lädersadel.

Bra tips!

Ta en rymlig kastrull och fyll med vatten. Lägg ner sadeln som önskas mjukgjord samt en sten av önskad fason. Sätt pannan på lagom eld och koka till stenen mjuknar. Kasta sadeln och montera den vid det här laget lagom mjuka stenen på sadelstolpen.

Sven, även ägare av en Brooks B17

Funkade utmärkt för min del.. kastrullen har iofs stått och kokat sen du skrev ditt inlägg.
 
Ang lädersadlar

En fråga. Vad är det med lädersadlar egentligen. Är det tvunget att ha en om man skall åka på cykeltur?

Har avhandlats flera ggr förut så använd gärna sök funktionen. Sheldon har en bra artikel i ämnet. Men jag invänder mot att han rekommenderar smorning som mjukar upp lädret då det är en svårkontrollerad process som kan ge fel form samt förkortar livslängden. Chris Juden på CTC har skrivit lite om detta. Även Jobst Brant som skrivit flera bra cykelböcker har en svarat på frågor om lädersadlar i sitt forum. Utseende, livslängd, komfort och möjligheten att modifiera ser jag som de främsta fördelarna framför plastsadlar. Att de skulle behöva särskilt lång inkörning är oftast en myt, även om de blir skönare när de formats efter min bak. Det förväxlas med att cyklistens rumpa behöver en viss tillvänjning för att klara långa dagar på cykeln och då är avsaknaden av stoppning en förutsättning snarare än ett problem! Viktigast är att välja rätt bredd/längd för den körstil man har.
 
Fransk Ideale lädersadel

Har avhandlats flera ggr förut så använd gärna sök funktionen. Sheldon har en bra artikel i ämnet. Men jag invänder mot att han rekommenderar smorning som mjukar upp lädret då det är en svårkontrollerad process som kan ge fel form samt förkortar livslängden.

Det är klart att man småler när man ser hur olika människor förhåller sig till lädersadel. Om man inte har en och har inte saknat en, så är det bara att cykla vidare utan att ägna det en tanke.

Jag tror, däremot, att jag kan bidrag med hur man sköta en lädersadel. Jag har två på mina cyklar och de köptes 1982, ... vad blir det då, 27 år gamla. De är av det billigare märket, Ideale. Det var svårt att få tag i Brooks då när jag satte ihop min cykel.

Det tog inte så lång tid att köra in dem. Jag minns att det bästa var att cykla i regnet. När de var genomdrängta så var det lättare att forma dem runt rumpan.

Sedan dess har jag inte gjort något speciellt annat än att dra ett systempåse över dem (en påse som rymmer 6 stående öl är en god storlek) när det regnar.

Det kan hända att jag har misshandlat dem och gjort fel, men efter 27 år så kan jag leva med det.

Möjligen låter det annorlunda om någon månad. Jag passade på att beställa en Brooks B-17 när jag köpte en ny cykel. Att köra in den på vintern (läs: kallt) är inget önskeläge.

Jag minns att på den ena av de två följde jag ett råd som var i omlopp då. När den var genomdrängt efter en dags cykling i regnet, bankade jag den med en brännbollsklubba. Det var väl onödigt. Efteråt kan jag inte säga vilken det var jag bankade på. Så det spelade nog ingen större roll.

Jag får skavsår av mjuka sadlar som ger med sig här och där.

Men jag skule inte råda någon att testa en lädersadel om man inte redan har en. Det kostar lite väl mycket om man inte är säker.
 
Skötselråd

Vad är då dina tips?

Dra en systempåse över dem när det regnar.

Har aldrig smort in dem, har aldrig polerat dem, har aldrig gjort något annat än täcka dem med en plastpåse när det regnar. Så enkelt är det.

Annars behöver man inte göra något annat än cykla på dem. Det har fungerat för mig i över 25 år med samma sadel. Ibland glömmer jag systempåsen. Det tycks inte spela någon roll.

Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Lädersadel Långcykling 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.