Ladda batterier med solceller

Re: Mobilladdare?

XmadiceX; sa:
Hmmm, stod och målade hemma då det slog mig att man borde kunna koppla solceller till mobilladdaren? Det finns något på marknaden vet jag men det är roligare och pyssla själv! Skulle det gå? Ni borde vet.. Jag vänder mig till för ni är mina el-hjältar!

Problemet är antagligen att solcellerna inte orkar ge så mycket ström som mobil-laddaren vill ha. Prylar som är gjorda för att anslutas till cigarettändaruttaget i bilen brukar inte vara direkt strömsnåla (eftersom där brukar man kunna ta ut rejält med ström).

Nu inför sommaren letade jag efter laddare för NiMH (R6) som jag kunde köra från 12 V (användas i båt) och hittade en laddare på Clas O som tar upp till 10 celler (har jag för mig). Den är egentligen ett tillbehör till en solcellspanel. Det intressanta med den är att den har ett inbyggt cigarettändaruttag. Det går alltså att plugga in valfri "bil-laddare" i den och mata från batterierna.

Så med den kan man alltså använda R6-batterier som "eltank", ladda dem från solcellspanelen och sen använda dem för att driva 12 V-prylar.

Då tar det antagligen ungefär en dag att ladda R6-batterierna och sen laddar man mobilen på en timme eller nåt från de batterierna. Man tappar visserligen lite verkningsgrad på det viset, men det är nog effektivare än att köra med jättestora solcellspaneler.
 
EN smart grej ju!

Jag köpte fyra stycken 2400mah på Clas Olsson för 170:- till min digital kamera. Där är ju problemmet att batterierna tar slut långt innan minneskortet är fullt. Ser ut som om solcellerna skulle passa i locket på ett gammaldax kartfodral.
 
XmadiceX; sa:
Aj då! Blir nog ingen mobilladdare då..

Nu råkade jag vara i Kista och såg att Kjell & Company har öppnat en butik där. http://www.kjell.com/
Inte helt fel för. Nu finns inga ursäkter mer för att inte bygga en solcellladdare ( http://www.kiruna.se/~mlm/Utrustning.html ), nu när det är såå nära för mig! =D
Om man kollar på http://www.kjell.com/
så är tydlig de föreslagna solcellerna på 2V. Fyra sådana i serie ger 8V. Är inte det lite mycket för att ladda två NiMH batterier? Borde man inte ligga på strax över 3V?
Eller räknar man med att solcellerna inte ger full spänning?
 
Man ska ju normalt ladda med konstant STRÖM, inte konstant spänning.

Två seriekopplade celler får en cellspänning på ungefär 2,5 V (observera att även "tomma" celler normalt har en ganska hög tomgångsspänning, det är den förhöjda inre resistansen som gör att de är "tomma").

Om vi nu höftar till med att den inre resistansen är ungefär 100 ohm (jag har ingen aning om vad det kan vara i ett par tomma celler, rent hypotetisk siffra bara) och vi ska driva 100 mA genom cellerna så behöver vi 10 V spänning HÖGRE än cellens spänning.

Sen får man ju inte glömma att den där dioden "stjäl" lite spänning också.

Men sen är det ju också så att full kapacitet på cellen får man bara om solen skiner ordentligt.
 
Angående inre resistans

Klipp från http://www.celltech.se/ordlista.asp
"
Inre resistansen
Alla strömkällor och batterier har en inre resistans som mäts i Ohm, oftast ganska låg t.ex 50-100 mOhm eller däromkring. Det är inre resistansen som bestämmer den maximala ström som kan tas ut ur ett batteri, t.ex vid en kortslutning. Även vid ”normal” drift inverkar resistansvärdet och påverkar hur mycket spänningen över batteriet sjunker när det belastas.
Inre resistansen ökar efterhand som batteriet förbrukas eller urladdas, därför sjunker också spänningen oftast först ganska långsamt, sedan snabbare. Se även återhämtning.
"
Vilket borde innebära att man måste passa sig noga vid användning av ovanstående koppling för att inte få en snabbt stigande laddström i slutet av laddningen.
Dioden tar 1,1V.
Laddströmmen kommer iofs att begränsas till 200mAh genom att solcellerna inte ger mer.
det kanske är tillräckligt lågt för att vara ofarligt?
 
Normal laddning brukar göras med I10 i 14 timmar, d.v.s. en tiondel av batteriets kapacitet. Ett batteri på 2400 mAh laddas alltså normalt med 240 mA. Man brukar ladda i 14 timmar (10 timmar skulle ju i teorin ge full laddning men det finns ju förluster).

Så 200 mA lär knappast skada.

Snabbladdning är en annan femma.

Här hittade jag en sida med bra info om batterier:
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2257/batterier/
(kanske inget direkt med anknytning till denna tråd, men en massa annat)
 
Drar igång den här gammla tråden igen.

Det är ju hur bra som helst om det går att ladda batterierna till gpsen när man är ute och vandrar.

Har tänk och göra något liknande, ni som kan. Tror ni att det kommer funka lika bra med den är "solcellen" biligare, lättare och tar mindre plats då man bara behöver en? Det ser helt klart klenare ut än den konstruktionen som finns på kjell, så att bygga något skydd/förstärkning är ett måste.


Ni som har: Hur funkar det, något som man bör tänka på för att den ska klara en vandring.

http://www.sagitta.se/alfa.html

finns under solcell, artikelnummer :99014
 
Var själv intresserad av solcellsladdning tidigare. Jag har dock upptäckt att min batteridrivna utrustning (videokamera, digital stillbildskamera) klarar ganska långa pass utan laddning. Räcker inte detta så verkar det enklare och lättare att ta med en extra uppsättning fulladdade ackumulatorer hemifrån. Extra ackumulatorer är också lättare än att ha med laddare med sladd (en meterlång sladd väger mycket, kapas lämpligen till 2 dm eller så).

Det här har funkat för mig på turer som är några veckor långa. Riktigt långa expeditioner eller om man har solcellsladdning som specialintresse är förstås en annan sak.

Jörgen
 
Personligen tycker jag att det hela verkar riktigt bra, ska köpa detaljerna som behövs under veckan. Jag kom dock att tänka på en sak: Ett skyddande skal i glasfiber?

Nu kan jag inget om glasfiber över huvudtaget, men borde inte det vara ett gott alternativ till att "bara" plasta in allt i bokplast?. Sedan så undrar jag om det blir någon förlust av effekt om man har en tunnare plastskiva över själva cellytan som regnskydd, om nu cellytan måste skyddas mot fukt?

/ Peo
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...