Läckande gastub

Vid helgens tältövningar upptäcktes gaslukt (inte jag ;-)) ) i tältet! Vid närmare undersökning visade det sig komma från Primuslyktan med påskruvad MSR-tub (den röda). Det första som slog mig var att någon packning i lyktan var trasig, i och för sig konstigt då den var ny!

Fick rådet att kolla vart läckan fanns, genom att sänka ner lykta och tub i vatten. Nu visade det sig att läckan finns vid skarven mellan den röda plåten och den metallfärgade gängmogrunken (ni som sett tuben förstår nog vad jag menar). Läckaget visar sig dock bara när utrustning är påskruvad. Har prövat flera tuber, även affären där lyktan inköptet kollade med sina tuber (även Primus tub) och alla läckte.

Nu läcker det inte så mycket men nog kan man begära att en tub ska hålla tätt även med utrustning påskruvad.

Nu till frågan! Är det någon fler än jag som upptäck detta?
 
MSR och Primus - tubtest

Jag testade precis att skruva på mitt MSR Pocket Rocket på en röd MSR-tub och sänka ner den i vatten. Jag ser också bubblor komma från skarven. Det är väldigt små bubblor, men de kommer regelbundet med kort tidsintervall. Jag testade också samma sak med en Primus-gastub (som ser lika dan ut som MSR-gastuben). Primus-tuben verkar också läcka, men mycket mindre än MSR-tuben.

Jag vet ej om skillnaden i läckage mellan tuberna är relaterad till de olika märkena eller om det bara är en statistisk avvikelse att den ena läcker mer än den andra.

I mitt fall är läckaget mycket litet för båda tuberna. Ingen av tuberna läcker då köket är avmonterat.

Det bör också nämnas att MSR-tuben är halvfull och Primus-tuben är använd endast 1 gång. Gasen på köket var avstängd då testet gjordes.

Är detta något att oroa sig för???


/Albert
[Ändrat av Alb 2003-06-02 kl 22:03]
 
Jag provade också nyss med mitt MSR-kök (Pocket Rocket) och MSR-gas (halvfull). Såg också att det läckte när köket var påskruvat men inte annars.
Det var inte mycket, men motiverar helt klart en fråga till MSR.
 
Re: MSR och Primus - tubtest

Alb; sa:
Jag testade precis att skruva på mitt MSR Pocket Rocket på en röd MSR-tub och sänka ner den i vatten. Jag ser också bubblor komma från skarven. Det är väldigt små bubblor, men de kommer regelbundet med kort tidsintervall. Jag testade också samma sak med en Primus-gastub (som ser lika dan ut som MSR-gastuben). Primus-tuben verkar också läcka, men mycket mindre än MSR-tuben.

Jag vet ej om skillnaden i läckage mellan tuberna är relaterad till de olika märkena eller om det bara är en statistisk avvikelse att den ena läcker mer än den andra.

I mitt fall är läckaget mycket litet för båda tuberna. Ingen av tuberna läcker då köket är avmonterat.

Det bör också nämnas att MSR-tuben är halvfull och Primus-tuben är använd endast 1 gång. Gasen på köket var avstängd då testet gjordes.

Är detta något att oroa sig för???


/Albert
[Ändrat av Alb 2003-06-02 kl 22:03]

Helt klart ska man begära att en tub ska hålla tätt även med utrustning påskruvad! Det var ju lukten i tältet som skvallrade om att något var fel och sniffa gas en lång natt är nog inget man frivilligt gör (inte jag iaf).
 
Säljknep?

Det låter som ett dåligt sätt att få sälja mer gas...

Så illa kanske det inte är men illa nog låter det i alla fall. Det kan ju inte vara meningen att det ska läcka.

Jag skulle ta kontakt med tillverkare/generalagent för att höra deeras förklaring.

MVH. Tomas J
 
Har MSR och Primus samma agent (Outside) nuförtiden? Primus är ju förvisso svenskt men de outsourcade :))) ju ut marknadsföring och försäljning till Outside för ett antal år sedan och Outside har väl varit agent för MSR sedan de startade...
 
Har vait i kontakt med MSR (Outside) och Primus. Primus var mycket tillmötesgående och undersöker nu vad som gått snett (enl. honom jag pratade med så verkar det vara "kartuschen" som är felande). Outside låter meddela att MSR har en ny tub på gång...
...som ska hålla tätt...
 
lignell01; sa:
Outside låter meddela att MSR har en ny tub på gång...
...som ska hålla tätt...
Detta är ju typiskt, de har sålt skit och helt lägligt kommer det något nytt som vi ska köpa så ska allt bli så bra. Går vi verkligen på det?
 
En tub som inte läcker

Jag genomförde det omtalade dränktestet med mitt gas-trangia påmonterat på diverse olika gasflaskor som ligger och skräpar här hemma (hur kan det föresten komma sig att man alltif har flera halvfulla flaskor men aldrig någon som är helt full)

Resultataet blev i alla fall att alla tuber utom en läckte. Den tub som inte läckte var från Primus. Det är en sån där hög, smal tub, Sivert System står det på den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.