Kvalitet

Det kanske redan finns trådar om detta.

Vilka delar på en cykel (MTB och andra) är de delarna som slits mest på en cykel? Däck och bromsgummi undantaget.

Detta gäller då både "no name"-cyklar (även om cyklarna har namn) och kända märken, det kan ju finnas måndagsexemplar där med.

Vad kommer vi fram till?

Hur ser man i så fall om en cykel har högre kvalitet där?

Min erfarenhet säger vevlager och hjulnav, alltså lager även om jag inte sett någon som bytt styrlager. De är ju i ständig rörelse så det är min tanke om att de kanske är mest betjänta av god kvalitet.

Några tankar gott folk om detta?
 
När det gäller cyklar med utanpåliggande växlar, så är det ju just dessa delar som slits mest. Måste bytas ungefär lika ofta som däck.
 
Drivlinan.
Fast slitaget där beror till lika stora delar på underhåll som kvalitet på prylarna.
Detsamma kan iofs sägas om många lager också, med underhåll lever de längre.
 
Moderna lager på cyklar är ju i regel inkapslade och ganska skyddade från väder och vind. Min erfarenhet är densamma som övriga här, dvs att drivlinan (klingor, kasett, kedja) är det som slits mest efter däck och bromsbelägg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebastiansthlmutsidan Bromsklossar. Kvalitet, pris. + Växelfråga Mountainbike 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.