor 12V, 1,8A. 0,8 m anslutningskabel. Slanganslutning 3/4" (slang med inv. Ø 19 mm). Vikt: 185 gram.
25-900 129,00 kr

Bordgenomföring
Av vit nylon. slang 19 mm hål 26 mm
25-431 11,90 kr

http://www.jula.se
Pump 12V dränkbar läns För båtar mm. Tål saltvatten.Kap. 2250l/t, slanganslutning 3/4”, H12xØ9cm
689604 239kr

bly/syra-batterier Sonex, helkapslad och underhållsfri. 1,3ah 98x45x50mm 12V
440050 119 kr


http://www.watski.se
Backventil 16037-19 Ansl. 3/4" (19 mm) Inget capris.
Massor av pumpar mm. Får se vad lokala handlaren har hemma.

Citat från Biltema
"Blyackumulatorer
Dessa blyackumulatorer är användbara både vid cyklisk drift och som beredskapskraft. De är ventilreglerade och underhållsfria. Tekniken med lågtrycksventiler gör att eventuellt gastryck kan släppas ut. Ackumulatorerna ska därför inte monteras i små lufttäta utrymmen. Vänd dem heller inte upp och ned vid laddning eller arbete. De tål djupa urladdningar och har låg egenurladdning."

Problem: Ventilation och tort i kajak?
Slang hittar jag bara 5m och 20m, men båthandlarna brukar ha på metervara.
vill helst ha bordgenomförning och backventil i samma, men det har jag inte hittat ännu. Sköljsäker strömbrytare blir nog också på marinan. Kanske har en ligger föresten?

Jag får ta en sväng till stans enda marina(?), Biltema och Jula i morgon och kolla läget. Om jag handlar eller avvaktar återstå att se. Jag vill även ha en aparatlåda till batteriet som är minimalt större än batteriet, kanska kan hitta det genom förra jobbet. Men vad tror ni som testat?
Fördelar som jag ser det är främst att man kan klättra ombord och paddla utan att bry sig om pumpen. Strula kan även en hand/fotpump göra i form av otäta packningar, sand mm.
 
ansjoblo; sa:
Vått batteri = inte bra...

Vattens ledande förmåga är djupt överskattat vad de gäller de spänningar som är aktuella i samband med batterier, iallafall när vi talar om sötvatten och bräckt(=östersjö) vatten. Kortslutningsrisken pga vatten behöver du inte oroa dig för. (Kan dock inte svara på vad "riktigt" havsvatten skulle ställa till med.)

Det Stora Bekymret däremot är anslutningar. Har du inte täta kontakter så riskerar allt att sluta fungera pga oxider på ytorna. Kabelskor och sockerbitar kan du glömma, om du inte förseglar dem riktigt väl. Jag rekommenderar lödningar eller möjligtvis gastäta kabelskor. Löd in ett par centimeter av en tunnare kabel nära batteriet så har du en "säkring" i systemet. Som pump skulle man kunna använda en elektrisk vattenpump från en bil, ganska vanligt sedan drygt 10 år tillbaka. Kolla med en skrot och hör vad de vill ha.
En nackdel är förstås att de inte gillar att suga torrt, och att de inte har någon vidare sughöjd, men i en kajak borde inte detta vara något problem. Fördelar är att de kan vara rätt billiga, har ett bra flöde och ganska rejäla dimensioner på slanganslutningarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.