Kylning i vattnet?

Hej. Vi ska på kanothajk ett par dagar i augusti och då tänkte jag på en sak.

Kan man ha öl på kylning i vattnet bakom kanoten?
Eller möjligtvis i ett nätpåse med någon sorts flytkraft i ett kort rep bakom kanoten?
Funkar det eller kommer det störa för mycket i paddlingen?
Vi kommer paddla oss genom små sjöar, så vågor är nog inget större problem.
Kan man även hålla mat någorlunda kallt om man gör likadant fast då självklart i vattentäta packpåsar?
 
Det låter inte optimalt att släpa ölen bakom kanoten. Linda en blöt handduk runt ölen så kommer torkeffekten att kyla. Frys maten och gör ett paket med tidningspapper och frysta vattenflaskor vattnet kan användas till annat efter det tinat.
 
Hej. Vi ska på kanothajk ett par dagar i augusti och då tänkte jag på en sak.

Kan man ha öl på kylning i vattnet bakom kanoten?
Eller möjligtvis i ett nätpåse med någon sorts flytkraft i ett kort rep bakom kanoten?
Funkar det eller kommer det störa för mycket i paddlingen?
Vi kommer paddla oss genom små sjöar, så vågor är nog inget större problem.
Kan man även hålla mat någorlunda kallt om man gör likadant fast då självklart i vattentäta packpåsar?

Nu har du ju inte specificerat var du ska paddla men vatten i små sjöar kan ta sig upp till en bra bit över de temperaturer som anses vara kyl.
 
Men ölen behöver väl inte vara kall hela tiden? Kyl den i vatten nån timme innan ni dricker den, när ni ren slagit läger. (Jag antar att ni inte dricker öl medan ni paddlar)
 
Men ölen behöver väl inte vara kall hela tiden? Kyl den i vatten nån timme innan ni dricker den, när ni ren slagit läger. (Jag antar att ni inte dricker öl medan ni paddlar)

Det räcker rimligen med max 15 min, för att den lilla volymen skall anta samma temperatur som det omgivande vattnet!
 
En annan idé är att kyla ölen på större djup ifall vattnet är varmt. Lägg ölen i påse, lägg med några stenar, anslut rep och sänk på djupt vatten.
 
Djupt vatten är grejen.Är det insjöar så sök på lodkartor.Melica har massa i västsverige.25m djuphåla blir fan inte varm ens i en liten sjö
 
Men ölen behöver väl inte vara kall hela tiden? Kyl den i vatten nån timme innan ni dricker den, när ni ren slagit läger. (Jag antar att ni inte dricker öl medan ni paddlar)

Håller verkligen med. Går alldeles utmärkt att kyla i vattnet from man klivit iland. Och om den är lite fesljummen spelar ingen roll tycker jag alls. Den är så god ändå.
 
Allt som bromsar när man paddlar bör undvikas. Är det kallt i ytvattnet är det kallt i kanoten när du paddlar också. Djupvattnet är ofta kring +4 °C även på sommaren.
 
Allt som bromsar när man paddlar bör undvikas. Är det kallt i ytvattnet är det kallt i kanoten när du paddlar också. Djupvattnet är ofta kring +4 °C även på sommaren.

Däremot kan ju språngskitet ligg hyfsat djupt på sommaren, 10-12 meter är inte ovanligt och ligger inte lägret direkt i djuphamn kan det vara svårt att hitta 4 gradit vatten. Däremot kan man ju kyla genom att vira i burken i blöt tyg som man låter avdunsta ifrån - det åtgår värme för att fukten ska avdunsta som tas från burken och den blir svalare - dock inte något industrikylskåp.

Välj om möjligt öl som är njutbar även vid lite högre temp än kylskåpskall. Jag tror detta är ett av kraven i specen karnevalsölen i Lund (måste kunna avnjutas inte fullt kyld) :)

/Patrik
 
Jag brukar blöta och vrida ur en strumpa, stoppa ner ölburken och ställa på blåsig plats. Behövs knappt en 20 minuter så är ölen tillräckligt källarsval för att avnjutas. Funkar även vid ren värmebölja och i solsken.

mvh thomas
 
ja kyl ölen i en nätpåse efter kanoten, kanske inte alla 4 ölflak samtidigt, men ett par stycken så ni har kall dricka under paddlingen! också fyll på när man tar upp en!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.