Kyla och batterier

Re: Energizer Lithium

äventyrare; sa:
Göran Kropp använde sig alltid av Energizer Lithium på sina äventyr. Hör av dig till info@energizeradventure.com om du vill ha svar dina frågor.

Är batterierna gratis skulle jag också helt gå över till lithium! Men mitt friluftsliv är inte sponsrat, så jag slipper skriva ett mail varje kväll när jag är ute i skogen.

/Andreas
 
Re: GP Smart Power Bank

Brune; sa:
ekis; sa:
Då har jag fått ytterligare prylar till min inköpslista! Tyvärr har snön förstört alla chanser till vidare tester på skridsko här i Göteborgstrakten.

/Andreas

Jag satsade lite extra pengar och köpte en GP Smart Power Bank http://www.gppowerbank.nu/sv/index.asp som också går att köra på 12 VDC. Så denna gång lät jag inte snålheten bedra visheten, vilket ibland hände för 10-15 år sedan. Ett smart alternativ för många kanske är GP Power Bank USB. Ladda via USB porten.

Per Brune Västerås / som också för tillfället har fått lägga undan skridskorna

Nu har jag också investerat i en sådan tingest. Nu blir det upp till bevis :)

MVH
Janne
 
Ny test vid lite högre temperatur

Ny test vid lite högre temperatur. I övrigt samma förhållanden, stillaliggande GPS på balkongen. Se mina tidigare inlägg
18h 17’ med GP NiMH 1800 mAh temp mellan +6 och +26
18h 22’ med GP NiMH 1800 mAh temp mellan +13 och +26

Per Brune
 
Jag kan dra lite paralleller med min digitalkamera och olika batterisorter.

Brunstensbatterier o.dyl. - 5-10 kort
Alkaliska batterier - 30-40 kort
NickelMetallHydrid 1100 mAh - 100-150 kort

Har nu köpt GP NiMH 2100 mAh, men inte provat dem till urladdning än. Förväntar mig mycket.
139 kr/2st AA
 
Garmin 12CX vs. 76 vs. 60C

Nyladdade GP Batterier NiMH på 1800 mAh. GPSerna har legat bredvid på balkongen. temperatur mellan -1 grad C och +10 grader C

Garmin 12CX 16h 45’
Garmin 76 10h 10’
Garmin 60C 20h 30’

Per Brune
 
Re: Prova GP NiMH

Brune; sa:
Jag har länge haft problem med att min GPS slagit av sig vintertid. Vissa dagar har GPSen inte funkat ens i 30 s med nyladdade 1200 mAh Varta NiMH batterier. Nu har jag köpt NiMH batterier på 1800 mAh från GP och en ny laddare från samma företag. Min nya laddare laddar på 4 st 1800 mAh på ca 70 minuter. Däremot så vägrar den nya laddaren att ladda mina Varta NiMH batterier, laddaren tycker att dessa inte är NiMH batterier. Med mina nya 1800 mAh GP har GPSen (Garmin 12CX) gått 11-12 h, legat på balkongen över natten. Förmodligen drar GPSen mindre ström när hastigheten är 0.

Ladda på plats... finns vevgeneratorer, tillräckligt små för stor ficka. Radio-avdelningar kan ha och http://www.globetrotter.de har en "Freeplayer".. tror jag den hette.
Hoppas det är AA-battisar..
Philips hade en vevradio för AAA-battisar..
..men, sent ska synden vakna..
 
Har samma problem med bateritiderna med min magellan.Håller på att prova fram laddstation med solpaneler och ett batteri.
 
Funderar på att införskaffa en "vevgenerator" jag såg i en affär för en månad sedan. Egentligen skulle den avändas för att få 15 min extra taltid på telefonen när man var långt från ladd men BÖR inte denna typ funka till lite större saker också. Igår var jag ute på geocaching och fick slut på batterier. Det hjälpte inte att jag hade bilen FULL med laddade 2100mha-batterier för medan min GPS dog slutade också min iPAQ att lysa... :) Ack detta strömberoende uteliv...

En vevgenerator för olika styrkor och med ett antal rätt pluggar kanske redan finns. Om inte annat så bör det inte vara så SVÅRT att konstruera en sådan (om man nu är elkunnig) Själv skulle jag köpa en BUMS och tejpa fast den vid handleden...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.