Kvikkjikjokk-Ammarnäs

jättesnällt att låta mig prova/låna den! Men jag vill nog skaffa en egen sätt snart för att han ska träna lite mera i förväg. Just nu har vi kört mycket klätter och trassel i vegetation-övningar! Om några veckor har jag planerat en tvådagars tur på Hökensås i Västergötland. Då tänkte jag att han ska få prova att bära. Han har burit som yngre, men det var en lättare klövja och kortare sträckor. Jo, hans matsmältning är lite känslig..... så man får vänja in sakta! (eller skaffa gasmask) Han lär behöva lite kraftigare foder eftersom han lätt går ner i vikt. Just nu är han i fin form med en aning hull att "ta av".
Hur är det med mygg-plågan i Jämtlandsfjällen i juni? Nå´n som vet? Och om man planerar en vandring Abisko-Nikkaluokta på våren, hur tidigt kan man åka då för att slippa för mycket "blöta" marker eller att det är oframkomligt pga smältvatten? Jag planerar två olika vandringar nämligen, en tidig vår och en sommar (då min tonåriga son ska med) Därför alla konstiga frågor! Här på utsidan verkar finnas hur mycket fjällvana som helst, bara att lära sig!
 
Abisko - Nikka på våren... tja... då är det skidor som gäller.
Före midsommar är det inte lämpligt att vandra, över Tjäktjapasset kan det vara ganska mycket snö även efter midsommar. Men det kan vara mer eller mindre snö beroende på vintern. Kolla med t.ex STF Abisko eller Kebne före du åker.

Själv ger jag aldrig kraftigare foder, häller hellre lite smält smör över. Eller kanske majsvälling skulle funka.

/Ulf
 
Senast ändrad:
Jämtlandsfjällen i juni

har vi vandrat en gång, under midsommarveckan. Och det blir nog bara en gång. Det var (2001) mycket gott om mygg och knott. Det var "myggnätspåse" för huvudet som gällde. Min tonåriga dotter blev i det närmaste uppäten ändå.

Men men men, mygg- och knottläget varierar från år till år så det kanske kan vara mycket bättre ett annat år (även mycket sämre kanske :( ).

Med de förhållandevis få möjliga tillfällen som ges mig att vandra har jag, och kommer jag att satsa på säkrare insektsförhållanden, dvs företrädesvis augusti och då på kalfjället.

/Leif
 
Efter midsommar..

Och om man planerar en vandring Abisko-Nikkaluokta på våren, hur tidigt kan man åka då för att slippa för mycket "blöta" marker eller att det är oframkomligt pga smältvatten? Jag planerar två olika vandringar nämligen, en tidig vår och en sommar (då min tonåriga son ska med) Därför alla konstiga frågor! Här på utsidan verkar finnas hur mycket fjällvana som helst, bara att lära sig!

Jag gick veckan efter midsommar från Abisko till Kebne/Nikka... Till stor del gick jag efter Kungsleden som var farbar utan större problem eller väta för den delen heller! Vid Tjäkta var det snö ca 3 kilometer... Men det var inga större problem enligt dom som gick där(jag gick via Nallo-där det var Massor av snö!).

Men som sagt, kolla av hur vintern har varit innan du spikar datum och så...

Ps: Du slipper garanterat Alla mygg om du går då :)

//A
 
Det där låter ju rätt bra, efter midsommar -Abisko. Lite snö gör inget, bara det inte är skidläge, för det har man ju inte med sig! Hur var temperaturerna då? I och för sig varierar det ju förstås år från år, men ungefärligt?
-det är i alla fall jättekul att planera vandringen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
hanshamilton Ammarnäs Kvikkjokk Fjällvandring 17
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
nybörjar-79 Ammarnäs Fjällvandring 4
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Henriko Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 13
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
Graip Ammarnäs - Adolfström Fjällvandring 12
Katrin Ammarnäs-Hemavan? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.