Ladda GF305...

... med externa batterier... är det någon hit?

Jag funderar på att ta med mig min Garmin Forerunner 305 upp till fjällen i sommar... men nackdelen med denna annars så eminenta pryl är ju att batteritiden suger big time...

Hur skall jag ladda den?

Batteripack med usb port? 79:- på Kjell&CO...någon som testat den?

Eller skall man använda solceller? Vilka isf?

Någon som vet?

Thomas
[Ändrat av thomalin 2007-05-18 kl 20:40]
 
Jag använder min Forerunner 301:a på fjällvandring. Har blivit 5 veckor/år de senaste 3 åren. Använder alltid 301:an hela tiden då jag vandrar.
Laddar på kvällen i tältet med ett batteripack 4*LR14 (50*25mm)på 6v. Alkaliska celler räcker till ca 10 laddningar/dagar.
Snitttid användning per dag ca 6-8 timmar. Kabeln mellan 301 och batterihållare är mini-USB lödd på batterihållaren.

/Janne
 
janstj; sa:
Jag använder min Forerunner 301:a på fjällvandring. Har blivit 5 veckor/år de senaste 3 åren. Använder alltid 301:an hela tiden då jag vandrar.
Laddar på kvällen i tältet med ett batteripack 4*LR14 (50*25mm)på 6v. Alkaliska celler räcker till ca 10 laddningar/dagar.
Snitttid användning per dag ca 6-8 timmar. Kabeln mellan 301 och batterihållare är mini-USB lödd på batterihållaren.

/Janne

TACK!

Kanon... precis den informationen jag sökte...

Hm...undrar hur många laddningar 4 AA (R6) batterier fixar?... batterier är inte min starka sida...

Thomas
 
Hej först en varning. Spänningen som laddaren från Garmin lämnar är 5,0 volt. Med min batterimodell blir spänningen drygt 6 volt. Detta kan skada eller tom förstöra GPS:en. Allt försök sker på egen risk. Jag har använt detta på en 201:a och 301:a, jag har inte förstört någon GPS.

Jag har provat med 3 batterityper AAA, AA och MN1400.
Bara alkaliska batterier. Med min 301 blev det:
ca 10 laddningar á 8 timmar med MN1400
ca 5 med AA
2 st med AAA.
Sannolikt blir det liknande värden med 305. Prova så får du svaret.

/Janne
 
Ok... tack för varningen... skulle ju inte vara kul att förstöra den... jag kollar på Kjell & CO och så får vi se vad dom säger... många prylar har ju kompabilitetslistor, annars så kanske jag kan ringa Garmin och kolla...

Thomas
 
janstj; sa:
Hej först en varning. Spänningen som laddaren från Garmin lämnar är 5,0 volt. Med min batterimodell blir spänningen drygt 6 volt. Detta kan skada eller tom förstöra GPS:en. Allt försök sker på egen risk. Jag har använt detta på en 201:a och 301:a, jag har inte förstört någon GPS.

Jag har provat med 3 batterityper AAA, AA och MN1400.
Bara alkaliska batterier. Med min 301 blev det:
ca 10 laddningar á 8 timmar med MN1400
ca 5 med AA
2 st med AAA.
Sannolikt blir det liknande värden med 305. Prova så får du svaret.

/Janne

Så.. nu har jag köpt batteripacket med usb port... som en tillverkaren ger 5V... borde m a o funka...

Lite smått besviken på Kjell & CO och ffa Garminsupporten som inte verkade ha koll på någonting... bara massa svävande svar... som gav mer frågor än just svar...

Det enda som dom sa på Garmin var att om det är samma voltantal som kommer ur en dator så skull det funka... så hur många volt ger en vanlig usb port ifrån sig? Killen på Garmin visste inte... någon som
vet?

Jag är lite nojjig att jag skall sabba min favvopryl...

Thomas
[Ändrat av thomalin 2007-05-21 kl 19:09]
 
thomalin; sa:
janstj; sa:
Hej först en varning. Spänningen som laddaren från Garmin lämnar är 5,0 volt. Med min batterimodell blir spänningen drygt 6 volt. Detta kan skada eller tom förstöra GPS:en. Allt försök sker på egen risk. Jag har använt detta på en 201:a och 301:a, jag har inte förstört någon GPS.

Jag har provat med 3 batterityper AAA, AA och MN1400.
Bara alkaliska batterier. Med min 301 blev det:
ca 10 laddningar á 8 timmar med MN1400
ca 5 med AA
2 st med AAA.
Sannolikt blir det liknande värden med 305. Prova så får du svaret.

/Janne

Så.. nu har jag köpt batteripacket med usb port... som en tillverkaren ger 5V... borde m a o funka...

Lite smått besviken på Kjell & CO och ffa Garminsupporten som inte verkade ha koll på någonting... bara massa svävande svar... som gav mer frågor än just svar...

Det enda som dom sa på Garmin var att om det är samma voltantal som kommer ur en dator så skull det funka... så hur många volt ger en vanlig usb port ifrån sig? Killen på Garmin visste inte... någon som
vet?

