Lämpliga stegjärn

Är ute efter ett par lämpliga stegjärn, men eftersom jag är en nybörjare inom detta område, så behöver jag er hjälp. Jag kan väl berätta att jag planerar att bestiga Aconcagua med dem, men de ska ta mig uppför Mt Blanc dessförinnan. I fråga om Aconcagua så ska jag ha mina storskor (Koflach Vertical), medan jag har förstått att det kanske är lämpligt att använda vanliga kängor när man ska gå uppför Mt Blanc. Utifrån dessa förutsättningar: vad råder ni mig för stegjärn?

Snabbindning eller rembindning? Fördelarna med det senare är väl att de även kan användas på vandrarkängor

Aluminium eller stål? Lätt vs. tåligt.

Spelar det någon roll om är 10 eller 12 taggar? Vad passar mina syften bäst?

Annat jag bör tänka på; antisnöplattor, justeringar osv.

Några konkreta förslag på modeller?

Tack på förhand! :)

Mvh /Joel
 
Hej

Jag har ett par Grivel Air Tech som jag är mycket nöjd med, hyfsat lätta(finns även som "light" i alu.)
Det är ett 12-taggsjärn men taggarna är inte riktigt lika långa och spretiga som t.ex. Grivel G12.

Jag har själv "Cramp-o-matic" bindning på mina men de finns även med rem eller "New-matic" som funkar om man bara har sulkant i bak på skon.

Hade dom på Aconcagua(där dom p.g.a. vädret inte behövdes så mycket) och Cerro del Plomo, har även kört lite enklare isklättring med dom.

Har Grivels "Anti-bott"(anti-snö) på dom och det har inte varit några bekymmer med dom.

Info: www.grivel.com


Lycka till med klättringen

Johan
 
alu vs sål

Vi var på MB förra påsken och märkte att våra alu stegjärn var bittert innefektiva mot glaciäris. Tyvärr satt de bara inte i den hårda isen alls. Vi är också nybörjare inom isområdet men satsar nu på ordentliga doningar.

Fick BD cyborg på posten i julas och dessa blev love at first sight.
Fantastiskt bra passform både på plast skor och la sportiva evo och är superenkla att sätta på.

Vi har satsat mycket på lättvikt men alustegjärn har vi nu endast för promenader då de helt enkelt blir slöa för snabbt för att användas på lite svårare turer.

Cheers o lycka till.
 
Aluminium eller stål? Lätt vs. tåligt.
Stål!
Jag har inte ägt ett par stegjärn i aluminium, men jag tror de kan må dåligt vid mixad is/klippa (som t ex strax nedanför Goûter-stugan på MB).

Snabbindning eller rembindning? Fördelarna med det senare är väl att de även kan användas på vandrarkängor
...
Annat jag bör tänka på; antisnöplattor, justeringar osv.
Det viktiga är att stegjärnen sitter fast riktigt ordentligt i skorna. Har bindningarna många inställningsalternativ är det förmodligen lättare att få dem att sitta bra.
Ta med dig skorna till butiken och testa?

Vid användning:
Det är otrevligt om stegjärnen lossnar från skorna, det har en förmåga att inträffa i de brantaste partierna. Min rekommendation är att testa justeringen genom en "provtur" innan den "skarpa bestigningen".
 
Tack för bra svar! Jag har bestämt mig för stål och förmodligen blir det med rembindning.

Jag har en speciell Kong-modell som jag börjat spana in lite extra.

Mvh /Joel
 
Grivel är látta att använda, reglera önskad lángd, sätta pà, packa ihop etc. Jag remomenderar antingen Air Tech eller G12

Angàende bindning sà ár ju CLASSIC den mest polyvalenta som kan anvándas pà alla slags kängor.
4.jpg


Stadigare pâ foten sitter ju dock i allmänhet NEW MATIC
2.jpg
, men tarvar en känga med särskild kil pà klacken, samt att kángan bör vara ganska styv.

Stadigast sitter väl CRAMP-O-MATIC,
1.jpg
men denna typ fordrar helstyv sula med fästen för stegjärn bâde fram och bak, dvs här har polyvalensen minskat drastiskt, och denna typ används i regel enbart av folk som utför relativt teknisk klättring.

Som vanligt är det svàrt att hitta en pryl som passar bra till allt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.