Lämpliga stegjärn

Är ute efter ett par lämpliga stegjärn, men eftersom jag är en nybörjare inom detta område, så behöver jag er hjälp. Jag kan väl berätta att jag planerar att bestiga Aconcagua med dem, men de ska ta mig uppför Mt Blanc dessförinnan. I fråga om Aconcagua så ska jag ha mina storskor (Koflach Vertical), medan jag har förstått att det kanske är lämpligt att använda vanliga kängor när man ska gå uppför Mt Blanc. Utifrån dessa förutsättningar: vad råder ni mig för stegjärn?

Snabbindning eller rembindning? Fördelarna med det senare är väl att de även kan användas på vandrarkängor

Aluminium eller stål? Lätt vs. tåligt.

Spelar det någon roll om är 10 eller 12 taggar? Vad passar mina syften bäst?

Annat jag bör tänka på; antisnöplattor, justeringar osv.

Några konkreta förslag på modeller?

Tack på förhand! :)

Mvh /Joel
 
Hej

Jag har ett par Grivel Air Tech som jag är mycket nöjd med, hyfsat lätta(finns även som "light" i alu.)
Det är ett 12-taggsjärn men taggarna är inte riktigt lika långa och spretiga som t.ex. Grivel G12.

Jag har själv "Cramp-o-matic" bindning på mina men de finns även med rem eller "New-matic" som funkar om man bara har sulkant i bak på skon.

Hade dom på Aconcagua(där dom p.g.a. vädret inte behövdes så mycket) och Cerro del Plomo, har även kört lite enklare isklättring med dom.

Har Grivels "Anti-bott"(anti-snö) på dom och det har inte varit några bekymmer med dom.

Info: www.grivel.com


Lycka till med klättringen

Johan
 
alu vs sål

Vi var på MB förra påsken och märkte att våra alu stegjärn var bittert innefektiva mot glaciäris. Tyvärr satt de bara inte i den hårda isen alls. Vi är också nybörjare inom isområdet men satsar nu på ordentliga doningar.

Fick BD cyborg på posten i julas och dessa blev love at first sight.
Fantastiskt bra passform både på plast skor och la sportiva evo och är superenkla att sätta på.