Jag är lite nojjig att jag skall sabba min favvopryl...

Thomas
[Ändrat av thomalin 2007-05-21 kl 19:09]

USB-porten ger 5,0 volt.
Det är möjligt att sänka spänningen från ditt 6-voltsbatteripack till just 5,0 volt. Genom att koppla in 2 st vanliga dioder i serie med den ena kabeln till batteriet.

/Janne
 
janstj; sa:
USB-porten ger 5,0 volt.
Det är möjligt att sänka spänningen från ditt 6-voltsbatteripack till just 5,0 volt. Genom att koppla in 2 st vanliga dioder i serie med den ena kabeln till batteriet.

/Janne

OK tnxalot!... då skall jag testa ... Batteripacket ger 5V, så något meck med att koppla in dioder skall inte behövas... det här skall funka...

Thomas
 
janstj; sa:
Hej först en varning. Spänningen som laddaren från Garmin lämnar är 5,0 volt. Med min batterimodell blir spänningen drygt 6 volt. Detta kan skada eller tom förstöra GPS:en. Allt försök sker på egen risk. Jag har använt detta på en 201:a och 301:a, jag har inte förstört någon GPS.

Jag har provat med 3 batterityper AAA, AA och MN1400.
Bara alkaliska batterier. Med min 301 blev det:
ca 10 laddningar á 8 timmar med MN1400
ca 5 med AA
2 st med AAA.
Sannolikt blir det liknande värden med 305. Prova så får du svaret.

/Janne

Sådärja... nu har jag testat att ladda GF305:an... och den funkar fortfarande ;)

Batteriet var nästan slut (varningstexten kom upp flera ggr) när jag satte den i laddaren... det tog batteripacket 2tim 25min att ladda fullt.

Vad menar du med "10 laddningar á 8 timmar"? Det tog väl inte 8 timmar att ladda? utan du menar väl efter 8 timmars användning?

Men... hur lång tid tog det för dig att ladda fullt batteri, med dina AA batterier... jag försöker beräkna hur många batterier jag behöver ha med mig...

Kanske kan man räkna ut det... eftersom batterierna lämnar 5V så borde man ju kunna ta reda på hur länge 4st batterier kan lämna den styrkan... men hur isf?

Thomas
 
Hej Thomas.
Faktiskt väldigt enkelt mellan använd tid och laddningstid. Vid mina försök med 301:an fick jag empiriskt att laddtiden är ca 1/3 av den använda tiden.
Om jag har använt 301:an i 11 timmar behöver jag ladda 11/3 = 3,7 timmar. Detta skiljer antagligen mellan GPS och batterityp.
Med MN1400 kan jag använda 301:an 10*8 timmar = 80 timmar. För mina vandringsvanor räcker en uppsättning MN1400 ca 2 veckor. På långturerna á 5 veckor har jag startat med 3 uppsättningar MN1400 (3*4 batterier). Det har alltid räckt. Jag har aldrig använt AA eller AAA vid fältladdning, det blir bästa ekonomi med MN1400.

För att du ska få ett bra uppskattning för din förutsättning kan du göra så här:
1. Använd 305:an och notera använd tid.
2. Ladda 305:an med ditt batteripack tills den är fulladdad.
3. Upprepa punkt 1 och 2 tills batteripacket inte längre orkar ladda 305:an.
4. Addera tiden du använt 305:an, då vet du hur länge ett batteripack räcker.

/Janne
 
janstj; sa:
För att du ska få ett bra uppskattning för din förutsättning kan du göra så här:
1. Använd 305:an och notera använd tid.
2. Ladda 305:an med ditt batteripack tills den är fulladdad.
3. Upprepa punkt 1 och 2 tills batteripacket inte längre orkar ladda 305:an.
4. Addera tiden du använt 305:an, då vet du hur länge ett batteripack räcker.

/Janne

Ungefär som jag tänkt mig... men jag hade en förhoppning om ett enklare sätt...

Skall testa att ringa duracell och se om dom kan hjälpa mig... det måste ju gå att beräkna...

Tack för all feedback!

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Calexico Ladda GPS med "powerbank" Navigering 8
joanc ladda ner gpx fil Navigering 5
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
Freebrave Ladda Shp fil i Garmin Navigering 2
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
myggis ladda ner sjökort Navigering 3
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
lagerstrom Ladda POI till Garmin GPSMap 60 Cx Navigering 2
Moi Ladda Friluftskartan via Virtual PC? Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
dumfet Ladda hem kartor??? Navigering 14
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
jojo_sthlm Ladda kartor till 60CS/60C Navigering 9
olaxjonsson Ladda kartor till Garmin GPSmap76S Navigering 2
garminetrex Ladda ner många geocache samtidigt? Navigering 3
Peter Engkvist Ladda ner kartor? Navigering 1
kalleka Fina kartografilinjaler att ladda ned... Navigering 0
Enicar Finns Norrland? att ladda ner i GPSen alltså Navigering 2
storspov Ladda minne i Legend/Vista Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.