Kvinna och lumpen

Finns inte längre. Alla gör 11 månader (två terminer) med option på en tredje om man vill göra utlandstjänst. Befälsuttagen blir man från mönstringen men man rycker in tillsammans med alla andra. Det finns alltså inga försteg längre...



Usch vad gammal jag känner mig nu... Ok, desinformation borttagen!
 
Finns inte längre. Alla gör 11 månader (två terminer) med option på en tredje om man vill göra utlandstjänst. Befälsuttagen blir man från mönstringen men man rycker in tillsammans med alla andra. Det finns alltså inga försteg längre...

Det stämmer inte det heller. Jag ryckte in 1 oktober 2007, muck 14 december 2008. Dvs 15 månader. FC700 (PB).. Finns någon ytterligare tjänst där försteg fortfarande existerar ändock om det inte är många.
 
Flyget? Marinen? Tja, de har alltid varit lite underliga :)


Därav uttrycket "stämplas KASS och skickas till marinen"

Ingenjörerssoldater är bland det bästa som vandrat på denna jord, lite synd att vi inte har fallskärmsingenjörer som britterna har. Att hoppa fallskärm med en stridsvagnsmina mellan bena ska vara en speciell känsla *lol*
 
Saltis: Jo jag har fått höra om muskelknuttar som har ansökt till lumpen och sen inte klarat det för dom har ingen uthållning överhuvudtaget. Dom kan lyfta jättetungt i ca 4 sekunder sen orkar dom inte mer... Jodå det är jag väl medveten om men det har jag också aldrig haft direkt. Har alltid fått bädda min egen säng, det som bjuds är det som äts, jag cyklade eller gick till skolan oavsätt väder, och jag har aldrig gömt mig bakom mamma utan jag har skött i princip allt själv. Började tvätta och laga mat själv när jag var 10 så det kommer nog inte bli några större problem.

Nej tränandet är inte för att kriga utan för att komma så pass i form så jag kan uppfylla min dröm. Men det som du skrev va proteinrikt är sånt jag redan äter en hel del av. Speciellt mjölk, fläskkotlett, kyckling och fläskfile så jag tror det är mellanmålen jag ska lära mig få in. Men det lättaste sättet är väl att sätta larm? Så när klockan ringer ska jag ta något litet att äta (förutom frukost, lunch, middag så klart).

Joru: Tack för förslaget! Ska genast kolla in! :)
 
Förresten en sak till, vet att man ska variera med maten och så men om man tar den maten som är mycket proteinrik och gör typ ett veckoschema över mat så man äter något varje dag som är bra finns det risk för att man missar andra vitaminer och mineraler som man behöver? Har förresten kollat på dessa proteintillskott folk pratar om och kan dom verkligen vara aptitliga? Pluver som man ska blanda med vatten eller mjölk... är lite skeptisk till det faktiskt... finns det andra alternativ än drycker?
 
Pluver som man ska blanda med vatten eller mjölk... är lite skeptisk till det faktiskt... finns det andra alternativ än drycker?

Lika bra jag säger det på en gång: Jag har ingen personlig erfarenhet. Jag vet ändå att man kan bli stark helt utan kosttillskott. Jag har t ex en kompis och arbetskamrat som i somras blev europamästare i styrkelyft och han har aldrig någonsin använt sig av pulver och tillskott, utan bara vanlig, varierad kost. Mycket mjölk dricker han :) och han bänkpressar mer än -Patric- till och med...
 
Har förresten kollat på dessa proteintillskott folk pratar om och kan dom verkligen vara aptitliga? Pluver som man ska blanda med vatten eller mjölk... är lite skeptisk till det faktiskt... finns det andra alternativ än drycker?
Nja, de smakar inte godis direkt, men vill man ha mycket och snabb energi efter ett träningspass så är det inga större problem att svepa en pulverdrink. Men men måste inte använda sig av kosttillskott bara för att man tränar och vill gå upp i vikt, helt vanliga livsmedel går lika bra.
Många använder sig av tillskott för att det är för krångligt, jobbigt och/eller tar för mycket tid att fixa en riktig måltid. Då är det mycket lättare att blanda pulvret med vatten och hälla i sig. Om man tycker det går minst lika bra att göra i ordning och äta "vanlig mat" så är tillskott onödiga.
 
Förresten en sak till, vet att man ska variera med maten och så men om man tar den maten som är mycket proteinrik och gör typ ett veckoschema över mat så man äter något varje dag som är bra finns det risk för att man missar andra vitaminer och mineraler som man behöver? Har förresten kollat på dessa proteintillskott folk pratar om och kan dom verkligen vara aptitliga? Pluver som man ska blanda med vatten eller mjölk... är lite skeptisk till det faktiskt... finns det andra alternativ än drycker?

Vanlig mat av bra kvalitet och sömn är nog de viktigaste ingredienserna, förutom träning.

Att inta extra kolhydrat före, under och direkt efter träning ger snabbare återhämtning. Forskning tyder på att ett litet proteintillskott direkt efter träning också är gynnsamt. Bra om du ska träna seriöst och dagligen, annars obehövligt med extra kolhydrat.

I praktiken: blanda lättyoghurt eller lättmjölk med några deciliter blåbärssoppa och du har en bra, billig och nyttig återhämtningsdryck att ta efter träning.

Måltidsordningen är viktig för att orka träna (idrottsperspektivet) dvs näring ca var tredje timme.

Train hard, win easy

//J
 
Psyke vs Fysik

Om inget annat så när personen sen kommer efter lumpen och säger att dom har blivit inkallade till ett annat land för att göra det dom har blivit utbildade till. Men jag tror på fullaste allvar att när min son blir stor nog så kommer han förstå att mamma vill hjälpa till och försvara landet han bor i och har den lyxen som vi faktiskt har i Sverige.

Jag vet inte riktigt om denna "romantiska" syn är särskilt nära verkligheten.

För övrigt anser jag att det inte är den fysiska biten du behöver träna på i första hand, det har förekommit alldeles för många undanflykter i dina trådar för att jag ska tro på din psykiska styrka.
Enligt mig är den psykiska styrkan klart viktigare, har du den så kommer fysiken så mycket lättare.

Tänk även på att du inte har musik i öronen ute i fält.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.