Lämpligt paddlingsområde i Värmland (motsv)?

Kan du rekommendera något bra paddlingsområde i Värmland/Dalsland? Familjen (2 vuxna och 3 grabbar (9, 8 och 3) vill gärna paddla en vecka i sommar och vi vet inte riktigt vart vi skall åka. Gärna orörd natur, hyggliga badmöjligheter och mysiga lägerplatser (helst inte iordningsställda dylika, det blir för trist). Om det finns en kanotuthyrning i närheten skadar det ju inte.

Tacksam för tips!

/Raymond Bergmark
 
Dalslandskanal

Jag ska själv försöka komma iväg på en tur på dalslandskanal i sommar. Det finns många valmöjligheter vad gäller paddlingsturer. Du kan ta dig ända till Norge!
Enligt många jag pratat med är det en mycket fin natur.

Lycka till

//Jörgen
 
Hej!

Jag har själv inte paddlat Bergslagskanalen mellan Filipstad och Karlskoga, men funderat på att göra det. Däremot har jag åkt båt där, och fint är det. Hur det är med lägerplaster mm vet jag inte. Kanske en kort tur om ni skall vara ute en hel vecka.

Glaskogens naturreservat erbjuder fin paddling, helst i södra delarna. Där finns kanotuthyrning, kolla med Arvika turistbyrå.

Stora Le/Foxen är ju fint, men kryllar väl av paddlare under säsong.

Malin
 
Storfors

Tack för tipsen! Jag fastnade för området i östra Värmland mellan Karlskoga och Storfors. Kanotguiden listar några turer där med 0 lyft, vilket jag föll för. Badsta har kanotuthyrning i Storfors.

Mvh Raymond Bergmark
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.