Kvikkjokk-Jäkkvik

Jag funderar på att vandra Kvikkjokk-Jäkkvik tillsammans med ett litet gäng andra nybörjare. Bara 2 av oss har någonsin vandrat tidigare och det har varit dagsutflykter för den ena av oss och oledat med guide för mig. Hur låter det med denna sträcka? Jag har ingen som helst uppfattning om hur den ser ut, svårighetsgraden, hur lång den är eller hur lång tid det tar för ett gäng otränade nybörjare att vandra sträckan. Eller är det direkt olämpligt? Jag vill verkligen inte traska runt på Kungsleden på nån vägbred "stig", utan längtar tillbaka ut till kalfjället med dom små klara fjällbäckarna. Om Kvikkjokk-Jäkkvik är direkt olämpligt, finns det någon annan led ni rekommenderar? Jag lockas av den sträckan pga denna beskrivning: "För den som söker en fjälltrakt där inte så många andra vandrar, och gärna tältar, är sträckan mellan Kvikkjokk och Jäkkvik värd att vandra. Denna sträcka är en av de minst trafikerade längs Kungsleden och här saknas övernattningsstugor. Här vandrar du i en natur med vida platåer och flacka skogar." Det ska gärna kännas som att det är oledat med ändå vara tryggt så vi inte går vilse och dör. Kan någon hjälpa mig? Vi har tänkt vandra i början av augusti och vara borta ca 5 dagar. Tacksam för all feedback.
 
Jag lovar att inte skratta åt den vanligaste klichén på Utsidan, den om den motorvägsbreda Kungsleden :)

Jag gick en gång Kvikkjokk - Vouggatjålme. Lite led, lite obanat.

Gå Padjelantaleden till Njunjesstugan, gå över bron där och gå mot Miekak fiskecamp. Ett vad på vägen. I Miekak finns också en bro. och därfrån gick vi mot Ikesjaure. Sen var de visst lite led mot Silvervägen men vi gick inte fram ända dit utan följde den bergsrygg som går parallellt med vägen fram till Vouggatjålme.

Riktigt fint.

Per
 
Tips..

Jag och en kompis gick sträckan Jäkkvik-Kvikkjokk i vintras, du kan läsa min reseberättelse så får du lite pejl på sträckan.. http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/1234.htm . Visserligen har vinterleden en något annorlunda sträckning men jag upplevde den som relativt lättgången utan allt för stora höjdskillnader och som du skriver, lite mera öppna vyer...
Brantaste och tyngsta backen blir från starten i kvikkjokk! Den var tung nedför och fördjävlig uppför enligt Daniel som gått den uppför!

Vi gick sträckan på 4 dagar så tidsmässigt är det inga problem för er.

Vill du ha tips så är det bara att höra av dig....

//A
 
Jag har bara gått sträckan från Kvikkjokk och så pass längt bort att man ser ner mot nån sjö där sen Arjeplogsfjällen tar vid.
Det är en väldigt fin sträcka,lite folk,inga problem att hitta stigen ändå.
jag gillar speciellt "savannen" när man kommit upp på berget från Kvikkjokkshållet.
och så fasligt tungt upp är det inte...
 
Nybörjartur.

Hej Ida!

Jag har inget att säga om just den sträckan annat än att de delar jag färdats längs är fina. Har inte själv gått hela vägen. Men du skriver att dina färkamrater är nybörjare. Då skulle jag verkligen rekommendera att ni vandrade en sträcka där stugor finns som möjligt alternativ. Om det blir tufft väder eller så så har ni möjligheten att krypa in under tak en natt och ladda batterierna. Tält är super men det är oxå super att kunna torka kläder om det regnar mycket.
Jag tänker mest på att det skall vara en behaglig första vandring. Ta det hellre lungt första gången så att det verkligen blir en andra gång med samma gäng!

Om jag utifrån mina tankar skulle rekommenderqa en sträcka så får det nog bli Kvikkjokk - Staloluokta och koptern hem. Ett ännu mer "soft" äventyr är att gå från Saltoluokta upp mot Sitojaure. Det är ett mycket fint område mellan Sito-Salto. Man kan lämna leden och antingen gå österut över Ultevis hedar eller västerut upp på fjällområdet mellan Sitojaure-sitoälven-Pietsaure.

Lycka till på din/er tur!
/ Matti i Jokkmokk
 
Lättgånget

Hej!

Jag gick sträckan för några år sedan fast i andra riktningen, dvs från Ammmarnäs till Kvikkjokk.

