lack av klinga?

När man vid spöbygge ska lacka klingan är instruktionen den att man skalll rotera spöt för att lacken ska bli jämt fördelad. Men hur ska det
ligga för när man roterar klingan så ligger den och skaver i så fall. Eller stoppar man in något i
holken och låter klingan vila på det.Undrar
också om en ritning/förklaring på fäste för motor som snurrar klingan(om man inte vill snurra själv)
 
På...

denna tråd hittar du mycket matnyttigt:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10389&pagenumber=1

När det gäller hur klingan skall fästas på grillmotorn (läs om detta i tråden ovan) så är det enklast att ta en träpinne och tejpa fast klingan i den, alternativt försiktigt stoppa in pinnen i holken.

Klingan placeras lämpligtvis på nån slags klyka som är "fodrad" med ett mjukt tyg så att det inte blir märken på klingan när den roterar under tiden att lacken ska torka.

/Anders B
 
Jag förstår ändå inte(tydligen lite trög)

Hur lackar man en klinga om man har en tejp på
den. Blir det inte ojämn lack yta om man tex
tejpar på holk-lindningen(lackad innan om
jag fatta rätt) och lackar klingan.
 
Hmmm...

du ska inte lacka hela klingan utan bara där du med tråd har lindat fast spöringarna, dvs du lackar på tråden.

Nu utgår jag ifrån att vi snackar flugspöklingor eller i viss mån spin/haspelspö klingor...

Spöklingan är redan lackad (såvida det inte är en VÄLDIGT konstig klinga)...vi tar det långsamt och pedagogiskt (men något kortfattat, iom att den tråd som jag referear till avhandlar detta mer utförligt):

- leta rätt på klingans "ryggrad" (kolla tråden jag angivit ovan)
- mät ut var spöringarna skall sitta
- fila ned fötterna på spöringarna så att det är lättare att få spölindningstråden att "kliva" över
- linda fast spöringarna
- rikta spöringarna så att de är raka mot varandra, dvs i en linje
- lacka lindningarna var för sig (dvs en och en alternativt så många som du hinner med innan lacken börjar bli trög) som håller fast spöringarna

(TRUMVIRVEL alternativt TRUMPETFAMFAR)
- rotera spöt så att lacken som sitter på spöringslindningarna blir jämt fördelad och inte hänger eller droppar

Allmänna råd:
- Använd två komponentslack, såsom DuraGloss, FlexCoat http://www.hsimport.se/spobyggnad/p_flexcoatprodukter.htm
- ta det lugnt och stressa inte (en kall öl kan vara på sin plats)
- var nogrann, slarva inte
- Sök på detta Forum efter spöbyggnad och dyl

Och slutligen:
Detta är bara mina tips, det finns jättemånga duktiga (flug)fiskare på detta forum som liksom jag gärna svarar på frågor ;)

MVH Anders B

[Ändrat av brook 2002-07-08 kl 19:46]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
TG Köpa lack.! Fiske 1
TG Color Preserver & Lack Fiske 4
TG Lim & Lack Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.