Ladda mobil med blybatteri??

Hej. Kanske hör denna fråga hemma i någon annan kategori, men eftersom jag paddlar ställer jag den här.

Jag undrar nämligen om det kan vara värt att ta med sig ett fulladdat blybatteri på sin nästa långtur. Biltema har bla. ett bly-batteri på 12v, med 4,5 Ah och en vikt på 1,8kg, Pris 129:-. Hur många gånger kan jag teoretiskt ladda mitt mobiltelefon batteri (ca.1000 mah) med detta blybatteri?

Är det så enkelt att det går ca. 4,5 ggr då mitt mobilbatteri är på 1000 mah?

Förklara gärna ni som är bättre på detta.
 
Ja, i teorin så kan du ladda 4,5 ggr i detta fall. Tyvärr så har man inte 100% i verkningsgrad. Det blir ju vissa förluster som märks genom att batteriet och laddaren blir varma under laddningen. Skulle gissa att du i praktiken hamnar kring 4 ggr.
 
Även om jag inte säkert kan svara på din fråga kan jag kort berätta om mina erfarenheter med el i kajak.

På min första HBB paddling hade jag ett 9 Ah blybatteri som konstant laddades av en 10 W solpanel (när solen sken). Från blybatteriet laddade jag sedan dagligen upp två AA-batterier till GPSen på 2400 mAh vardera samt ett par gånger i veckan min mobiltelefon och lite andra batterier då och då.

Det här fungerade helt perfekt under hela paddlingen - precis som det gjort ett par år tidigare och därefter.

Startar min andra HBB om några veckor och använder samma el-utrustning. Min förhoppning och övertygelse är att det ska fungera lika bra denna gång - mitt eget perpetuum mobile.
 
Ok, tack då tänkte jag rätt. Kul att det händer ibland.

Har funderat på att införskaffa en vikbar solpanel på 20w som ekokraft säljer. Då dessa paneler kostar några kronor (3990:) så ville jag bara först höra mig för om det fanns några alternativ.

Är det förresten någon som har provat dessa vikbara solpaneler och kanske har några åsikter.

De säljer även en panel på 10w, men jag undrar om denna räcker? Eftersom dessa vikbara paneler inte är vattentäta, kan man bra använda dem på land och inte medans man paddlar.

http://www.ekokraft.se/index.php/Flexibla-solpaneler/Vikbara-solpaneler/flypage-ask.tpl.html
 
Senast ändrad:
kör med klar plastpåse på den vikbara om den inte tål vatten - prioritera hur länge du kan ha den i solsken under dagen gentemot att välja panel med stor effekt - 10 Watt är ändå ganska mycket och laddar en 4.5 Ah på 4-8 timmar då den verkliga effekten i praktiken är runt 5 Watt eller så för en 10W solpanel

Du har mindre/ingen nytta av en 20W solpanel om du bara kan använda den på kvällstid då du inte har någon stark solsken...
 
Hej. Kanske hör denna fråga hemma i någon annan kategori, men eftersom jag paddlar ställer jag den här.

Jag undrar nämligen om det kan vara värt att ta med sig ett fulladdat blybatteri på sin nästa långtur. Biltema har bla. ett bly-batteri på 12v, med 4,5 Ah och en vikt på 1,8kg, Pris 129:-. Hur många gånger kan jag teoretiskt ladda mitt mobiltelefon batteri (ca.1000 mah) med detta blybatteri?

Är det så enkelt att det går ca. 4,5 ggr då mitt mobilbatteri är på 1000 mah?

Förklara gärna ni som är bättre på detta.

Energi innehållet i blybatteriet är 12 x 4,5 = 54 Wh
Om ditt mobilbatteri har en spänning på 3,6 V och 1 Ah så kan du tillföra följande energi i det
3,6 x 1 = 3,6Wh
Med en bra laddare skulle du teoretiskt skulle du kunna ladda mobilen 15 ggr men troligen 10ggr är närmare sanningen med tanke på förluster. Du skall ha en laddare som använder switschteknik, vet inte om det är vanligt på 12 V mobilladdarna?
Använder man en laddare som "bränner" bort överspänningen så stämmer ditt resonemang.
 
När man ändå sitter i kajaken i solskenet hela dagen är det väl bäst att ha en solpanel monterad på kajaken - och som då naturligtvis ska tåla vatten.

Även när man inte paddlar ligger ju kajaken på någon strand så i praktiken laddas blybatteriet dagens alla ljusa timmar.

Här är en länk som beskriver min elinstallation
 
Det säkraste sättet att veta hur mycket ström batteriladdaren tar och hur mycket ström en solcellspanel ger är att mäta med en Amperemeter.

När jag var på båt mässan i Älvsjö i mars såg böjbara (SWF) solcellspaneler hos Sunwinds monter
http://www.sunwind.se/


http://www.mypaper.se/show/sunwind/show.asp?pid=345277475966173

Efter lite letade så hittade jag för dom flesta den inte oväsentliga parametern nämligen priset

http://www.bernberg.se/shop/solceller.html#Solcellbutiken 


den på 10 W kostar 2470 kronor


Per
 
Ok, tack för alla svar. Problemet är bara att jag inte har plats på kajaken, då reservpaddlar och annat "skit" ligger där. Kanske om man hade en rullbar som man kunde spänna fast ovanpå allt skulle fungera. Deras rullbara skall tydligen tåla vatten bättre. Vill heller inte borra hål i kajaken.

Det vore fint med ett system där hela batteripacket med tillbehör kunde förvaras vättentätt på kajaken utan installation.

Men vid närmare eftertanke så kanske blybatteriet producerar laddgaser vilket gör det omöjligt att förvara i vattentät ask.

Hittade en film på youtube där en vikbar 25 wattare laddar en mobiltelefon en typiskt grå dag i England. Vet dock inte hur bra den laddar, men laddar gör den iallafall!!

http://www.youtube.com/watch?v=B-NhgJ_7rgg
 
Senast ändrad:
Jeg kjøpte et produkt fra et svensk firma, Smartasaker.se Det er en lader som lader mobilen med et AA batteri. Ja det vil si den lader mobilen delvis, har man tømt mobilen så blir den ikke fulladet med et AA batteri, men det blir nok strøm til å ha mobilen gående en bra stund.

Grunnen til at jeg synes det er lurt, er at nå har jeg alle apparater jeg har med på tur av en type som bruker AA batterier. Både gps, radio, fotoapparat og via laderen også mobilen. Da tar jeg bare med meg et par pakker (8 stk) oppladbare AA og så har jeg til allt. Skulle det likevel gå tomt for strøm får jeg prioritere. Da går nok radioens batterier først.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vattentätt fodral till mobil? Paddling allmänt 50
Niftigolebb Laddning av Gps och mobil. Paddling allmänt 34

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.