Det enda stora problemet som jag upplevde var båttransporten över bl.a Hornavan. Men det löste sig på plats. Mat hade jag med mig för ca 5-6 dagar samt tält. Finns butik i Jäkkvikk varifrån även buss till bl.a Umeå avgår.
Du/Ni är annars ensamma med undantag av mötande vandrare. Själv stötte jag ihop med 5 st (2+2+1) på de dagar då jag vandrade där. En stuga fanns med öppet nödutrymme

Annars upplevde jag sträckan som lättgången, hyfsat med kalfjäll men även en del fjällskog. Markeringar var ibland lite svåra att se men inget som inte en kompass eller GPS kunde klara av. Fin sträcka.

MVH HALS
 
Hej! Gick Jäkkvik-Kvikkjokk 2000. En hel del fina vyer men också rätt mycket i skog. Inte den delen av Kungsleden flest går, vi fick gå kompassgång i dimman på ett ställe där leden inte var så välrösat. Det är rätt lättgått och man behöver inte alls vara erfaren däremot behöver man gott humör om man som oss får regn varje dag ;-)
 
pery; sa:
Jag lovar att inte skratta åt den vanligaste klichén på Utsidan, den om den motorvägsbreda Kungsleden :)

Jag gick en gång Kvikkjokk - Vouggatjålme. Lite led, lite obanat.

Gå Padjelantaleden till Njunjesstugan, gå över bron där och gå mot Miekak fiskecamp. Ett vad på vägen. I Miekak finns också en bro. och därfrån gick vi mot Ikesjaure. Sen var de visst lite led mot Silvervägen men vi gick inte fram ända dit utan följde den bergsrygg som går parallellt med vägen fram till Vouggatjålme.

Riktigt fint.

Per

Har gått Sartajokka-Njunjes söder om Staika. Ställvis MYCKET block och sten. Skulle inte rekommendera det om man osäker på sina egna "förmågor". Kanske jag har gått en annan sträckning dock. Skall man mot Miekak skall Sartajokka vadas, inte nödvändigtvis så svårt, men gäller att hitta en bra vadplats.
 
Det var nog så vi gick. Det ligger 20 års dimmor mellan den turen och nu så jag kanske inte minns alla detaljer :) Jag brukar nog komma ihåg om det exeptionellt smådjävligt och det minns jag inte att det var.

Men vad är såklart alltid vad.
 
Jag funderar på att vandra Kvikkjokk-Jäkkvik tillsammans med ett litet gäng andra nybörjare. Bara 2 av oss har någonsin vandrat tidigare och det har varit dagsutflykter för den ena av oss och oledat med guide för mig. Hur låter det med denna sträcka? Jag har ingen som helst uppfattning om hur den ser ut, svårighetsgraden, hur lång den är eller hur lång tid det tar för ett gäng otränade nybörjare att vandra sträckan. Eller är det direkt olämpligt? Jag vill verkligen inte traska runt på Kungsleden på nån vägbred "stig", utan längtar tillbaka ut till kalfjället med dom små klara fjällbäckarna. Om Kvikkjokk-Jäkkvik är direkt olämpligt, finns det någon annan led ni rekommenderar? Jag lockas av den sträckan pga denna beskrivning: "För den som söker en fjälltrakt där inte så många andra vandrar, och gärna tältar, är sträckan mellan Kvikkjokk och Jäkkvik värd att vandra. Denna sträcka är en av de minst trafikerade längs Kungsleden och här saknas övernattningsstugor. Här vandrar du i en natur med vida platåer och flacka skogar." Det ska gärna kännas som att det är oledat med ändå vara tryggt så vi inte går vilse och dör. Kan någon hjälpa mig? Vi har tänkt vandra i början av augusti och vara borta ca 5 dagar. Tacksam för all feedback.

Hej !
Jag har precis kommit åter från en vandring mellan Kvikkjokk och Ammarnäs.
Den aktuella sträckan (Kvikkjokk – Jäkkvik) är inte mer än ca. 7 mil lång så har du 5 dar på dig så bör inte det vara några problem. Det är enligt mitt tycke en mycket fin och varierande sträcka med ganska mycket kalfjäll men också en del skogavsnitt. Jag mötte endast en annan vandrare under min vandring så någon ”motorväg” är det absolut inte.
Leden är oftast bra markerad, men det finns ställen där både leden och markeringarna är otydliga, men är man bara lite observant alternativt följer med på kartan, så bör det inte vara några problem.
Den inledande båttransporten Kvikkjokk - Mallenjarka bör nog bokas i förväg. På www.turism.jokkmokk.se
kan ni få information om vart ni ska ringa. De andra två båtskjutsarna kan ni få hjälp med i Vuonatjviken.

God tur!
Bulingen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
xcuz Kungsleden Kvikkjokk - Jäkkvik Fjällvandring 3
Info om Jäkkvik - Kvikkjokk? Fjällvandring 0
Kvikkjokk - Jäkkvik Fjällvandring 1
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.